<!DOCTYPE html>
<html>
  <head>
    <meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=UTF-8">
  </head>
  <body>
    <div class="moz-cite-prefix">Dear FIS Colleagues,</div>
    <div class="moz-cite-prefix"><br>
    </div>
    <div class="moz-cite-prefix">Thanks are due to Lou for his new
      inspiring comments on the "subject" problem, and to Joseph for his
      supportive arguments. Thinking again on the "subject", I wonder it
      might be a consequence on the way we communicate in many branches
      of human thought, in science, including swaths of maths and
      logics: via narratives. It may look clearer in the works of
      Literature: a novel has a "narrator", someone who watches the
      events and the characters, usually endowed with a variety of
      mental powers even to enter into other parties' minds, to easily
      travel in time and space, etc. The narrator, the "observer" was
      assumed to be more and more capable as novels progressed during
      last Centuries... Is this quasi-omniscient subject a necessary
      constraint of "narratives", either literary or scientific? My
      impression is that this observer or "subject", in our discussion,
      has been progressively imbued in modern thought with those
      abstract, unlimited prowesses of clean, rigorous 'distinctional'
      capabilities--or whatever...  Maybe it historically took off as
      indirectly supporting the vaunted 'unlimited power of reason'
      claimed by Enlightenment thinkers (!). I recently compiled quite a
      few instance of individual and collective limitations of our
      thought--better leaving them for another day.<br>
    </div>
    <div class="moz-cite-prefix"><br>
    </div>
    <div class="moz-cite-prefix">If there is some cogency above, then a
      condition of our narrative communication has taken a life of its
      own, and contributed to system logics often quite powerful in
      sci-tech fields, but somehow beyond real happenstances,
      particularly of our own heads/minds real workings, bringing
      endless sterile controversies. One could find this quite
      reasonable (Joseph), that system logics could be arranged in
      different ways without the implicit and explicit strictures of
      such "rationality". For instance, dropping exactitude and
      rigorously defined properties one is lead or reminded of Fuzzy
      Logic (Lofti Zadeh). Am sure numerous other instances exist.<br>
    </div>
    <div class="moz-cite-prefix"><br>
    </div>
    <div class="moz-cite-prefix">We are cellular creatures. Our own
      "crystalline" distinctions appear after endless sensorimotor
      processes that start with molecular-recognition instances in
      thousands of receptor cells. We are biassed creatures, not quite
      "rational agents", as economists have discovered in recent
      decades. And we are biassed by our own evolutionary history of
      adaptability and ontogenetic-cultural social learning. <br>
    </div>
    <div class="moz-cite-prefix"><br>
    </div>
    <div class="moz-cite-prefix">To conclude, I think the micro and the
      macro have a connecting thread, say like the quantum and the
      cosmological. And therefore, the microcognition of logic would
      insensibly cascade into fields of far larger extension, into the
      social, the economic, the political, and even the crisis of our
      times.  <br>
    </div>
    <div class="moz-cite-prefix"><br>
    </div>
    <div class="moz-cite-prefix">Best--Pedro</div>
    <div class="moz-cite-prefix"><br>
    </div>
    <div class="moz-cite-prefix"><b>MODERATION NOTE</b>: Count your
      weekly messages please (2-3 posts from Early Monday to Late
      Sunday, international business week). Infractions should be
      discounted from next week. And do not go, please, beyond the size
      limits of the server: today there was 10 messages beyond size, of
      course, none was entered!!<br>
    </div>
    <div class="moz-cite-prefix"><br>
    </div>
    <div class="moz-cite-prefix">-------------------------------------------------------------</div>
    <div class="moz-cite-prefix">El 25/01/2025 a las 18:03, Louis
      Kauffman escribió:<br>
    </div>
    <blockquote type="cite"
      cite="mid:79FF7224-2F19-49DB-96E6-5CAF2E5E5B47@gmail.com">
      <meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=UTF-8">
      Dear Pedro,
      <div class="">I would like to speak to your question again.</div>
      <div class="">You ask about the nature of the subject/person (in
        the LoF dialogue and/or beyond that discussion).</div>
      <div class="">Certainly that book and our discussions in language
        presuppose a subject like us who can read and reason and make
        distinctions as we make them. </div>
      <div class=""><br class="">
      </div>
      <div class="">We also look out on our worlds and see other makers
        of distinctions in a wider sense of the term - Bacteria,
        Eukaryotes, Multicellulars, Mammals and their Central Nervous
        System,  and so on. And we are always looking at these through
        our own eyes, and thinking about the autonomy of such subjects.
