<!DOCTYPE html>
<html>
  <head>
    <meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=UTF-8">
  </head>
  <body>
    <div class="moz-cite-prefix">Dear List,</div>
    <div class="moz-cite-prefix"><br>
    </div>
    <div class="moz-cite-prefix">Please, take care to post properly (as
      the server automatically demands), as otherwise I become rather
      overwhelmed wit all the different warning messages. Thanks Lou for
      the tip about that.</div>
    <div class="moz-cite-prefix"><br>
    </div>
    <div class="moz-cite-prefix">Well, I see a problem going from
      "percepts to concepts" as Lou claims below. Neuroscience has
      nowadays a rare consensus on not dissociating PERCEPTION and
      ACTION. The "Action Perception Cycle" is the most common
      acceptation. The "concept" gets  not too far from either side, and
      usually it is incorporating elements of each kind, with different
      predominance. Joaquín Fuster (2008 and 2014 I think) coined the
      term "cognit" to refer to the intermediate stage, having both
      percept ears and action legs (so to speak). The union of cognits
      legs and ears (or legs and legs, ears and ears, etc.) would give
      birth to different kinds of concepts, and the union of concepts
      via shared cognits would give rise to conceptualizations,
      sentences, etc. Having entered action in the world scheme is not
      trivial at all. Our litmus test for reality is not that the
      percept agrees with the concept, but with the action. It is, as we
      consider in the world of science, the whole experimental part...
      the "fact". As Goethe's Faust aptly says: "In the beginning was
      the deed"!<br>
    </div>
    <div class="moz-cite-prefix"><br>
    </div>
    <div class="moz-cite-prefix">My other brief pill refers again to
      autopoiesis. A few cellular arguments not well tolerated (or only
      partially some of them) by autopoiesis:</div>
    <div class="moz-cite-prefix"><br>
    </div>
    <div class="moz-cite-prefix">--The enormous cellular importance of
      protein degradation. The world of proteasomes (the cell "industry
      of destruction") is fascinating, even in the simplest cells.</div>
    <div class="moz-cite-prefix">--The different classes of programmed
      cell death, essentially apoptosis, is also of enormous
      multicell--and even bacterial-- importance.</div>
    <div class="moz-cite-prefix">--The absorption of external DNA is
      quite frequent, and even customary in some bacteria. <br>
    </div>
    <div class="moz-cite-prefix">--The horizontal gene transmission is
      of great evolutionary importance too (the world of phages,
      plasmids, transposons...)</div>
    <div class="moz-cite-prefix">--A number of genes in E. coli are
      never expressed in a regular life cycle (close to 30 or 40%,
      depending on the happenstances)</div>
    <div class="moz-cite-prefix">--The revolutionary role of 'external'
      viruses in the greatest evo transitions (Villarroel, Witzany).</div>
    <div class="moz-cite-prefix"><br>
    </div>
    <div class="moz-cite-prefix">So, even if you consider these caveats
      fulfilled in larger and larger definitions of autopoiesis, there
      is another point that may be quite troubling: information flow and
      signaling disappear, and are substituted by the structural
      coupling with the environment and the observer conceptualization
      involvement. The big concern is that advancement of the life
      cycle, as the central hub to which signaling or external flows
      cohere, and to which biological meaning relates, does not occupy
      its explanatory essential role... while adaptively advancing the
      life cycle is the silver thread that connects all biological
      world, including our own societies.<br>
    </div>
    <div class="moz-cite-prefix"><br>
    </div>
    <div class="moz-cite-prefix">I understand that for a mathematician
      the AP idea is quite handy, and fruitful, but for those interested
      in the evolution of signals, sensibility, action, emotions, social
      emotions, etc. is perhaps a stumbling block to overcome. By the
      way, your previous post to Krassimir on information was quite
      valuable, a firm standpoint which I share. I was trying to comment
      on it, but my daily schedule is bizarre.<br>
    </div>
    <div class="moz-cite-prefix"><br>
    </div>
    <div class="moz-cite-prefix">Best--Pedro <br>
    </div>
    <div class="moz-cite-prefix"><br>
    </div>
    <div class="moz-cite-prefix">El 12/01/2025 a las 11:38, Louis
      Kauffman escribió:<br>
    </div>
    <blockquote type="cite"
      cite="mid:8F4BCEDB-12E1-4248-A7D4-6F3ECEA09040@gmail.com">
      <meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=UTF-8">
      Dear Plamen,
      <div class="">I think you need to cut out the other recipients if
        you want to send messages to fis.</div>
      <div class="">You could do that by sending two emails. One just to
        fis and the other to the LOF list.</div>
      <div class=""><br class="">
      </div>
      <div class="">In my opinion Steiner articulated very well the
        concurrence of percept and concept that is at the center of our
        direct realities.</div>
      <div class="">There is a beginning here and it is deeper than the
        current concepts of world and observers, objects and subjects.</div>
      <div class="">A number of insights ensue from this, not the least
        is the analogy with observation in quantum mechanics and the
        possibility of a new way to handle all of that.</div>
      <div class="">But we are beginners here and we do not have the
        answers.</div>
      <div class="">We have the possibility to learn anew.</div>
      <div class="">Best,</div>
      <div class="">Lou</div>
      <div class=""><br class="">
        <div><br class="">
          <blockquote type="cite" class="">
            <div class="">On Jan 12, 2025, at 2:53 AM, Dr. Plamen L.
