<div dir="ltr"><div dir="ltr"><div dir="ltr"><p class="MsoNormal">Cat Got Your Tongue?<span></span></p>

<p class="MsoNormal">2023 11 27<span></span></p>

<p class="MsoNormal"><span> </span></p>

<p class="MsoNormal">Dear Learned Friends,<span></span></p>

<p class="MsoNormal"><span> </span></p>

<ol style="margin-top:0cm" start="1" type="1">
 <li class="MsoNormal">The epistemological
     equivalent of Courbet’s <i>L’Origine du
     monde</i><span></span></li>
</ol>

<p class="MsoNormal">After some 28-30 years of collaboration, FIS is near the
edge of an epochal discovery. The participants themselves are stunned and
speechless. <span></span></p>

<p class="MsoNormal">Emotional reactions to communications that one can’t help
but recognize as true give often rise to catatonic behavior patterns. (In
insider-speech, one transcribes a shock after being informed about e.g. the
partner’s infidelity as F43.2 reactive state, in text: state after having
gained knowledge about circumstances that were unknown to the subject.) <span></span></p>

<p class="MsoNormal">The conflict is, that parts ‘not-me’ and ‘me’ are served
differently and their results are processed differently. The ‘not-me’ is
differentiated out of the experience of the mother’s breast (or equivalent
objects). The tits are the origin of all that is objective. Impressions split
as the infant learns to coordinate its own movements and feelings and separate
these from the signals that come through the sensory organs (are not self-generated).
<span></span></p>

<p class="MsoNormal">Symbols are a special class of not-me contents of the brain.
Symbols are the farthest away from one’s own nervous system or brain or soul
productions. At least this is the official theory, although flags, totems, tattoos,
etc. show a fluid interface via perceptional archetypes.<span></span></p>

<p class="MsoNormal"><span> </span></p>

<ol style="margin-top:0cm" start="2" type="1">
 <li class="MsoNormal">Symbols and their
     properties<span></span></li>
</ol>

<p class="MsoNormal">In the FIS context, symbols are understood to be objective
within the agreements of the social framework in which their use is commonly understood.
<span></span></p>

<p class="MsoNormal">In this traditional understanding, symbols are purely
man-made, and if humans do not generate symbols, so symbols do not exist. This
is strictly spoken a picture collection of symbols, which we abstract from the
realities we observe and agree to talk about. Symbols (same, whether the symbols
or their pictures) are tools in our experiments which we conduct in our efforts
to better understand the world.<span></span></p>

<p class="MsoNormal">Using tools in experiments has its own literature and
specific checklists. When planning an experiment, one has the responsibility to
check for artefact and biases. <span></span></p>

<p class="MsoNormal">The proposition is that we are traditionally neglecting a β-type bias in the setup
of our experiments.<span></span></p>

<ol style="margin-top:0cm" start="3" type="1">
 <li class="MsoNormal">Two kinds of error<span></span></li>
</ol>

<p class="MsoNormal">In the α-type
error, one includes in the experimental setup things that one has brought along,
and which do not belong to the experiment. (Examples of efforts to avoid α-type errors: deep
cleaning and sterilizing before an operation, recusing judges that have a
personal involvement in the case, etc.) <span></span></p>

<p class="MsoNormal">We do this part of the job perfectly. We assume symbols to
be devoid of any properties before we start utilizing them by giving them names
and extents. <span></span></p>

<p class="MsoNormal">In the β-type
error, one excludes things from the experiment, not because the things would
not be a part of the experiment, but due to personal shortcomings and errors in
judgement. (Example: one may believe that there are no icebergs on one’s route in
the North Atlantic while one steers a big steamship.)<span></span></p>

<p class="MsoNormal">This is the point to raise. Are we really, absolutely sure
that there are no relations amongst symbols such as they are? <span></span></p>

<p class="MsoNormal">Today’s cultural agreement about symbols to be like pulver-snow
or a huge collection of <i>‘1’s </i>has had
and still has some opponents. There are some who believe in trolls inhabiting
rocks, deities having a home in a mountain, stones of wisdom and fountains of
youth. Against such inexplicable preverbal associations was created the
technical definition of symbols, namely that symbols as such have no properties
unless one imagines properties unto them, and imagining properties into symbols
will lead to evidently insupportable corollaries like charms and amulets. <span></span></p>

<p class="MsoNormal">All good and well but throwing the baby out with the bathing
water is overdoing the formalism. Superstition is a part of life, because the
underlying relations are indeed there, and over-rationalizing the question by
eradicating superstition cleans too deeply. The decree that we can perceive no
relations among symbols, because there are no such things, allows us to place a
blind spot over the happily surviving habitat of logical relations, in which
symbols live a very complex life among themselves, just by being so similar, so
different and so many as they are. <span></span></p>

<ol style="margin-top:0cm" start="4" type="1">
 <li class="MsoNormal">What goes on behind closed
     doors, invisible to us<span></span></li>
</ol>

<p class="MsoNormal">Imagine a sizable heap of different symbols. Is it not true
that some of them are similar in one aspect but different in a different aspect
to others?<span></span></p>

<p class="MsoNormal">Even the most anti-witchcraft learned friends will agree
that some among the symbols will be the most frequent, and we can grade the
symbols on the property alone of how less frequent their group is relative to
the most frequent.<span></span></p>

<p class="MsoNormal">Such relations do evidently exist. Such relations are,
however, the basis for the algorithms that process the ‘me’ part of the brain.
Doing comparative preferences experiments, it has been established (Weber,
Fechner, Ebbinghaus et al) that here exist gradations for subjective
impressions (<i>a </i>is <i>x% {heavier, sweeter, warmer, etc} </i>than <i>b.)</i> <span></span></p>