        Indeed we think about and work with and live in our world
        recognizing the autonomy of other human subjects.</div>
      <div class=""><br class="">
      </div>
      <div class="">And we know that our language is a communal
        construction.</div>
      <div class=""><br class="">
      </div>
      <div class="">Yet we each, perhaps as a construction of that
        language, adhere to the notion of a personal subject.</div>
      <div class=""><br class="">
      </div>
      <div class="">So the nature of “personal subject” is something
        that we can each explore and possibly communally via language
        and community.</div>
      <div class=""><br class="">
      </div>
      <div class="">In the book LoF and in the literature of cybernetics
        there is talk of the “observer”, as though we knew what this
        meant.</div>
      <div class="">We do not know.</div>
      <div class="">And not knowing, we can regard this notion as
        subject (sic) for research.</div>
      <div class="">To ask about the nature of the observer is the same
        (I suggest) as to ask about the nature of distinction.</div>
      <div class="">Best,</div>
      <div class="">Lou</div>
      <div class=""><br class="">
      </div>
      <div class="">
        <div><br class="">
          <blockquote type="cite" class="">
            <div class="">On Jan 23, 2025, at 1:30 PM, Pedro C. Marijuán
              <<a href="mailto:pedroc.marijuan@gmail.com"
                class="moz-txt-link-freetext" moz-do-not-send="true">pedroc.marijuan@gmail.com</a>>
              wrote:</div>
            <br class="Apple-interchange-newline">
            <div class="">
              <meta http-equiv="Content-Type"
                content="text/html; charset=UTF-8" class="">
              <title class="">Re: [Fis] "Percepts" and self-reference
                and meaning - [chaotic issues]</title>
              <div class="">
                <div class="moz-cite-prefix">Dear Lou and FIS
                  Colleagues,</div>
                <div class="moz-cite-prefix"><br class="">
                </div>
                <div class="moz-cite-prefix">Let me ask you just a
                  couple of questions on the subject implicit in your
                  distinction scheme. I assume it is human, an
                  enlightened logician. And this person makes use of an
                  unfettered system of perception --jumping then from
                  percepts to concepts, as you say, and achieving a
                  higher state of consciousness and problem solving via
                  emptiness and the Heart Sutra. Right? No thought
                  collective instances are intervening or involved, at
                  least directly. And no ostensible limitations are
                  precluding advancement of thought...   And about other
                  possible 'distinctional' subjects, i.e. non-human
                  subjects --Bacteria? Eukaryotes? Multicellulars?
                  Mammals and their Central Nervous System?</div>
                <div class="moz-cite-prefix"><br class="">
                </div>
                <div class="moz-cite-prefix">One could state, too
                  succinctly, that any of these living entities have
                  adapted to their niche by abducing or intercepting ad
                  hoc information flows, which in the basis become sort
                  of molecular-recognition distinctions that are
                  processed in successive steps and finally elaborated
                  into meanings that adaptively change the ongoing
                  behavior and selfproduction processes. So... it is
                  about surviving via the information flows adaptively
                  catched from the niche, which in the human case is a
                  social niche.  <br class="">
                </div>
                <div class="moz-cite-prefix"><br class="">
                </div>
                <div class="moz-cite-prefix">Further, we humans have
                  developed an amazing knowledge system of several
                  thousand disciplines, where distinctions pile up on
                  distinctions, assembled into theoretical constructs,
                  experimental methods and multifarious approaches. The
                  actual ways and means to move within that gigantic
                  tangle have been pragmatism, traditions, and
                  bureaucracy. Lots of the latter as we know well from
                  the institutions in charge of knowledge handling.
                  Right. But nowadays we have a new invitee to the
                  chaotic "Fiesta of Knowledge": AI. <br class="">
                </div>
                <div class="moz-cite-prefix"><br class="">
                </div>
                <div class="moz-cite-prefix">In what extent this new
                  invitee will get free of the most conspicuous
                  knowledge limitations of our individual minds? What
                  kind of information flows will enter into its gut and
                  what kind of new 'meanings' will be produced?