              Simeonov <<a href="mailto:plamen.l.simeonov@gmail.com"
                class="moz-txt-link-freetext" moz-do-not-send="true">plamen.l.simeonov@gmail.com</a>>
              wrote:</div>
            <br class="Apple-interchange-newline">
            <div class="">
              <div dir="ltr" class="">Y<span class="gmail_default"
style="font-family:arial,sans-serif;color:rgb(7,55,99)">es, Kant was in
                  the beginning of this line and certainly all thinkers
                  later were influenced by him,, but mathematics as it
                  was developed from Hamilton onwards  and used by the
                  20th century relativists, electro technicians and
                  quantum engineers was much more than electricity and
                  elementary particles (which were accommodated into
                  materialism), pluses and minuses only. In its essence
                  it were the bundle of multiple dimensions and number
                  types reflecting them (imaginary, complex and
                  hypercomplex); it was the search for the true human
                  nature, the freedom and the immortality of the soul
                  and its destiny path to perfection, which was
                  certainly a big problem for materialist science,
                  reductionism and the rulers of this world until today.
                  By the way, as for the introduction of David Booth I
                  meant in my earlier email that it is related to the
                  first book from Lou's Steiner list "The Fourth
                  Dimension"; it did not open properly so I was not able
                  to see the other books. But basically I wish to hook
                  on to the point that Steiner who knew these
                  developments and has made his own path demanded a new
                  mathematics invards to explain the phenomena beyond
                  pure observational externalism and relativism. He was
                  appealing to phenomenological mathematics involving
                  simultaneously the subject and the object of
                  observation, something that neither Einstein, nor the
                  QM wizards were able to manage until now. And that's
                  why we still stay stuck here with the old theories for
                  about 50 years since Everett.</span>
                <div class=""><span class="gmail_default"
style="font-family:arial,sans-serif;color:rgb(7,55,99)"><br class="">
                  </span></div>
                <div class=""><span class="gmail_default"
style="font-family:arial,sans-serif;color:rgb(7,55,99)">All the best,</span></div>
                <div class=""><span class="gmail_default"
style="font-family:arial,sans-serif;color:rgb(7,55,99)"><br class="">
                  </span></div>
                <div class=""><span class="gmail_default"
style="font-family:arial,sans-serif;color:rgb(7,55,99)">Plamen</span></div>
                <div class=""><span class="gmail_default"
style="font-family:arial,sans-serif;color:rgb(7,55,99)"> </span>
                  <div class=""><span class="gmail_default"
style="font-family:arial,sans-serif;color:rgb(7,55,99)"> </span>
                    <div class=""><font color="#073763"
                        face="arial, sans-serif" class=""><span
                          style="caret-color: rgb(7, 55, 99);" class=""><br
                            class="">
                        </span></font>
                      <div class="gmail_quote gmail_quote_container">
                        <div dir="ltr" class="gmail_attr">On Sun, Jan
                          12, 2025 at 10:20 AM Baecker, Dirk <<a
                            href="mailto:Dirk.Baecker@zu.de"
                            class="moz-txt-link-freetext"
                            moz-do-not-send="true">Dirk.Baecker@zu.de</a>>
                          wrote:<br class="">
                        </div>
                        <blockquote class="gmail_quote"
style="margin:0px 0px 0px 0.8ex;border-left-width:1px;border-left-style:solid;border-left-color:rgb(204,204,204);padding-left:1ex">one
                          may indeed think that Kant’s „attempt to
                          introduce the concept of negative quantities
                          [and entities] into philosophy [or, rather,
                          world wisdom]“ (1763) is still highly acute:<br
                            class="">
                          <br class="">
                          <a
