<!DOCTYPE html>
<html>
  <head>
    <meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=UTF-8">
  </head>
  <body>
    <p>Dear Karl and Kate,</p>
    <p>Trying to understand what you and Kate are saying: Here is
      chatGPT's sum up of your article "Liaisons Among Symbols"
      <a class="moz-txt-link-freetext" href="https://urldefense.com/v3/__https://chatgpt.com/share/67483146-346c-800b-b5bb-bdc6d0e2ec91__;!!D9dNQwwGXtA!TBj5dr5teIbBIid3MzY85XYgal6-xSmyvlgT_TdJXs-eocVJhqDI2pDaJ-peRA-JxfzKOtufFhO1trDb44oPvlU$">https://chatgpt.com/share/67483146-346c-800b-b5bb-bdc6d0e2ec91</a> <br>
    </p>
    <p>From your and Kate's perspective is this sum up accurate? <br>
    </p>
    <p>Intuitively, it seems to me that while cycles are obviously
      necessary in the construction and function of mental and physical
      structures, nevertheless,  the content of a message is often in
      the non-cyclic non-redundant part of the
      signal-representation-data-information. <br>
    </p>
    <p>-Eric<br>
    </p>
    <div class="moz-cite-prefix">On 11/25/24 10:53 AM, Karl Javorszky
      wrote:<br>
    </div>
    <blockquote type="cite"
cite="mid:CA+nf4CVmQHROiezvpu3EndF0gkwtFeiYdmNGiB==UBnGFPJEwQ@mail.gmail.com">
      <meta http-equiv="content-type" content="text/html; charset=UTF-8">
      <div dir="ltr">
        <div dir="ltr">
          <p class="MsoNormal">Dear Kate,<span></span></p>
          <p class="MsoNormal"><span> </span></p>
          <p class="MsoNormal">thank you for reading the text of my
            lamentations about the
            inflexibility of the vocabulary (lexicon) to describe the
            proceedings one
            observes in biology. It will be a day of deep satisfaction
            for both of us, the
            day when you start giving feedback that you have understood
            the subject of the
            lamentations, and the sales pitch that comes after the
            lamentation.<span></span></p>
          <p class="MsoNormal">My text goes:<span></span></p>
          <p class="MsoNormal">“look at poor me, I cannot construct, by
            the words that I
            have learnt using that grammar what I have learnt, a picture
            to describe that
            what I see!”<span></span></p>
          <p class="MsoNormal">The important sales drive comes after
            that:<span></span></p>
          <p class="MsoNormal">“look here, (at proud me), this is what I
            have found. These
            here are 46.260 interconnectors among realizations of
            amount, time, distance,
            predictability, cohesion, conservativism, opportunism,
            importance and
            irrelevance.”. Here the salesman points to the heap of
            cycles that are a
            protocol of every possible amount coming to every possible
            place – as long as
            the system is ordered. Rotating ( ~ colloquial expression
            for subjecting the
            etalon collection to 72 * 71 resorts, pretending that these
            are all but maybe a
            few of the possible reorderings of the arguments of <i> a+
              b = c, </i>below the Eddington maximum) the
            logical expression <i>a+b=c </i>brings forth
            matches between what is where and when and how predictably.
            <span></span></p>
          <p class="MsoNormal">The customer will not be hooked by the
            hope that he may
            learn to use a gadget that predicts when is where what how
            certainly, because
            gadgets are nothing but gadgets and there are already too
            many of those.
            (Unless the customer is interested in the mechanics of the
            ultimate Rubik’s
            cube marrying the Mother of All Sudokus and begetting a
            geometro-synchro-algometro gadget, for the pleasure of
            having a nice Tinguely
            machine, constructed of natural numbers, next to his alarm
            clock.)<span></span></p>
          <p class="MsoNormal">The customer needs an argument to see
            that he indeed does
            need the gadget. One enters a sales seductive pitch, saying:
            “Say, don’t you
            check all the day whether what you produce is fit for
            consumption by comparing
            it to some descendants from the Tree of Natural Numbers?”
            Customer works in
            Science, so what he does all day is to check whether his
            calculations of the
            day pass through the general grammar control of being
            self-referentially true.