                  Unfortunately, almost nobody is interested in the
                  nuclear matter that has forced us into a Babel of
                  spattering disciplines, into unending
                  explanatory/'translatory' exchanges: our entrenched
                  cognizing limitations. We prefer, and take refuge
                  into, the security of the well-framed 'microscope'. <br
                    class="">
                </div>
                <div class="moz-cite-prefix"><br class="">
                </div>
                <div class="moz-cite-prefix">I assume this at the other
                  extreme of logical underpinnings, sorry, but in my
                  eyes it has some relation...</div>
                <div class="moz-cite-prefix"><br class="">
                </div>
                <div class="moz-cite-prefix">Best--Pedro<br class="">
                </div>
                <div class="moz-cite-prefix"><br class="">
                </div>
                <div class="moz-cite-prefix">El 20/01/2025 a las 8:46,
                  Louis Kauffman escribió:<br class="">
                </div>
                <blockquote type="cite"
cite="mid:C90CC866-9B74-4902-95E9-FCF48731EB22@gmail.com" class="">
                  <meta http-equiv="Content-Type"
                    content="text/html; charset=UTF-8" class="">
                  Dear Jason,
                  <div class="">I have already answered this in some
                    other ways, but lets try again.</div>
                  <div class=""><br class="">
                  </div>
                  <div class="">Diagrams</div>
                  <div class="">(a) A diagram is not particularly
                    static. It could be a movie or an injunction to make
                    a movie.</div>
                  <div class="">It could be a dance or a ritual, a
                    temple or a war.</div>
                  <div class=""><br class="">
                  </div>
                  <div class="">That is how you might view the diagrams
                    about topology of DNA recombination.</div>
                  <div class="">And it is in that mode that diagrammatic
                    work and the possibility of creating a diagram from
                    the “microword” by electron microscopy, led to the
                    understandings about </div>
                  <div class="">Knotted DNA and topological enzymes.
                    These in turn have had an effect at some medical
                    levels since if your topo enzymes do not work, your
                    cells cannot divide and you die.</div>
                  <div class=""><br class="">
                  </div>
                  <div class=""><a
href="https://urldefense.com/v3/__https://www.excedr.com/resources/topoisomerase-overview*:*:text=In*20pharmaceuticals*2C*20topoisomerases*20are*20used,anticancer*20therapeutics*20other*20than*20chemotherapy__;I34lJSUlJSUlJSU!!D9dNQwwGXtA!VN3_KOI3NVnHHrQCUBhk-CmKe_3eXVjVC6CDnsTgT_aqTDe_YRSaOTbYTVnZXUUn-RfO2h_ygvadEF65$"
                      class="" moz-do-not-send="true">https://www.excedr.com/resources/topoisomerase-overview#:~:text=In%20pharmaceuticals%2C%20topoisomerases%20are%20used,anticancer%20therapeutics%20other%20than%20chemotherapy</a>.</div>
                  <div class=""><br class="">
                  </div>
                  <div class="">So here you have a real example of how
                    diagrammatic topological mathematics is closely
                    allied with applications that can save lives.</div>
                  <div class=""><br class="">
                  </div>
                  <div class="">(b) For the design of quantum algorithms
                    and all things quantum field theoretic we use
                    diagrams quite intensively.</div>
                  <div class="">The same is true for working out the
                    reactions that lead to the bomb. So diagrams can
                    also be used to kill en masse, as can all of
                    language.</div>
                  <div class=""><br class="">
                  </div>
                  <div class="">(c) Written language is a work of
                    diagrams. Those little characters you string
                    together are stylized diagrams, rather static by
                    themselves. And if you live in China or Japan your </div>
                  <div class="">Language is an incredible pastiche of
                    diagrams.</div>
                  <div class=""><br class="">
                  </div>
                  <div class="">(d) Actually all of mathematics is a
                    pastiche of diagrams for all sorts of conceptual and
                    calculational purposes.</div>
                  <div class=""><br class="">
                  </div>
                  <div class="">(e) I refer you to C.S. Peirce for the
                    role of diagrams and signs in thought.</div>
                  <div class=""><br class="">
                  </div>
                  <div class="">(f) The greatest masters of diagrams in
                    Cybernetics were Strafford Beer and Humberto
                    Maturana. Perhaps you see some value in their work.</div>
                  <div class=""><br class="">
