<div dir="auto">Thanks for asking.<div dir="auto"><br></div><div dir="auto">Deictic definition :</div><div dir="auto"><br></div><div dir="auto">Point to something and say "this i call....". </div><div dir="auto"><br></div><div dir="auto">Cycles 3 and 6 of Cohort 16:</div><div dir="auto"><br></div><div dir="auto">You surely have done the introductory exercise with 12 books. If not yet, do it today. (take 12 different books, line these up in the sequence author - title. Reorder the 12 books into the sequence title - author. Note the subcollections of books that replace each other. These we call cycles.) </div><div dir="auto"><br></div><div dir="auto">Cohort 16 contains 136 pairs of (a, b), from (1,1) to (16,16).</div><div dir="auto"><br></div><div dir="auto">Reordering C16 from ab into ba generates 12 cycles. Count and find cycles 3 and 6 (with 18 and 30 members).</div><div dir="auto"><br></div><div dir="auto">Recognize differences :</div><div dir="auto"><br></div><div dir="auto">Enumerate the properties of the 2 cycles. Count the sum(a), sum(b) for both, and the "run", that is sum(distance (member_i, member_i+1)) also for both. </div><div dir="auto">Create expressions (sum(b) - sum(a)) / run for both.</div><div dir="auto"><br></div><div dir="auto">Call the vector of the differences between values for cycle 3 and cycle 6 the vector of differences. Say aloud "this i call information" while you point to the vector of differences. </div><div dir="auto"><br></div><div dir="auto">Hope you have now understood the idea of information being the differences between expected and observed values. (if cycle 3 had the same relation between (sum(b) - sum(a)) / say e.g. number of members like cycle 6, the information value of this would be zero.) </div><div dir="auto"><br></div><div dir="auto">There are nice pictures to the definition in the article Update on a + b = c. </div><div dir="auto"><br></div><div dir="auto">You will see whether you just waste time pretending you want to learn a new insight by observation of your behavior. If you reorder 12 books on your table and keep being awake while you do so, then you can credit yourself with the good will of at least having gone a step towards understanding. </div><div dir="auto"><br></div><div dir="auto">Let me hope that you are actually interested in the subject of information. You will find that cycles are an important tool of understanding. </div><div dir="auto"><br></div><div dir="auto">Wishing you a good exercise and looking forward to your report on the cycles your 12 books have produced. </div><div dir="auto"><br></div><div dir="auto">Karl </div><div dir="auto">PS how have you managed to include pictures in your messages to FIS?</div><div dir="auto"><br></div></div><br><div class="gmail_quote"><div dir="ltr" class="gmail_attr">Katherine Peil Kauffman <<a href="mailto:ktpeil@outlook.com">ktpeil@outlook.com</a>> schrieb am Fr., 14. Juni 2024, 00:44:<br></div><blockquote class="gmail_quote" style="margin:0 0 0 .8ex;border-left:1px #ccc solid;padding-left:1ex">
<div style="word-wrap:break-word;line-break:after-white-space">













<p class="MsoNormal"><b>Dear friends,<u></u><u></u></b></p><p class="MsoNormal">While my official session may be over, I offer follow-up comments
given your many thoughtful responses:<u></u><u></u></p><p class="MsoNormal"><b>Francesco: </b>Thank you for sharing your hexagonal theory
of value. I agree in that all six dimensions - The Good, The Beautiful, The Useful,
The True, The Right & The Legal - unite in our embodied emotional sentience.
I would also add “The Healthy” with its universal Yes~No logic that living systems
experience as Pleasure~Pain. This addition underscores an important caveat to “The
Legal”: That our diversity of socio-cultural constructions designed <i>to
regulate one another - </i>the “Rule of Law” (from tribal mores, to local codes,
to national and international laws) - cannot be legitimate or attain long-term success unless they remain tethered
the universal <i>self-regulatory</i> logic of the body. Most religions do this
by aligning virtue with the divine “fruits of spirit”, all of which flow naturally
from cultivating thoughts and actions consonant with the complex positive
emotions (Joy, Love, Faith, Peace, Gratitude, Patience, Self-control, etc).
Where they go awry is in degrading of defiling “the self”, when mediating one’s
functional identity is fundamental to how life works. (And of course, inventing
false dichotomies such as Us~Them and Good~Evil.) <br>
<br>
<b>Pedro:</b> My addition above of The
Healthy, gets at the pure pragmatics of biological function upon which we agree.