            Whatever parts of whichever applied technique the customer
            wants to check for
            feasibility, he will compute the idea. If the computations
            behind his ideas
            yield that it is possible that the ideas are related in such
            a fashion, then the
            customer is allowed to set an OK check, that he has worked
            correctly. At the
            end of the day, be these bridges built, machines assembled,
            meals cooked,
            wounds healed, there will be a cross-referencing of key
            descriptors that comes
            to a result, which result is the basis for that evening’s
            feeling well in
            respect of having done the day’s work. We do a
            cross-referencing as humans as
            we ascertain ourselves of the correctness of our work. In
            the case of STEM
            work, and the customer is on the STEM side, the
            cross-referencing will most
            probably also have a form that has a numeric expression. The
            sales pitch underlines
            that the plausibility result of a piece of accounting done
            is that the two
            sides match, irrespective of the business. <span></span></p>
          <p class="MsoNormal">If you have not lost the customer at this
            point, you will be
            able to present him the unique sales proposal. (There is so
            far nothing to
            alienate the customer. He is a STEM mensh and he adds up his
            plans and checks
            if, whether and how far his plans agree to the numbers that
            are sure to be
            kosher.)<span></span></p>
          <p class="MsoNormal">Here you might risk a fraternization by
            striking a personal
            note. Find common memories of student days and say, why,
            would you not have
            wished to have a catalog of correct answers for all the
            tests? If he nods, you
            almost got the sale.<span></span></p>
          <p class="MsoNormal">Repeat slowly with him that he checks the
            reality
            (reasonableness, grammatical correctness, truth, etc.) of
            any mental product he
            produces by referring to children, grandchildren, further
            descendants of the root
            of all truths, <i>a+b=c. </i>That statement
            is at the root of the Tree of Natural Numbers.<span></span></p>
          <p class="MsoNormal">Now you offer him a gadget which delivers
            all the correct
            answers to all questions he can ever pose in the context of
            a whole that is
            made up of diverse parts, that can be differently similar
            and diverse among
            each other and count differently many. (Mention the
            Eddington limit and that we
            can only regard systems that are ordered. Biology is ordered
            to the maximum
            extent possible, and trees do not grow to the sky, so the
            requirement of a
            closed collection is also maintained.) <span></span></p>
          <p class="MsoNormal">You give the customer a Fortune’s sack
            full of relations
            that are much better than the quantum concept he uses today.
            Our basic units
            are not man-made but are a gift of Nature. Anything that is
            assembled is
            included in the possibilities of fitting <i>j</i>
            pieces of the Cycles Library together. <span></span></p>
          <p class="MsoNormal">As an additional extra bonus, the
            customer can have the
            numeric values of the relations of any two of the basic
            pieces (of which there
            are in our version 46.260) delivered together with the
            logical values of which
            variant of the general change are these connection values
            the most valid/acute.
            The customer does not have to invent – based on observations
            – new or improved
            interconnectors between his concepts, because the natural
            numbers have given us
            the keys for the interconnections that can be realized,
            actually, numerically
            be the case in physical reality. The keys are in the fine
            print of the user’s
            manual about how to use natural numbers. One creates all
            cycles by rotating the
            assembly and then for each reorder redistributes the right
            side of <i>a+b=c </i>among the participants symbolized
            by <i>a, b</i>, by building pairs of <i>a, b </i>and
            crediting the cycle with that
            part of <i>c </i>that was moved by the
            cycle. Within cycles, one breaks down the amount the cycle
            has been credited
            with, to each individual member of the cycle, as an average
            value (one may want
            to redistribute based on headcount of members or on distance
            run by the cycle).
            This is a measurement unit that connects amounts, their
            differences and
            similarities, distances and discrete units (member head
            count). Not only is
            this unit more versatile than the current quantum concept,
            but it is made by
            Nature and not by honorable humans Helmholtz and Planck. <span></span></p>
          <p class="MsoNormal">The extra bonus are the <i>liaison
              values </i>that connect parts that belong together. By
            the technique outlined
            above, one arrives at values of the assembly that are in sum
            <i>2(a+b). </i>The addition happens at an inner
            level that is not strikingly obvious at first. <span></span></p>
          <p class="MsoNormal">To make the semantic (romantic) relations
            obvious that bring
            several members of an assembly into lien type bondage
            relations, the customer
            has only to take 12 of his books and reorder them on his
            table from
            author-title into title-author and retour. The insight is
