<!doctype html>
<html>
 <head>
  <meta charset="UTF-8">
 </head>
 <body>
  <div>
   <span style="font-size: 13pt;">Dear Lou and All,</span>
  </div>
  <div class="default-style">
    
  </div>
  <div class="default-style">
   <span style="font-size: 13pt;">This is my idea of a good question. Another is what is the distinction, if not mind, between</span><span style="font-size: 13pt;"> human life and machines. The systems we call human beings instantiate lots of machines: pumps, levers, on-off switches and so on. However, their recursive behavior, to use Lou's term is for me solely circular or "cyclic", not "spiral".</span>
  </div>
  <div class="default-style">
    
  </div>
  <div class="default-style">
   <span style="font-size: 13pt;">We have here, I think, a case for simplexity in the acceptation of A. Berthoz (<em>La Simplexité</em> (Jacob, Paris, 2009). M</span><span style="font-size: 13pt;">achines operate <em>with</em> information; human minds operate <em>on </em>information. </span>
  </div>
  <div class="default-style">
    
  </div>
  <div class="default-style">
   <span style="font-size: 13pt;">With apologies to the American humorist Will Rogers (1879 - 1935): "I never met a machine I didn't like!"</span>
  </div>
  <div class="default-style">
    
  </div>
  <div class="default-style">
   <span style="font-size: 13pt;">Thank you and best wishes,</span>
  </div>
  <div class="default-style">
   <span style="font-size: 13pt;">Joseph</span>
  </div>
  <blockquote type="cite">
   <div>
    Le 13.05.2025 20:53 CEST, Louis Kauffman <loukau@gmail.com> a écrit :
   </div>
   <div>
     
   </div>
   <div>
     
   </div>
   <div class="">
    Dear Folks,
   </div> A key question for this discussion is: What is a machine? 
   <div class="">
    One working definition of a machine is that it is an instantiation in physical processes of a specified system of rules and procedures. 
    <div class="">
     In other words a machine is a realization of a formal system in the sense of mathematical logic. Thus realized Turing machines are machines in this sense.
    </div>
    <div class="">
     Note that behaviors of such machines, happening recursively, are not mathematically predictable in general. Machine behaviours go beyond the possibilities of mathematical prediction to processes unfolding in time.
    </div>
    <div class="">
      
    </div>
    <div class="">
     One may want to extend this definition to at least machines that are <span style="font-size: 13pt;">self-modifyinDeg</span> in terms of their own rules and procedures, and one may want to discuss the extent to which a biological organism's behaviours can be “captured” by such a set of rules, and how our finding such rules is a reflection of our interaction/observation leading to knowledge of the organism.
    </div>
    <div class="">
     Best,
    </div>
    <div class="">
     Lou Kauffman
    </div>
    <div class="">
      