<p class="MsoNormal">As soon as the metric changes from <i>0,1 </i>into <i><,=,> </i>the
topic is no more strictly objective but involves subjective decisions also. <span></span></p>

<p class="MsoNormal">The property of units being different among each other is an
invention on the Sumerian concept of what is a unit. The most usual has a
relation to an outlier that is different to the relation of the most usual to a
mainstream. These relations do exist and are the much-needed other pillar to a bridge
connecting biologic and technical sciences.<span></span></p>

<ol style="margin-top:0cm" start="5" type="1">
 <li class="MsoNormal">The order of the twelve
     books <span></span></li>
</ol>

<p class="MsoNormal">All and everyone is heartily invited to develop a nice
educational tool, small and easy steps, many reinforcing messages, didactive
and inductive. The suggestion to order twelve books on one’s table with one’s
own hands is the best didactic idea this person could come up with. It is
certainly a resistance present against inventing something new in mathematics
because mathematics is solidly rooted in the descendants of the tits, not of
the gut. (“If it is useful, it has already been invented. If it has not been
invented, it is not useful. Clever things are what I intake, not something that
I produce.”) There are many such unhelpful cultural signposts in the socialization
of a technical scientist. <span></span></p>

<ol style="margin-top:0cm" start="6" type="1">
 <li class="MsoNormal">Adepts of the Twelve Books<span></span></li>
</ol>

<p class="MsoNormal">On the other hand, who knows, maybe some of the learned
friends will actually give a short email:<span></span></p>

<table class="gmail-MsoTableGrid" border="1" cellspacing="0" cellpadding="0" style="border-collapse:collapse;border:none">
 <tbody><tr>
  <td width="185" valign="top" style="width:138.85pt;border:1pt solid windowtext;padding:0cm 5.4pt">
  <p class="MsoNormal" style="margin-bottom:0cm;line-height:normal">Id nr of exp<span></span></p>
  </td>
  <td width="136" valign="top" style="width:101.9pt;border-top:1pt solid windowtext;border-right:1pt solid windowtext;border-bottom:1pt solid windowtext;border-left:none;padding:0cm 5.4pt">
  <p class="MsoNormal" style="margin-bottom:0cm;line-height:normal">No of cycles<span></span></p>
  </td>
  <td width="189" valign="top" style="width:5cm;border-top:1pt solid windowtext;border-right:1pt solid windowtext;border-bottom:1pt solid windowtext;border-left:none;padding:0cm 5.4pt">
  <p class="MsoNormal" style="margin-bottom:0cm;line-height:normal">Length
  distribution<span></span></p>
  </td>
 </tr>
 <tr>
  <td width="185" valign="top" style="width:138.85pt;border-right:1pt solid windowtext;border-bottom:1pt solid windowtext;border-left:1pt solid windowtext;border-top:none;padding:0cm 5.4pt">
  <p class="MsoNormal" style="margin-bottom:0cm;line-height:normal"><span> </span></p>
  </td>
  <td width="136" valign="top" style="width:101.9pt;border-top:none;border-left:none;border-bottom:1pt solid windowtext;border-right:1pt solid windowtext;padding:0cm 5.4pt">
  <p class="MsoNormal" style="margin-bottom:0cm;line-height:normal"><span> </span></p>
  </td>
  <td width="189" valign="top" style="width:5cm;border-top:none;border-left:none;border-bottom:1pt solid windowtext;border-right:1pt solid windowtext;padding:0cm 5.4pt">
  <p class="MsoNormal" style="margin-bottom:0cm;line-height:normal"><span> </span></p>
  </td>
 </tr>
 <tr>
  <td width="185" valign="top" style="width:138.85pt;border-right:1pt solid windowtext;border-bottom:1pt solid windowtext;border-left:1pt solid windowtext;border-top:none;padding:0cm 5.4pt">
  <p class="MsoNormal" style="margin-bottom:0cm;line-height:normal"><span> </span></p>
  </td>
  <td width="136" valign="top" style="width:101.9pt;border-top:none;border-left:none;border-bottom:1pt solid windowtext;border-right:1pt solid windowtext;padding:0cm 5.4pt">
  <p class="MsoNormal" style="margin-bottom:0cm;line-height:normal"><span> </span></p>
  </td>
  <td width="189" valign="top" style="width:5cm;border-top:none;border-left:none;border-bottom:1pt solid windowtext;border-right:1pt solid windowtext;padding:0cm 5.4pt">
  <p class="MsoNormal" style="margin-bottom:0cm;line-height:normal"><span> </span></p>
  </td>
 </tr>
</tbody></table>

<p class="MsoNormal"><span> </span></p>

<p class="MsoNormal">This can come anonymously. Who knows what new steps are coming
after having set up the chess pieces. In fact, the game you are about to learn
and apply is more complicated than chess, although it is simpler in many ways.
Be ready to learn how to play with a hybrid between sudokus and the ultimate
version of Rubik’s cube.<span></span></p>

<p class="MsoNormal">Pedro has a deep talent to create an atmosphere of an intellectual
<i>salon. </i>The Zaragoza Twelve Books
Story is unfolding under our very eyes. It is one’s own decision, whether one
joins the jam session. Great music has been created by banging of pots, in the
first sessions, if the novelty was a rhythm never heard before, a truly natural
rhythm. Hypothesis: Those who learn to work with the liaison algorithms have a
higher probability to be mentioned in Wikipedia than those who do not learn to
work with the liaison algorithms.<span></span></p>

<p class="MsoNormal"><span> </span></p>

<p class="MsoNormal">All the best<span></span></p>

<p class="MsoNormal">Karl<span></span></p>

<p class="MsoNormal"><span> </span></p></div></div></div>