            located exactly near
            the <i>pons </i>between and below the two
            hemispheres. The fundamentals of the insight deal with brain
            regions that the
            customer has not trained in a formal educative context since
            early childhood. As
            Kate charmingly writes, it is pleasurable for her to see me
            engaged in my deep
            hobby of sorting and ordering. It is encouraging for me that
            Kate registers
            what the song and dance at this festival is about. It is
            with a mixed pleasure that
            I see a group in which someone who raves about sorting
            counts as a charming
            outsider. This is progress insofar as the group does not
            decide that sorting is
            blasphemous. The group understands that sorting is something
            that can be done, and
            is obviously done, by at least one, but to what end and why
            and who benefits of
            this, is in the eyes of the group as of yet not really
            clear.<span></span></p>
          <p class="MsoNormal">Well, we are in a group that deals with
            information theory
            as applied to biology. Of the two fields where this can be
            studied in an
            abstract form, memory and genetic, we traditionally deal
            with genetic, as the
            labor people give us facts, while the memory people give
            only hypotheses. So,
            it is genetic. The DNA is a sequence. If one wants to
            understand sequences one
            cannot avoid sorting and ordering. <span></span></p>
          <p class="MsoNormal">The real question is how on Earth in a
            group that tries to
            understand information theory as applied in biology, someone
            who cries <i>sequences! </i>where others cry <i>wolf!</i>
            can be an outlier. Everyone should
            be speaking about sequences and sorting in the present
            excellent assembly of
            Learned Friends. <span></span></p>
          <p class="MsoNormal"><span> </span></p>
          <p class="MsoNormal">To cut it short:<span></span></p>
          <p class="MsoNormal">The 46.260 elementary interconnectors are
            that collection
            which people refer to as they use the word “quantum”. <span></span></p>
          <p class="gmail-Bemerkung">To give an example: There are some
            among the 46.260 that are
            extremely useful. It is a numeric pattern in reorder<b>
              17-(a+b), a+b</b><b> ↔ 3b-2a, 3a-2b </b>that
            will serve as a <i>metronome</i> cycle,
            being 129 members long, together with its inside-outside
            half-twin <b>a+b,
              17-(a+b)</b><b> ↔
              3b-2a, 3a-2b </b>that will
            serve as the <i>folding </i>cycle, being 128
            members long. The labor people need to do less experiments
            if we tell them that
            this is what they should look for. <span></span></p>
          <p class="MsoNormal">The invention is to assemble a parallel
            to the perspective we
            traditionally use to look at the world. The duality is
            everywhere. We shall
            deal with the translation between how many, how diverse, how
            similar (the
            Marijuán constants) later. Presently, we discuss a much
            simpler realization of
            the basic duality, namely that what we count in units of
            distance (each of the
            units is equal) vs. what we call amount, here at first used
            as an identifying
            symbol, giving the element its place among its peers. To the
            distance facts (in
            uniform units) come the logical flags (of which reorder the
            interconnector is
            by natural descendance a part of), and now, as an extra
            bonus the material
            summands (the lien values that connect two members). And, as
            an ultra extra
            bonus, the members of the interconnectors are sequentially
            numbered among each
            other, allowing manifold offset variants of the same
            interconnectors being at
            work.<span></span></p>
          <p class="MsoNormal">As we sort, we assign place attributes to
            elements. Among
            the place attributes are also logical attributes and
            material values. We know
            that the cookbook is among the first in author-title but
            among the last in
            title-author. This variant (author / title) of order
            connects several of the
            books into distinct, individual cycles. If we had
            year-of-publication and no-of-pages
            as order descriptors too, the cookbook could have come to
            wildly different
            places. There are variants of logical order descriptors and
            each of them
            imposes its own pairs of amount / place expectations. (All
            that within a closed,
            ordered assembly, like biology.)<span></span></p>
          <p class="MsoNormal"><span> </span></p>
          <p class="MsoNormal">To close, a sales point that may interest
            the customer: tell
            him he can be famous. Tell the customer that the <b>logical
              archetypes </b>are not catalogized yet. It is like
            fishing in a
            bathtub. He will be able to describe a chemical element by
            naming the specific
            of the clusters/bundles of cycles that are unavoidably
            created by the very fact
            of rotating <i>2(a+b). </i>Sort, order and
            filter the 46.260. Find those that can and that can not
            coexist. Build types.
            The archetypes are those patterns that appear and remain
            bumped together as the
            assembly is undergoing perpetual changes. There can be no
            more than 129 of
            such. Filter out the most resilient.<span></span></p>
          <p class="MsoNormal">PS: Zaragoza server discourages pictures
            in these letters.