    </div>
    <div class="">
     <div>
      <br class="">
      <blockquote type="cite">
       <div class="">
        On May 13, 2025, at 8:27 AM, Pedro C. Marijuán <<a class="" href="mailto:pedroc.marijuan@gmail.com">pedroc.marijuan@gmail.com</a>> wrote:
       </div>
       <div class="">
        <div class="">
         <p class=""><span class="" style="font-size: x-large;">Mind, Life & Machines</span></p>
         <p class=""><strong class=""><span class="" style="font-size: large;">From Mike Levin: Living Things Are Not Machines (Also, They<br class="">
            Totally Are)</span></strong></p>
         <p class="">To start with, different contexts require us to adopt diverse perspectives as to<br class="">
          how much mind, or mechanism, is before us. The continuing battle over whether<br class="">
          living beings are or are not machines is based on two mistaken but pervasive<br class="">
          beliefs. First, the belief that we can objectively and uniquely nail down what<br class="">
          something is. And second, that our formal models of life, computers or materials<br class="">
          tell the entire story of their capabilities and limitations.</p>
         <p class="">Despite the continued expansion and mainstream prominence of molecular<br class="">
          biology, and its reductionist machine metaphors, or likely because of it, there has<br class="">
          been an increasing upsurge of papers and science social media posts arguing that<br class="">
          “living things are not machines” (LTNM). There are thoughtful, informative,<br class="">
          nuanced pieces exploring this direction, such as this exploration of “new post-<br class="">
          genomic biology” and others, masterfully reviewed and analyzed by cognitive<br class="">
          scientist and historian Ann-Sophie Barwich and historian Matthew James<br class="">
          Rodriguez at Indiana University Bloomington. (A non-exhaustive list includes<br class="">
          engineer Perry Marshall’s look at how biology transcends the limits of<br class="">
          computation, computer scientist Alexander Ororbia’s discussion of “mortal<br class="">
          computation,” biologist Stuart Kauffman and computer scientist Andrea Roli’s<br class="">
          look at the evolution of the biosphere, and the works of philosophers like Daniel<br class="">
          Nicholson, George Kampis and Günther Witzani.)</p>
         <p class="">Many others, however, use the siren song of biological exceptionalism and<br class="">
          outdated or poorly defined notions of “machines” to push a view that misleads lay<br class="">
          readers and stalls progress in fields such as evolution, cell biology, biomedicine,<br class="">
          cognitive science (and basal cognition), computer science, bioengineering,<br class="">
          philosophy and more. All of these fields are held back by hidden assumptions<br class="">
          within the LTNM-lens that are better shed in favor of a more fundamental framework.</p> In arguing against LTNM, I use cognitive science-based 
         <br class="">
         approaches to understand and manipulate biological substrates.
         <br class="">
         I have claimed that cognition goes all the way down to the molecular level; after all,
         <br class="">
         we find memory and learning in small networks of mutually interacting
         <br class="">
         chemicals, and studies show that molecular circuits can act as agential materials.
         <br class="">
         I take the existence of goals, preferences, problem-solving skills, attention,
         <br class="">
         memories, etc., in biological substrates such as cells and tissues so seriously that
         <br class="">
         I’ve staked my entire laboratory career on this approach.
         <br class="">
         <br class="">
         Some molecular biology colleagues consider my views — that bottom-up
         <br class="">
         molecular approaches simply won’t suffice, and must be augmented with the tools
         <br class="">
         and concepts of cognitive science — to be an extreme form of animism. Thus, my
         <br class="">
         quarrel with LTNM is not coming from a place of sympathy with molecular
         <br class="">
         reductionism; I consider myself squarely within the organicist tradition of
         <br class="">
         theoretical biologists like Denis Noble, Brian Goodwin, Robert Rosen, Francisco
         <br class="">
         Varela and Humberto Maturana, whose works all focus on the irreducible,
         <br class="">
         creative, agential quality of life; however, I want to push this view further than
         <br class="">
         many of its adherents might.
         <br class="">
         <br class="">
         LTNM must go, but we should not replace this concept with its opposite, 
         <br class="">
         the dreaded presumption that living things are machines;
         <br class="">
         that is equally wrong and also holds back progress.
         <br class="">
         Still, it is easy to see why the LTNM-lens persists. The LTNM framing gives the
         <br class="">
         feeling that one has said something powerful — cut nature at its joints with
         <br class="">
         respect to the most important thing there is, life and mind, by establishing a
         <br class="">
         fundamental category that separates life from the rest of the cold, inanimate
         <br class="">
         universe. It feels as if it forestalls the constant, pernicious efforts to reduce the
         <br class="">
         majesty of life to predictable mechanisms with no ability to drive consideration or
         <br class="">
         the first-person experiences that make life worth living.
         <br class="">
         “Many use the siren song of biological exceptionalism and outdated
         <br class="">
         or poorly defined notions of ‘machines’ to push a view that misleads
         <br class="">
         lay readers and stalls progress.”
         <br class="">
         <br class="">
         But this is all smoke and mirrors, from an idea that took hold as a bulwark against
         <br class="">
         reductionism and mechanism; it refuses to go away even though we have
         <br class="">
         outgrown it. The approach I am advocating for is anchored by the principles of
         <br class="">
         pluralism and pragmatism: no system definitively is our formal model of it, but if