But you extend this further still into my Tao Metaphor with your “distinction
on the adjacent” – a lovely Kauffmanian twist that blends well with Bateson’s “difference
that makes a difference”. To add the emotion science is to emphasize that “the difference”
always concerns “me” – the self. Damasio shows this with the emotion mediating
the “proto-self” awareness “via the feeling of what is happening” – to which I add “…to
me”. This also honors Joesph LeDoux’s distinction between cognitive computations
(thoughts) and affective computations (emotions - always about the self and leading to action). But it also takes us into the
realm of Whitehead, and the transactions between Domains 0 and 1 that emerge as
“actual occasions”. I mentioned earlier my graduate student that recently reworked
Whitehead as an emotion theory. When your life evens out I hope to continue our
conversations along these lines.  I’ve
also been meaning to ask, in terms of complex and/or foundational algorithms,
what do we think about Stephen Wolfram’s Principle of Computational Equivalence?</p><p class="MsoNormal">
<b>Karl: </b>You are definitely one of those Scarecrows that I will miss the most. (Although legitimate Wizard might be better still). Although each of your
communications have been crisp, complete and precise, I’m still swirling
confused in your foreign yet resonant Koans.  For example, you say “deviations of the
properties of cycles 3,6 of <b>the reorder ab<span> </span>-
ba</b> of Cohort 16”. In my over-simplicity, I hear the bit in bold to reflect the
dual-identity state transitions between parts~wholes (we~me; me~we identity
informational swaps) central to cyclic transformations between domains 0 and 1 in
my Tao story. The rest sounds like very specific and important aspects of the maths
(and complex algorithms) involved in pattern formation in one or both realms
that I’d like to learn, albeit unrealistic in this lifetime. But when you say a
“formal deictic definition of the concept” I hear a definition of information
that spans “time, space, and self” and we’re back in my territory.<span style="font-size:10.5pt;line-height:115%"> So please help
me understand </span>“deviations of properties of cycles”. <span style="font-size:10.5pt;line-height:115%"> Might we find common language </span>in
complex networks and phase transitions? <a href="https://urldefense.com/v3/__https://www.sciencedirect.com/topics/computer-science/phase-transition-phenomenon__;!!D9dNQwwGXtA!VC9-xBaqhuNPdS7q41hhWR2xLwPt9Xsr1Zc1nnkeDeV7bH-e23zB4NjalhRAOt15uK7qHzuCohC7Ofz5DA$" target="_blank" rel="noreferrer">https://www.sciencedirect.com/topics/computer-science/phase-transition-phenomenon</a>.
<br>
<br>
<b><u></u><u></u></b></p><p class="MsoNormal"><b>ERIC:</b> You are reflecting some of my own ennui over
the roadblock of formalizing subjectivity, as
well as its saddling of economics and even moral psychology with an impoverished
view of human value systems. But we can get there even when starting with the
objective observables: The common physio-chemical mechanisms of sensory-motor
control in simple living systems, the overtly appetitive or hedonic
approach~avoidant behavior that results, the role of that same chemistry in cell
signaling and all functional regulatory networks, and building learning, decision-making
and prediction models based on neural networks. (This is the project of AI engineers
hoping to build general intelligence, but now struggling with framing,
contextuality and relevance problems.) But adding the subjective – evaluative -
informational component within our emotional biology, with all that it implies
(identity, agency, compatible free will, creativity, purpose) changes the game,
opening conceptual doors for more further and deeper empirical investigations. I’ve
offered my Tao story to address some of the deeper questions, but the missing self-regulatory
 function  also bridges cleanly to huge swaths of
literature in the social sciences. Indeed, there is a suite of universal human
needs (mediated by both positive and negative emotions) that can better inform
the notion of utility, usher progress in behavioral economics, and even offer a
form of Purple Populism that can help transcend tribal political divisiveness.
I have heard echoes of these directions in both yours and Joe’s approaches and
would be happy to continue our discussions.  As for souls? I’ve described this work as the “new vitalism” because our emotional
biology  serves as the mechanism the old vitalists
suggested was missing – providing both the animation and guidance captured in
terms like <i>spirit</i> or <i>soul</i>. But the take-home here is that any
such additional identity construct is <i>fully embodied</i>. This is why I find
it essential to put subjective experience back at the center of empirical science.
Our embodiment allows us to experience events that remain unexplained but
should never be denied. Thanks so much for all your inspiration and that
fabulous cartoon. I will treasure it always.<u></u><u></u></p><p class="MsoNormal">With fond affections all around,<u></u><u></u></p><p class="MsoNormal">Kate Kauffman (Kung Fu Kate)<u></u><u></u></p>

</div>_______________________________________________<br>
Fis mailing list<br>
<a href="mailto:Fis@listas.unizar.es" target="_blank" rel="noreferrer">Fis@listas.unizar.es</a><br>
<a href="http://listas.unizar.es/cgi-bin/mailman/listinfo/fis" rel="noreferrer noreferrer" target="_blank">http://listas.unizar.es/cgi-bin/mailman/listinfo/fis</a><br>
----------<br>
INFORMACIÓN SOBRE PROTECCIÓN DE DATOS DE CARÁCTER PERSONAL<br>
<br>
Ud. recibe este correo por pertenecer a una lista de correo gestionada por la Universidad de Zaragoza.<br>
Puede encontrar toda la información sobre como tratamos sus datos en el siguiente enlace: <a href="https://sicuz.unizar.es/informacion-sobre-proteccion-de-datos-de-caracter-personal-en-listas" rel="noreferrer noreferrer" target="_blank">https://sicuz.unizar.es/informacion-sobre-proteccion-de-datos-de-caracter-personal-en-listas</a><br>
Recuerde que si está suscrito a una lista voluntaria Ud. puede darse de baja desde la propia aplicación en el momento en que lo desee.<br>
<a href="http://listas.unizar.es" rel="noreferrer noreferrer" target="_blank">http://listas.unizar.es</a><br>
----------<br>
</blockquote></div>