            To see how two different cycles are used to define One Unit
            of Information,
            please see the illustration in<span></span></p>
          <p class="MsoNormal"><a
href="https://urldefense.com/v3/__https://www.researchgate.net/publication/385499143_Liaisons_Among_Symbols__;!!D9dNQwwGXtA!Sj1nm_SHqWdYJ8aUNgurup7XDlU-bXlULwsdN82LVA3lQykDVbgsc9j9oKJTbrS1hprCu9NrtkqrEFoW-2gLJjeQa4E$"
              moz-do-not-send="true">(PDF)
              Liaisons Among Symbols</a><span></span></p>
          <p class="MsoNormal">Thanks again for your interest.<span></span></p>
          <p class="MsoNormal">Karl<span></span></p>
        </div>
      </div>
      <br>
      <div class="gmail_quote">
        <div dir="ltr" class="gmail_attr">Am Fr., 22. Nov. 2024 um
          19:28 Uhr schrieb Katherine Peil <<a
            href="mailto:ktpeil@outlook.com" moz-do-not-send="true"
            class="moz-txt-link-freetext">ktpeil@outlook.com</a>>:<br>
        </div>
        <blockquote class="gmail_quote"
style="margin:0px 0px 0px 0.8ex;border-left:1px solid rgb(204,204,204);padding-left:1ex">
          <div class="msg-325567395935930133">
            <div lang="EN-US" style="overflow-wrap: break-word;">
              <div class="m_-6819854020290005487WordSection1">
                <p class="MsoNormal"><span
style="font-size:11pt;font-family:"Avenir Book"">Hi Eric,
                    Karl, et al,</span></p>
                <p class="MsoNormal"><span
style="font-size:11pt;font-family:"Avenir Book"">Eric, I’ve
                    always admired your work, and share your interest in
                    state information as a bridge to social
                    communication and cooperation theory. I will
                    reiterate that it is the
                    <i>emotional state</i>  - its embodied source, its
                    underlying electrochemical signaling processes, its
                    self-regulatory thermodynamics and functional
                    enmeshment with genetic, epigenetic and immune
                    regulation - that will build the strongest
                    theoretical bridge to the social dynamics. This will
                    also help launder some of the higher social theories
                    of the lingering vestiges of Cartesian dualism and
                    Western religious dogma and provide a much stronger
                    grounding in biology and physics. I look forward to
                    seeing your next offering, so be sure to send it to
                    me directly if I’m not to be found here.</span></p>
                <p class="MsoNormal"><span
style="font-size:11pt;font-family:"Avenir Book""> </span></p>
                <p class="MsoNormal"><span
style="font-size:11pt;font-family:"Avenir Book"">Karl, as
                    always it’s a pleasure to venture into your land of
                    numbers and sorting! It is indeed a uniquely
                    inspiring realm in which to dwell, although I’m
                    still a bit unclear about the meaning of the cycles
                    in your model. To my mind, cycles connote time,
                    oscillation, frequency and iterative maths –
                    qualities that give rise to information in the
                    subjective sense, perceptions of time at the very
                    least. I’d love it if you could offer a simple
                    clarification between the process of the cycles and
                    the application of information as you define it.
                    Also, when I try to incorporate your thinking into
                    my own model, it clearly falls in the inner or
                    quantum domain I called Domain 0. So I cannot help
                    but chuckle upon hearing your confession about the
                    quantum. There are plenty of intriguing works in
                    quantum biology:  <a
href="https://urldefense.com/v3/__https://scholar.google.com/scholar?hl=en&as_sdt=0*2C32&q=quantum*biology*meta*analysis*2024&btnG=__;JSsrKys!!D9dNQwwGXtA!WiRRBfVxCnYB2xNnPhOuavoUUNpeACaXgGcr2FmT5uPRP-aeMCJQYrO9v8NNmtqw9U5bquZ5wZhew9N7sw$"
                      target="_blank" moz-do-not-send="true">https://scholar.google.com/scholar?hl=en&as_sdt=0%2C32&q=quantum+biology+meta+analysis+2024&btnG=</a><br>
                    <br>
                    But Karl, I’d also like to address your lament about
                    miscommunication between both halves of the brain.
                    I’d like to point you toward the work of Ian
                    McGilchrest (The Master and his Emissary; The Matter
                    with Things), who is perhaps the reigning expert in
                    hemispheric lateralization. From his framework I
                    would suggest that your arguments about number,
                    ordering, language and “no quantum” all spring from
                    a left-hemispheric mode of information processing
                    (linear, linguistic, particular, external control
                    oriented – the Emissary), and are rather lacking in
                    the right (nonlinear, intuitive, global, and
                    emotional – the Master). He suggests that path of
                    Western science exhibits that same imbalance. I run
                    into this a lot with my husband Stuart, but it never
                    diminished the admiration or affection I feel for
                    either of you.</span></p>
                <p class="MsoNormal"><span
style="font-size:11pt;font-family:"Avenir Book""> </span></p>
                <p class="MsoNormal"><span
style="font-size:11pt;font-family:"Avenir Book"">With warmest
                    wishes,</span></p>
                <p class="MsoNormal"><span
style="font-size:11pt;font-family:"Avenir Book"">Kate Kauffman</span></p>
                <p class="MsoNormal"><span
style="font-size:11pt;font-family:"Avenir Book""> </span></p>
                <p class="MsoNormal"><span
style="font-size:11pt;font-family:"Avenir Book""> </span></p>
                <p class="MsoNormal"><span
style="font-size:11pt;font-family:"Avenir Book""><br>
                    <br>
                  </span></p>
                <p class="MsoNormal"><span style="font-size:11pt"> </span></p>
                <p class="MsoNormal"><span style="font-size:11pt"> </span></p>
                <div
id="m_-6819854020290005487mail-editor-reference-message-container">
                  <div>
                    <div>
                      <div>
                        <p class="MsoNormal">On 11/22/24, 6:07 AM, "Fis"
                          <<a