         <br class="">
         we move beyond expecting everything to be a nail for one particular favorite
         <br class="">
         hammer, we are freed up to do the important work of actually characterizing the
         <br class="">
         sets of tools that may open new frontiers.
         <br class="">
         <br class="">
         As scientists and philosophers, we owe everyone realistic stories of scaling and
         <br class="">
         gradual metamorphosis along a continuum — not of magical and sharp
         <br class="">
         transitions — and a description of the tools we propose to use to interact with a
         <br class="">
         wide range of systems, along with a commitment to empirical evaluation of those
         <br class="">
         tools. We must battle our innate mind-blindness with new theories in the field of
         <br class="">
         Diverse Intelligence and the facilitating technology it enables, much as a theory
         <br class="">
         and apparatus for electromagnetism enabled access to an enormous, unifying
         <br class="">
         spectrum of phenomena of which we had previously had only narrow, disparate-
         <br class="">
         seeming glimpses. We must resist the urge to see the limits of reality in the limits
         <br class="">
         of our formal models. Everything, even things that look simple to us, are a lot
         <br class="">
         more than we think they are because we, too, are finite observers — wondrous
         <br class="">
         embodied minds with limited perspectives but massive potential and the moral
         <br class="">
         responsibility to get this (at least somewhat) right.
         <br class=""><em class=""><br class=""></em>
         <br class=""><em class="">See an enlarged version of this text at: </em>
         <br class="">
         <p class=""><em class=""><span class="" dir="ltr" style="left: 4.32%; top: 97.04%; font-size: calc(var(--scale-factor)*8.00px); font-family: serif; transform: scaleX(0.914424);" role="presentation"><a class="moz-txt-link-freetext" href="https://urldefense.com/v3/__https://www.noemamag.com/living-things-are-not-machines-also-they-totally-are/__;!!D9dNQwwGXtA!TuRf27kMqxXb6vn61GDuY5SQFOpW-2bJsv9g_xjpV95LAvd4KXEvjSvlYJyKOCwm5VRzNhHx_qeJdN1pix7IJbKTwFLX$">https://www.noemamag.com/living-things-are-not-machines-also-they-totally-are/</a></span></em></p>
         <p class=""><em class=""><span class="" dir="ltr" style="left: 4.32%; top: 97.04%; font-size: calc(var(--scale-factor)*8.00px); font-family: serif; transform: scaleX(0.914424);" role="presentation">-------------------------------------------------------------------------------------------------------------<br class=""></span><span class="" dir="ltr" style="left: 47.29%; top: 97.04%; font-size: calc(var(--scale-factor)*8.00px); font-family: serif;" role="presentation"> </span></em></p>
         <p class="MsoNormal" style="text-align: justify; tab-stops: 21.3pt;"><span class=""><span class="" style="font-size: large;"><strong class=""> From William B. Miller, Jr. : </strong></span></span><span class="" style="font-size: large;"><strong class=""><span class="">Information in a cellular framework</span></strong><span class=""> – abstract for discussion</span></span></p>
         <p class="MsoNormal" style="text-align: justify; tab-stops: 21.3pt;"><span class="" style="font-size: large;"><span class="">See in the accompanying attached file (for technical reasons)<br class=""></span></span></p>
         <div class="" align="left">
          <blockquote>
           <div class="" style="text-align: center;">
            <span class="" style="font-size: x-large;"><span class=""> </span></span>
           </div>
          </blockquote>
         </div>
         <br class="">
         <div class="" style="text-align: justify;">
          <span class=""> </span>
         </div>
         <div class="" style="text-align: justify;">
          <span class=""> </span>
         </div><span class="" dir="ltr" style="left: 47.29%; top: 97.04%; font-size: calc(var(--scale-factor)*8.00px); font-family: serif;" role="presentation"> </span>
        </div><span id="cid:47CD06F7-FD49-44BD-88F5-6D7C30D846B1"><Information in a cellular framework - FIS.doc></span>_______________________________________________
        <br class="">
        Fis mailing list
        <br class=""><a class="" href="mailto:Fis@listas.unizar.es">Fis@listas.unizar.es</a>
        <br class=""><a href="http://listas.unizar.es/cgi-bin/mailman/listinfo/fis">http://listas.unizar.es/cgi-bin/mailman/listinfo/fis</a>
        <br class="">
        ----------
        <br class="">
        INFORMACI�N SOBRE PROTECCI�N DE DATOS DE CAR�CTER PERSONAL
        <br class="">
        <br class="">
        Ud. recibe este correo por pertenecer a una lista de correo gestionada por la Universidad de Zaragoza.
        <br class="">
        Puede encontrar toda la informaci�n sobre como tratamos sus datos en el siguiente enlace: <a href="https://sicuz.unizar.es/informacion-sobre-proteccion-de-datos-de-caracter-personal-en-listas">https://sicuz.unizar.es/informacion-sobre-proteccion-de-datos-de-caracter-personal-en-listas</a>
        <br class="">
        Recuerde que si est� suscrito a una lista voluntaria Ud. puede darse de baja desde la propia aplicaci�n en el momento en que lo desee.
        <br class=""><a href="http://listas.unizar.es">http://listas.unizar.es</a>
        <br class="">
        ----------
       </div>
      </blockquote>
     </div>
    </div>
   </div> _______________________________________________
   <br>
   Fis mailing list
   <br>
   Fis@listas.unizar.es
   <br>
   <a href="http://listas.unizar.es/cgi-bin/mailman/listinfo/fis">http://listas.unizar.es/cgi-bin/mailman/listinfo/fis</a>
   <br>
   ----------
   <br>
   INFORMACIÓN SOBRE PROTECCIÓN DE DATOS DE CARÁCTER PERSONAL
   <br>
   <br>
   Ud. recibe este correo por pertenecer a una lista de correo gestionada por la Universidad de Zaragoza.
   <br>
   Puede encontrar toda la información sobre como tratamos sus datos en el siguiente enlace: <a href="https://sicuz.unizar.es/informacion-sobre-proteccion-de-datos-de-caracter-personal-en-listas">https://sicuz.unizar.es/informacion-sobre-proteccion-de-datos-de-caracter-personal-en-listas</a>
   <br>
   Recuerde que si está suscrito a una lista voluntaria Ud. puede darse de baja desde la propia aplicación en el momento en que lo desee.
   <br>
   <a href="http://listas.unizar.es">http://listas.unizar.es</a>
   <br>
   ----------
  </blockquote>
 </body>
</html>