                  </div>
                  <div class="">(f) The GUI that began with Mac and
                    infiltrated PC is the </div>
                  <div class="">diagrams of finitely nested boxes </div>
                  <div class="">that are the basis of the distinctions
                    and indications of LOF.</div>
                  <div class="">LOF is about distinctions and
                    indications. </div>
                  <div class="">Its diagrams are just a particular
                    representation of that. </div>
                  <div class="">Mac uses these diagrams and never had to
                    pay any royalties to GSB.</div>
                  <div class=""><br class="">
                  </div>
                  <div class="">Religion</div>
                  <div class="">(g) The Heart Sutra explains clearly how
                    to use the unmarked state (emptiness) to solve all
                    human problems. </div>
                  <div class="">That it has not been applied to this end
                    is not the fault of either GSB or the Buddha.</div>
                  <div class=""><br class="">
                  </div>
                  <div class="">(h) I am aware that no matter what I
                    say, </div>
                  <div class="">someone will complain </div>
                  <div class="">about something </div>
                  <div class="">that comes up for them </div>
                  <div class="">when we get near to no-thing. </div>
                  <div class="">That is the nature of it.</div>
                  <div class="">Believe it or not, </div>
                  <div class="">I am not an advocate of the absolute
                    binary distinction. </div>
                  <div class="">It is in contrast to what cannot be
                    said.</div>
                  <div class="">See the quote below that fell into my
                    email from Malcolm Dean.</div>
                  <div class=""><br class="">
                  </div>
                  <div class="">
                    <blockquote
style="margin: 0px 0px 0px 40px; border: none; padding: 0px;" class="">
                      <blockquote
style="margin: 0px 0px 0px 40px; border: none; padding: 0px;" class=""><span
style="font-size: x-small; font-style: italic;" class=""><a
href="https://urldefense.com/v3/__https://books.google.com/books?id=oI9hwgEACAAJ__;!!D9dNQwwGXtA!VN3_KOI3NVnHHrQCUBhk-CmKe_3eXVjVC6CDnsTgT_aqTDe_YRSaOTbYTVnZXUUn-RfO2h_yggIa9BkE$"
                            class="" moz-do-not-send="true">https://books.google.com/books?id=oI9hwgEACAAJ</a> 
                            </span><a
href="https://urldefense.com/v3/__https://bleuje.com/mp4set/2019/2019_25.mp4__;!!D9dNQwwGXtA!VN3_KOI3NVnHHrQCUBhk-CmKe_3eXVjVC6CDnsTgT_aqTDe_YRSaOTbYTVnZXUUn-RfO2h_ygkOzwPOE$"
                          target="_blank" class=""
                          moz-do-not-send="true">GIF by <span
                            class="gmail-il">Etienne</span> <span
                            class="gmail-il">Jacob</span></a><i class=""> used
                          to illustrate Bits forming an Information
                          process.</i><br
                          class="gmail-Apple-interchange-newline">
                        <div class=""><br class="">
                        </div>
                        <div class="">"The <b class="">tentative and
                            non-black-and-white nature of categorization</b> is
                          inevitable, and yet <b class="">the act of
                            categorization often feels perfectly
                            definite and absolute</b> to the
                          categorizer, since many of our most familiar
                          categories seem on first glance to have <b
                            class="">precise and sharp boundaries</b>,
                          and this naïve impression is encouraged by the
                          fact that people’s everyday, run-of-the mill
                          use of words is seldom questioned; in fact,
                          every <b class="">culture constantly, although
                            tacitly, reinforces the impression that
                            words are simply automatic labels that come
                            naturally to mind and that belong
                            intrinsically to things and entities</b>. If
                          a category has fringe members, they are made
                          to seem extremely quirky and unnatural,
                          suggesting that nature is really <b class="">cut
                            precisely at the joints by the categories
                            that we know</b>. The resulting illusory
                          sense of the <b class="">near-perfect
                            certainty and clarity of categories</b> gives
                          rise to much confusion about categories and
                          the mental processes that underlie
                          categorization. The idea that category
                          membership always comes in shades of gray
                          rather than in just black and white <b