                            href="mailto:fis-bounces@listas.unizar.es"
                            target="_blank" moz-do-not-send="true"
                            class="moz-txt-link-freetext">fis-bounces@listas.unizar.es</a>>
                          wrote: Katherine Peil Kauffman</p>
                      </div>
                      <p class="MsoNormal"><span style="font-size:11pt"> </span></p>
                      <div>
                        <p class="MsoNormal"><span
                            style="font-size:11pt">Send Fis mailing list
                            submissions to<br>
                                    <a
                              href="mailto:fis@listas.unizar.es"
                              target="_blank" moz-do-not-send="true"
                              class="moz-txt-link-freetext">fis@listas.unizar.es</a><br>
                            <br>
                            To subscribe or unsubscribe via the World
                            Wide Web, visit<br>
                                    <a
href="http://listas.unizar.es/cgi-bin/mailman/listinfo/fis"
                              target="_blank" moz-do-not-send="true">https://na01.safelinks.protection.outlook.com/?url=http%3A%2F%2Flistas.unizar.es%2Fcgi-bin%2Fmailman%2Flistinfo%2Ffis&data=05%7C02%7C%7C63bd5e4fa1a0467d15b508dd0af6a2eb%7C84df9e7fe9f640afb435aaaaaaaaaaaa%7C1%7C0%7C638678776599835824%7CUnknown%7CTWFpbGZsb3d8eyJFbXB0eU1hcGkiOnRydWUsIlYiOiIwLjAuMDAwMCIsIlAiOiJXaW4zMiIsIkFOIjoiTWFpbCIsIldUIjoyfQ%3D%3D%7C0%7C%7C%7C&sdata=fFDbQD4RVk9XsVcs2XFZ5rp%2BnVsDTdsqcPHngNwwDTA%3D&reserved=0</a><br>
                            or, via email, send a message with subject
                            or body 'help' to<br>
                                    <a
                              href="mailto:fis-request@listas.unizar.es"
                              target="_blank" moz-do-not-send="true"
                              class="moz-txt-link-freetext">fis-request@listas.unizar.es</a><br>
                            <br>
                            You can reach the person managing the list
                            at<br>
                                    <a
                              href="mailto:fis-owner@listas.unizar.es"
                              target="_blank" moz-do-not-send="true"
                              class="moz-txt-link-freetext">fis-owner@listas.unizar.es</a><br>
                            <br>
                            When replying, please edit your Subject line
                            so it is more specific<br>
                            than "Re: Contents of Fis digest..."<br>
                            <br>
                            <br>
                            Today's Topics:<br>
                            <br>
                               1. Re: Fis Digest, Vol 116, Issue 8
                            Emotions are not binary<br>
                                  (Karl Javorszky)<br>
                            <br>
                            <br>
----------------------------------------------------------------------<br>
                            <br>
                            Message: 1<br>
                            Date: Fri, 22 Nov 2024 14:06:42 +0100<br>
                            From: Karl Javorszky <<a
                              href="mailto:karl.javorszky@gmail.com"
                              target="_blank" moz-do-not-send="true"
                              class="moz-txt-link-freetext">karl.javorszky@gmail.com</a>><br>
                            To: <a
                              href="mailto:goernitz@em.uni-frankfurt.de"
                              target="_blank" moz-do-not-send="true"
                              class="moz-txt-link-freetext">goernitz@em.uni-frankfurt.de</a>,
                            fis <<a
                              href="mailto:fis@listas.unizar.es"
                              target="_blank" moz-do-not-send="true"
                              class="moz-txt-link-freetext">fis@listas.unizar.es</a>><br>
                            Subject: Re: [Fis] Fis Digest, Vol 116,
                            Issue 8 Emotions are not<br>
                                    binary<br>
                            Message-ID:<br>
                                   
                            <CA+nf4CX91MxLviqVub7UXkcGMpAnJhS=<a
href="mailto:vDAGOoEcp26P_DK4NA@mail.gmail.com" target="_blank"
                              moz-do-not-send="true"
                              class="moz-txt-link-freetext">vDAGOoEcp26P_DK4NA@mail.gmail.com</a>><br>
                            Content-Type: text/plain; charset="utf-8"<br>
                            <br>
                            Quantum 2024 11 22<br>
                            <br>
                            Dear Thomas,<br>
                            <br>
                            <br>
                            <br>
                            Thank you for bringing up the subject of
                            "quantum" as an idea and<br>
                            procedure. Please allow me to comment from
                            the viewpoint of a psychologist<br>
                            (biologist) on the concept. First, let me
                            show limits of practicability of<br>
                            the idea. Then, we return to Wittgenstein
                            and establish how the meaning of<br>
                            a word is arrived at and how the logical
                            truth is understood to mean the<br>
                            congruence of a mental pattern (devised by
                            us) with a numeric pattern (as<br>
                            the gauge on which to measure whether we had
                            reasoned correctly). The<br>
                            constructive part of this essay proposes
                            using numeric patterns as<br>
                            blueprints of mental patterns, even if we
                            may as of today not have produced<br>
                            that mental pattern which fits smugly with a
                            practical numeric pattern.<br>
                            <br>
                            <br>
                            <br>
                            *1. Inapplicability of the concept quantum
                            for solving my problem*<br>
                            <br>
                            The problem FIS deals with centers around
                            the concept "information". In<br>
                            terms of background, some of the Learned
