<div dir="ltr"><div dir="ltr"><br><div>Mark’s & Joe’s Wed 23 Sep. posts: </div><div>– re notes on energy and processes . . . I agree this is the only likely way to look at information, in *general* terms, regardless of level. The problem is that there are *four fundamental forces* in physics, that interact to produce 16 *accepted forms of energy* (yes, the number varies). There is no one central concept of Force-Energy as with an imagined Unified Field Theory (UFT). Without a singular UFT one cannot map matching ‘material primitives’ as usual suspects to exemplify a scientific *general* informatic model. Further, any effort to replace a missing UFT with thermodynamics as a base is equally problematic (it being just 1 of 16). It is for this reason I resort to logical primitives (S-O) in my own analysis . . . but which must be transcribed (back?) to material primitives to arrive at a final model. This skirts the missing UFT problem – an admitted kludge, but I see no way around this if one is to speak of a *general* informatic model.</div><div>Lastly, earlier notes on representing *process* by using the terms (Joe) ‘informationing’ or (Loet) ‘informing’ I do not see as helpful, where ‘functioning’ equally represents basic processes. Neologisims tend to cloud matters when simpler terms may do just as well.</div><div><br></div><div>Loet’s 30 Sep. post:</div><div>> emerging control mechanisms and their interactions.<</div><div>This is entirely true, and revisits a missing UFT in an alternate form, *emergence* being the key term. Emergence occurs (at least) in the interference of one Force/Energy upon another Force/Energy. Force/Energy impedance is nowhere mapped in a precise manner in physics (no UFT), leaving us with countless explanatory gaps. I *think* I disagree with Koichiro’s 1 Oct. follow up. For one, I am not sure this captures the actual nature of ‘emergence’ and I am also unsure of what exactly he means. Still, I note it here as this area – Force/Energy/Process > Emergence – is of intense interest for me.</div><div><br></div><div>Terry’s 8 Oct. post:</div><div>> Endless Circles < </div><div>Well, yes . . . despite Karl’s flowery endorsement of FIS ‘results’ I disagree. But I find it hard to disagree in a firm/committed manner. For I also agree with Terry:</div><div>> Of course none of these are illegitimate definitions, depending on context<</div><div>So *context* is the key. To discuss information in ‘a context’ is quite different from discussing information as a ‘general concept’ – yet both deserve support. I already point to this in my above note (material vs. logical primitives). Still, things get problematic when one insists THEIR context or ‘level’ is the only true/correct context (i.e., Life) . . . it would be nice to see more circumspect notes around ‘context’ versus ‘generality’. Xueshan’s 12 Oct. note quite nicely reflects such thinking – in addition two later notes on ‘physical information’ . . . which, in turn, also differs from a ‘general concept’ .</div><div><br></div><div>Marcus</div><table border="0" cellpadding="0" cellspacing="0" style="margin:0px;padding:0px;border:0px;outline:0px;font-size:14px;font-family:proxima-nova-1,proxima-nova-2,Tahoma,Helvetica,Verdana,sans-serif;vertical-align:baseline;border-spacing:0px;color:rgb(51,51,51);line-height:18px"><tbody style="margin:0px;padding:0px;border:0px;outline:0px;font-style:inherit;font-family:inherit;vertical-align:baseline"><tr style="margin:0px;padding:0px;border:0px;outline:0px;font-style:inherit;font-family:inherit;vertical-align:baseline"><td style="padding:0px;border:0px;outline:0px;font-style:inherit;font-size:0px;font-family:inherit;vertical-align:baseline;width:auto;height:30px"></td></tr><tr style="margin:0px;padding:0px;border:0px;outline:0px;font-style:inherit;font-family:inherit;vertical-align:baseline"><td style="padding:0px;border:0px;outline:0px;font-style:inherit;font-family:inherit;vertical-align:baseline;width:auto"></td></tr><tr style="margin:0px;padding:0px;border:0px;outline:0px;font-style:inherit;font-family:inherit;vertical-align:baseline"></tr></tbody></table></div></div>