                            class="">runs strongly against ancient
                            cultural conventions</b>and is therefore
                          disorienting and even disturbing; accordingly,
                          it gets swept under the rug most of the
                          time." </div>
                        <div class=""><br class="">
                        </div>
                      </blockquote>
                    </blockquote>
                  </div>
                  <div class="">(i) Oh, and what did you think Hofstader
                    was about?</div>
                  <div class="">Did you think that he was bragging about
                    the clarity and perfection of logic? </div>
                  <div class="">He was telling you the story of how
                    logic in the hands of human understanding</div>
                  <div class="">slayed the Jabberwock of the
                    completeness of formality.</div>
                  <div class="">Don’t worry. You are not the only one
                    who did not listen.</div>
                  <div class="">We sell you fake word makers to do your
                    job.</div>
                  <div class="">And in the year of our T, you can buy
                    cryptocurrency, watches and bibles  from your
                    leader.</div>
                  <div class=""><br class="">
                  </div>
                  <div class=""><i class="ydp72b1ecb8yiv5762753745">"<a
href="https://urldefense.com/v3/__https://gutenberg.net.au/ebooks01/0100021.txt__;!!D9dNQwwGXtA!VN3_KOI3NVnHHrQCUBhk-CmKe_3eXVjVC6CDnsTgT_aqTDe_YRSaOTbYTVnZXUUn-RfO2h_yglukToEj$"
                        class="ydp72b1ecb8yiv5762753745" target="_blank"
                        rel="noreferrer noopener" moz-do-not-send="true">It
                        was one of those pictures</a> which are so
                      contrived that the eyes follow you about when you
                      move."</i></div>
                  <div class=""><br class="">
                  </div>
                  <div class="">Best,</div>
                  <div class="">Lou</div>
                  <div class=""><br class="">
                  </div>
                  <pre wrap="" class="moz-quote-pre">_____________________________________
Fis mailing list
<a class="moz-txt-link-abbreviated moz-txt-link-freetext"
                  href="mailto:Fis@listas.unizar.es"
                  moz-do-not-send="true">Fis@listas.unizar.es</a>
<a class="moz-txt-link-freetext"
href="http://listas.unizar.es/cgi-bin/mailman/listinfo/fis"
                  moz-do-not-send="true">http://listas.unizar.es/cgi-bin/mailman/listinfo/fis</a>
----------
INFORMACIÓN SOBRE PROTECCIÓN DE DATOS DE CARÁCTER PERSONAL

Ud. recibe este correo por pertenecer a una lista de correo gestionada por la Universidad de Zaragoza.
Puede encontrar toda la información sobre como tratamos sus datos en el siguiente enlace: <a
                  class="moz-txt-link-freetext"
href="https://sicuz.unizar.es/informacion-sobre-proteccion-de-datos-de-caracter-personal-en-listas"
                  moz-do-not-send="true">https://sicuz.unizar.es/informacion-sobre-proteccion-de-datos-de-caracter-personal-en-listas</a>
Recuerde que si está suscrito a una lista voluntaria Ud. puede darse de baja desde la propia aplicación en el momento en que lo desee.
<a class="moz-txt-link-freetext" href="http://listas.unizar.es/"
                  moz-do-not-send="true">http://listas.unizar.es</a>
----------
</pre>
                </blockquote>
                <p class=""><br class="">
                </p>
              </div>
              _______________________________________________<br
                class="">
              Fis mailing list<br class="">
              <a href="mailto:Fis@listas.unizar.es"
                class="moz-txt-link-freetext" moz-do-not-send="true">Fis@listas.unizar.es</a><br
                class="">
              <a class="moz-txt-link-freetext" href="http://listas.unizar.es/cgi-bin/mailman/listinfo/fis">http://listas.unizar.es/cgi-bin/mailman/listinfo/fis</a><br
                class="">
              ----------<br class="">
              INFORMACI�N SOBRE PROTECCI�N DE DATOS DE CAR�CTER PERSONAL<br
                class="">
              <br class="">
              Ud. recibe este correo por pertenecer a una lista de
              correo gestionada por la Universidad de Zaragoza.<br
                class="">
              Puede encontrar toda la informaci�n sobre como tratamos
              sus datos en el siguiente enlace:
<a class="moz-txt-link-freetext" href="https://sicuz.unizar.es/informacion-sobre-proteccion-de-datos-de-caracter-personal-en-listas">https://sicuz.unizar.es/informacion-sobre-proteccion-de-datos-de-caracter-personal-en-listas</a><br
                class="">
              Recuerde que si est� suscrito a una lista voluntaria Ud.
              puede darse de baja desde la propia aplicaci�n en el
              momento en que lo desee.<br class="">
              <a class="moz-txt-link-freetext" href="http://listas.unizar.es">http://listas.unizar.es</a><br class="">
              ----------<br class="">
            </div>
          </blockquote>
        </div>
        <br class="">
      </div>
    </blockquote>
    <p><br>
    </p>
  </body>
</html>