                            Friends have been raised in the<br>
                            context of biology while other Learned
                            Friends had a stem education. If I<br>
                            understand you right, quantum is an
                            invention by the stem people, and you<br>
                            propose to use the concept to come nearer to
                            a satisfying general picture<br>
                            of how Nature manages relationships among
                            parts of wholes.<br>
                            <br>
                            The idea that biologists should familiarize
                            themselves with and use the<br>
                            concept of quanta so that both sides of the
                            old trivial-quadrivial conflict<br>
                            possess a common intellectual unit, this
                            suggestion is comparable to the<br>
                            idea that biologists suggest to stem people
                            to use the concept of the<br>
                            mirror relation of lust and hangover because
                            that perspective is really<br>
                            useful in understanding the behavior of
                            animals.<br>
                            <br>
                            This is not to say that quantum as a concept
                            would be wrong or false. It is<br>
                            simply not applicable in biology. Not
                            because of its peculiarities but<br>
                            because of the generality of its generation.<br>
                            <br>
                            <br>
                            <br>
                            Let me state the problem as biologists see
                            it: we see that an animal lives.<br>
                            We have no stem words to describe what we
                            mean by the word "lives". So, we<br>
                            have a state of the world that a picture
                            that exists in my head can't be<br>
                            described by me, because the mechanics of
                            life have not yet been explicated<br>
                            to me, so I can't build sentences to
                            communicate about a clear and explicit<br>
                            content of my head.<br>
                            <br>
                            <br>
                            <br>
                            Both the pictures of the living animal, and
                            of the lexicon are in my head.<br>
                            I have an inner conflict, because one part
                            of my head has no words to<br>
                            describe what a different part of my head
                            perceives. (It was hypothesized<br>
                            that natives were helpless vis a vis the
                            conquistadores, because in the<br>
                            lexicon of the natives such a structure that
                            swims on water and of which<br>
                            people emerge, was not existing, so thinking
                            broke down, confronted by<br>
                            something that was impossible to exist.)<br>
                            <br>
                            <br>
                            <br>
                            Quantum is understood to be a property of
                            the things that are outside of my<br>
                            head. Now we come to the conflict.
                            Experience shows that it is in the best<br>
                            case a symptomatic improvement if a person
                            who is laboring with inner<br>
                            conflicts, is offered a reinforcement that
                            deals with the outside world.<br>
                            <br>
                            It doesn't help me at all, with my problem
                            of not finding the correct words<br>
                            to describe biology, if more and more
                            detailed yellow stickers are picked<br>
                            onto diverse parts of the whole, of which
                            the interaction of the parts I<br>
                            have a problem with. In the elephant
                            example, it is of no use to amass<br>
                            measurements of trunk, feet, belly and ears,
                            if I fail to build a general<br>
                            picture of how these parts fit together.<br>
                            <br>
                            This is the reason why this person is very
                            reticent to embrace the idea of<br>
                            quantum. From the outside, it is not clear
                            whether quantum is today's stone<br>
                            of wisdom, Phlogiston, ether, Wotan's odem
                            or highly refined snake oil. The<br>
                            concept of quantum asserts to depict
                            relations among objects that are<br>
                            outside of my head.<br>
                            <br>
                            <br>
                            <br>
                            What I need is an explanation that relates
                            to the inability of one part of<br>
                            my head to describe intelligently that what
                            a different part of my head<br>
                            sees clearly. I have no problem with how
                            things interact outside. I have a<br>
                            problem with understanding myself, how come
                            that I find no words for<br>
                            something that I see to exist. I will
                            overcome the limitations of my<br>
                            vocabulary, not that of my faculties of
                            observation. If I don?t understand<br>
                            the general principle of the contraption,
                            getting into more details is<br>
                            usually only of limited value. We need to
                            investigate how words are checked<br>