href="https://urldefense.com/v3/__https://ncatlab.org/nlab/show/Attempt*to*Introduce*the*Concept*of*Negative*Quantities*into*Philosophy__;KysrKysrKysr!!D9dNQwwGXtA!WsiJ-IcP3scBiWmR8H_8ezvbqyYnVVv_3zKCHMF-gLil2DocTCWwdW6MhVPNMKN1WL9L0N7io9IX2hlA$"
                            rel="noreferrer" target="_blank" class=""
                            moz-do-not-send="true">https://ncatlab.org/nlab/show/Attempt+to+Introduce+the+Concept+of+Negative+Quantities+into+Philosophy</a><br
                            class="">
                          <br class="">
                          <br class="">
                          <br class="">
                          > Am 12.01.2025 um 08:54 schrieb Dr. Plamen
                          L. Simeonov <<a
                            href="mailto:plamen.l.simeonov@gmail.com"
                            target="_blank"
                            class="moz-txt-link-freetext"
                            moz-do-not-send="true">plamen.l.simeonov@gmail.com</a>>:<br
                            class="">
                          > <br class="">
                          > Yes, my advice is to read the
                          introduction to this book by David Booth 
                          first. It reveals that the foundations of
                          Steiner's philosophy began much earlier in the
                          mid 19th century when the development of human
                          mind had attained a singularity point in the
                          descent of spirit/mind into matter with focus
                          on manufacturing products, mechanical
                          engineering and materialistic science for the
                          coming 20th century, and at the same time -
                          crucial developments in mathematics, which
                          stimulated also the emergence of the
                          psychological disciplines; all this being
                          demarcated by the works of such brilliant
                          mathematicians as Willian Rowan Hamilton, then
                          Ludwig Schlaeffii and Hermann Grassmann - both
                          school teachers ! -- then Howard Hinton and
                          Alicia Boole, who happened to be  supported by
                          William James (and maybe even C.S. Peirce),
                          and so on. We are talking here about a missing
                          perspective on mathematics and the human
                          spirit which becomes apparent in Steiner's
                          anthroposophy. In this respect I would
                          recommend another book by him, also available
                          at z-library if you do the search: "Knowledge
                          of the Higher Worlds and Its Attainment". <br
                            class="">
                          > <br class="">
                          > All the best,<br class="">
                          > <br class="">
                          > Plamen<br class="">
                          ></blockquote>
                      </div>
                    </div>
                  </div>
                </div>
              </div>
            </div>
          </blockquote>
        </div>
      </div>
      <br>
      <fieldset class="moz-mime-attachment-header"></fieldset>
      <pre wrap="" class="moz-quote-pre">_______________________________________________
Fis mailing list
<a class="moz-txt-link-abbreviated" href="mailto:Fis@listas.unizar.es">Fis@listas.unizar.es</a>
<a class="moz-txt-link-freetext" href="http://listas.unizar.es/cgi-bin/mailman/listinfo/fis">http://listas.unizar.es/cgi-bin/mailman/listinfo/fis</a>
----------
INFORMACIÓN SOBRE PROTECCIÓN DE DATOS DE CARÁCTER PERSONAL

Ud. recibe este correo por pertenecer a una lista de correo gestionada por la Universidad de Zaragoza.
Puede encontrar toda la información sobre como tratamos sus datos en el siguiente enlace: <a class="moz-txt-link-freetext" href="https://sicuz.unizar.es/informacion-sobre-proteccion-de-datos-de-caracter-personal-en-listas">https://sicuz.unizar.es/informacion-sobre-proteccion-de-datos-de-caracter-personal-en-listas</a>
Recuerde que si está suscrito a una lista voluntaria Ud. puede darse de baja desde la propia aplicación en el momento en que lo desee.
<a class="moz-txt-link-freetext" href="http://listas.unizar.es">http://listas.unizar.es</a>
----------
</pre>
    </blockquote>
    <p><br>
    </p>
  </body>
</html>