                            for meaning something in a grammatically
                            true fashion.<br>
                            <br>
                            <br>
                            <br>
                            *2. How we check that our words refer to
                            that concept which we intend to<br>
                            refer to*<br>
                            <br>
                            Wittgenstein would have been an adept of
                            Shannon and his hardcore<br>
                            followers, had he lived after Shannon. The
                            idea of information processing<br>
                            being *au fond* an identification of an
                            element of *N* is included in<br>
                            Wittgenstein?s reasoning about the correct
                            grammar of using well-defined<br>
                            words in a sentence that is interpersonally
                            understandable.<br>
                            <br>
                            Wittgenstein?s steps of reasoning go:<br>
                            <br>
                            Word ? remove connotations ? arrive at
                            denotation ? establish relations of<br>
                            denotation of word to other denotations of
                            words ? check if relations among<br>
                            words agree to relations among other words
                            that are definitely true (in<br>
                            practice, use numbers as sources of correct
                            relations) ? if the relations<br>
                            among the words are in agreement with the
                            relations that are known to be<br>
                            true, the sentence is grammatically correct.<br>
                            <br>
                            If we simplify our concepts into
                            bundles/clusters of numeric relations (1)<br>
                            and compare this pattern of relations to
                            patterns of relations we find or<br>
                            create by counting, then in case the
                            comparison yields positive, the mental<br>
                            concept is reasonable. (If it calculates, it
                            may be something useful. If<br>
                            the numbers do not add up, forget it, that
                            won?t work in no case anyway.)<br>
                            (1) My transaction today at the supermarket
                            paying for groceries by card is<br>
                            a bundle/cluster of numeric relations. This
                            is one word of the sentence<br>
                            describing me, the supermarket, the
                            groceries and the bank. The words of<br>
                            the sentence fit together, obeying a numeric
                            pattern: the sentence is<br>
                            grammatically correct. Every word of this
                            sentence answers to the<br>
                            requirements for that word and means exactly
                            that what it is expected to<br>
                            mean. (In this sense, the sentence contains
                            no information, as nothing is<br>
                            otherwise than expected.)<br>
                            <br>
                            <br>
                            <br>
                            *3. Proposal: Turn the procedure on its
                            head*<br>
                            <br>
                            We check whether our ideas have merit by
                            confronting them with the truths<br>
                            the natural numbers contain in themselves.
                            The natural numbers are the<br>
                            roots and the stem of the system of true
                            relations. From the simple come<br>
                            the composite who begot the differences who
                            begot the similarities and the<br>
                            probabilities and the combinations and the
                            certitude. Of that apple, which<br>
                            later fell down, to Newton?s great delight,
                            of certitude we homo sapiens<br>
                            have created logic and numbers and
                            relations.<br>
                            <br>
                            Why don?t we just dig out the tree of
                            relations, turn it over and give it a<br>
                            good shakeup? The canopy of the tree of
                            natural numbers is a habitat for<br>
                            many numeric patterns. If we need a common,
                            very versatile and small<br>
                            building block, why not take such that grow
                            in that tree, with which we<br>
                            anyway compare all that we produce for
                            checking whether it is grammatically<br>
                            correct?<br>
                            <br>
                            Wittgensteins direction: create coherent
                            ideas. Check if the rules of the<br>
                            coherence agree to rules of coherence which
                            we know to be true.<br>
                            <br>
                            Update 21st century: use the set of relation
                            we know to be true and subject<br>
                            them to axiomatic ongoing changes. In this
                            way, anything that can happen in<br>
                            an ordered world will appear in the produced
                            patterns.<br>
                            <br>
                            (If I produce ideas, I can check whether the
                            structure of my ideas agrees<br>
                            to structures that can be found among the
                            structures that I have learnt to<br>
                            be true. Now we change direction, take the
                            rule book and mix all the rules.<br>
                            We are interested in the resulting
                            convolutum of rules. Which rules are<br>
                            sticky with which other rules?)<br>
                            <br>
                            <br>
                            <br>
                            *4. Are these quantum amounts?*<br>
                            <br>
                            Doing an exercise *en vogue* in FIS,
                            ordering any 12 books from<br>
                            author-title into title-author and retour,
                            one wonders what words are in<br>
                            use for the different kinds of impacts,
                            voids, speeds and holes and one<br>
                            missing and one double of the romantic
                            relations (called aforetimes<br>
                            ?cycles?) among books that share that they
                            are *in transit together in one<br>
                            closed sequence.*<br>
                            <br>
                            One level further up, cycles running
                            parallel have inevitably some<br>
                            predictable patterns of coincidences. That
                            such-and-such are regularly<br>
                            together although they belong to different
                            cycles is an *offset bondage*<br>
                            that is not covered by the definition of
                            simple romantic relations. That<br>
                            the coincidence takes place is a predictor
                            for many different, seemingly<br>
                            temporally, materially and spatially distant
                            occurrences. The knowledge<br>
                            about *?? ? ??* taking place is equivalent
                            with the expectations of how<br>
                            many cycles are running, how many places are
                            empty and what size the bump<br>
                            each cycle carries on average. These are
                            sets of *expectations *against<br>
                            which the *observations *deviate, yielding
                            the extent of *information. *<br>
                            <br>
                            <br>
                            <br>
                            *To summarize:*<br>
                            <br>
                            One way is to think something up and look
                            whether the numbers confirm it.<br>
                            The way proposed here, which technology of
                            our age now permits, is to<br>
                            filter out the most obvious numeric patterns
                            the system produces if we make<br>
                            it undergo perpetual changes. The bet is
                            that the numeric patterns we<br>
                            harvest will need only to find each a good
                            name for, because the idea as<br>
                            such is by definition sound.<br>
                            <br>
                          </span></p>
                      </div>
                    </div>
                  </div>
                </div>
              </div>
            </div>
            _______________________________________________<br>
            Fis mailing list<br>
            <a href="mailto:Fis@listas.unizar.es" target="_blank"
              moz-do-not-send="true" class="moz-txt-link-freetext">Fis@listas.unizar.es</a><br>
            <a
href="http://listas.unizar.es/cgi-bin/mailman/listinfo/fis"
              rel="noreferrer" target="_blank" moz-do-not-send="true"
              class="moz-txt-link-freetext">http://listas.unizar.es/cgi-bin/mailman/listinfo/fis</a><br>
            ----------<br>
            INFORMACIÓN SOBRE PROTECCIÓN DE DATOS DE CARÁCTER PERSONAL<br>
            <br>
            Ud. recibe este correo por pertenecer a una lista de correo
            gestionada por la Universidad de Zaragoza.<br>
            Puede encontrar toda la información sobre como tratamos sus
            datos en el siguiente enlace: <a
href="https://sicuz.unizar.es/informacion-sobre-proteccion-de-datos-de-caracter-personal-en-listas"
              rel="noreferrer" target="_blank" moz-do-not-send="true"
              class="moz-txt-link-freetext">https://sicuz.unizar.es/informacion-sobre-proteccion-de-datos-de-caracter-personal-en-listas</a><br>
            Recuerde que si está suscrito a una lista voluntaria Ud.
            puede darse de baja desde la propia aplicación en el momento
            en que lo desee.<br>
            <a href="http://listas.unizar.es" rel="noreferrer"
              target="_blank" moz-do-not-send="true"
              class="moz-txt-link-freetext">http://listas.unizar.es</a><br>
            ----------<br>
          </div>
        </blockquote>
      </div>
      <br>
      <fieldset class="moz-mime-attachment-header"></fieldset>
      <pre wrap="" class="moz-quote-pre">_______________________________________________
Fis mailing list
<a class="moz-txt-link-abbreviated" href="mailto:Fis@listas.unizar.es">Fis@listas.unizar.es</a>
<a class="moz-txt-link-freetext" href="http://listas.unizar.es/cgi-bin/mailman/listinfo/fis">http://listas.unizar.es/cgi-bin/mailman/listinfo/fis</a>
----------
INFORMACIÓN SOBRE PROTECCIÓN DE DATOS DE CARÁCTER PERSONAL

Ud. recibe este correo por pertenecer a una lista de correo gestionada por la Universidad de Zaragoza.
Puede encontrar toda la información sobre como tratamos sus datos en el siguiente enlace: <a class="moz-txt-link-freetext" href="https://sicuz.unizar.es/informacion-sobre-proteccion-de-datos-de-caracter-personal-en-listas">https://sicuz.unizar.es/informacion-sobre-proteccion-de-datos-de-caracter-personal-en-listas</a>
Recuerde que si está suscrito a una lista voluntaria Ud. puede darse de baja desde la propia aplicación en el momento en que lo desee.
<a class="moz-txt-link-freetext" href="http://listas.unizar.es">http://listas.unizar.es</a>
----------
</pre>
    </blockquote>
    <div class="moz-signature">-- <br>
      <i>
        Dr. Eric Werner, FLS <br>
        Oxford Advanced Research Foundation <br>
        <a class="moz-txt-link-freetext" href="https://urldefense.com/v3/__https://oarf.org__;!!D9dNQwwGXtA!TBj5dr5teIbBIid3MzY85XYgal6-xSmyvlgT_TdJXs-eocVJhqDI2pDaJ-peRA-JxfzKOtufFhO1trDbGZLHlQM$">https://oarf.org</a> <br>
        <br>
        <br>
      </i></div>
  </body>
</html>