<div dir="ltr">



















<p class="MsoNormal" style="margin:0cm 0cm 8pt;font-size:12pt;font-family:"Times New Roman",serif"><span lang="DE-AT">Dear Colleges,<span></span></span></p>

<p class="MsoNormal" style="margin:0cm 0cm 8pt;font-size:12pt;font-family:"Times New Roman",serif"><span lang="DE-AT"><span> </span></span></p>

<p class="MsoNormal" style="margin:0cm 0cm 8pt;font-size:12pt;font-family:"Times New Roman",serif">There emerges a rather well-defined concept of a “bed” as a
tool, in which to investigate the behaviour of a model undergoing simulation
exercises. The conceptual infrastructure for a laboratory is present.<span></span></p>

<p class="MsoNormal" style="margin:0cm 0cm 8pt;font-size:12pt;font-family:"Times New Roman",serif">Why don’t we work in a systematic, scientific fashion and
find out, what modelling and simulating yields in knowledge. The idea is to put
<i>a+b=c</i> in the cradle, and watch, how
the multitude of true sentences begins self-organising.<span></span></p>

<p class="MsoNormal" style="margin:0cm 0cm 8pt;font-size:12pt;font-family:"Times New Roman",serif">For the study of information, understanding the technical
term of information is helpful, because at least one can say, that the further,
the non-technical, the empirical interpretations of the term information are
different to the technical understanding of information, namely in such
points:; such a clarification would help to keep chasing the fairy.<span></span></p>

<p class="MsoNormal" style="margin:0cm 0cm 8pt;font-size:12pt;font-family:"Times New Roman",serif"><span> </span></p>

<p class="MsoNormal" style="margin:0cm 0cm 8pt;font-size:12pt;font-family:"Times New Roman",serif">To clarify the technical meaning of information, one will
need a mental exercise. One should imagine oneself as a Neanderthal to whom the
workings of a pocket watch are explained. The concepts that allow the construction
of a pocket watch are not yet in the mental inventory of the noble savage. The
idea is, that quite a few cycles interact like the wheels and cogs in a pocket
watch. There are only a limited number of possible next moves once one is in
the process of predicting the next move in a process that is steered by two
periodic changes. The instances of <i>a+b=c </i>are
being continuously re-sorted, being subject to two periodic changes in circumstances,
always in a position to obey the requirements to both of the periodic changes
impose. (If the day/night periodicity suggests: move to warmer area, and the
tide changes suggest: move to area less turbulent, the element is in possession
of a path, with areas from-to.) The concept of a move is comparable to one tick
of the watch, and is 1/3 of the standard 3 reorders that constitute a temporal
and spatial moment with 3 rectangular axes. The moves happen by means of
cycles. Arising from the fact of the elements being different among each other,
the properties that differentiate the elements among each other transfer to
these a linear, planar, and in some cases, spatial existence. The elements are
by their properties joined in a wheel with other elements together with which they
change place during a reorder. The mechanism of the pocket watch is comparable
to an idealised Rubik cube, where concurrent wheels-cycles run, and the
patterns on the faces of the cube are the appearances which one perceives and
counts. Which combinations of elements can be contemporaneous is a solvable
question, because the properties of the elements had given them places in
linear sequences, positions on planes and at times spatial positions, too. The properties
of the elements are like playing cards at the beginning of the game: not each
of the possible impacts on the game of a property of an element will be
necessarily played out. The point to make is, that a complete table could be
generated which lists all possible games that can have taken place. We deal
with a limited amount of being possibly different. The whole mechanism can be modelled
by a limited number of wheels. <span></span></p>

<p class="MsoNormal" style="margin:0cm 0cm 8pt;font-size:12pt;font-family:"Times New Roman",serif">Information in the technical sense is that part (those
teeth) of the cog that is presently not in the clutch, is presently not
engaged. In a Las Vegas machine: those symbols that are on the wheel but not
presently in the window. This is the background, to which the assertive statement
relates.<span></span></p>

<p class="MsoNormal" style="margin:0cm 0cm 8pt;font-size:12pt;font-family:"Times New Roman",serif"><span> </span></p>

<p class="MsoNormal" style="margin:0cm 0cm 8pt;font-size:12pt;font-family:"Times New Roman",serif">The remaining alternatives are a part of the setup. Information
is not generated, it has always been with us, the realised or realisable
alternatives being an implication of the properties of the elements, the
non-realised alternatives are as well a part of the package. The background to
a logical statement is generated with the logical statement. <span></span></p>

<p class="MsoNormal" style="margin:0cm 0cm 8pt;font-size:12pt;font-family:"Times New Roman",serif">Taking a closer look at the positions of <i>a+b=c</i> during periodic rearrangements,
due to external circumstances influencing the habitat, would allow clarifying
expectations vis a vis information. In its elementary form, information is
simply the frame to the picture. As the sentences become more complex, the
stage can be easily reached, where the inclusion, exclusion notation of group
relations suddenly refers to the figures in the shadows: the truth and validity
of sentences remains identical, whether they refer to states of the world in
the foreground or in the background. <span></span></p>

<p class="MsoNormal" style="margin:0cm 0cm 8pt;font-size:12pt;font-family:"Times New Roman",serif"><span> </span></p>

<p class="MsoNormal" style="margin:0cm 0cm 8pt;font-size:12pt;font-family:"Times New Roman",serif">Many more arguments could be put forward to encourage this
learned society to investigate the patterns evolving when a collection of
realisations of <i>a+b=c </i>is subjected to
periodic rearrangements. A deeper understanding of the non-restrictive meanings
ascribed to the word information can be achieved when these connotations are
aligned to ideas of predictability and tenacity. There appears to exist a
natural constant for truthfulness, inner consistence of a state of the assembly,
which concept would sound interesting to philosophers, but to researchers in
applied sciences, also.<span></span></p>

<p class="MsoNormal" style="margin:0cm 0cm 8pt;font-size:12pt;font-family:"Times New Roman",serif"><span> </span></p>

<p class="MsoNormal" style="margin:0cm 0cm 8pt;font-size:12pt;font-family:"Times New Roman",serif">Best wishes wherever you are<span></span></p>

<p class="MsoNormal" style="margin:0cm 0cm 8pt;font-size:12pt;font-family:"Times New Roman",serif">Karl<span></span></p>





</div><br><div class="gmail_quote"><div dir="ltr" class="gmail_attr">Am Mo., 30. März 2020 um 14:11 Uhr schrieb Krassimir Markov <<a href="mailto:markov@foibg.com">markov@foibg.com</a>>:<br></div><blockquote class="gmail_quote" style="margin:0px 0px 0px 0.8ex;border-left:1px solid rgb(204,204,204);padding-left:1ex">



<div dir="ltr">
<div dir="ltr">
<div style="font-size:14pt;font-family:"Calibri";color:rgb(0,0,0)">
<div style="line-height:normal"><font>Dear Annette and FIS 
Colleagues,</font></div>
<div style="line-height:normal"> </div>
<div style="line-height:normal"><font size="4">The following question I had sent 
to Gordana offline due to the FIS limit of number of posts per 
week.</font></div>
<div style="line-height:normal"><font size="4">I see it is still actual, so I 
resend it now.</font></div>
<div style="line-height:normal"><font size="4"></font> </div>
<div style="line-height:normal">In line with the FIS discussion, I would kindly 
ask you to tell, in your view, whether this useful simulation is information, 
data or something else?</div>
<div style="line-height:normal"><font></font> </div>
<div style="line-height:normal"><font>Be healthy and in good 
spirit!</font></div>
<div style="line-height:normal"><font>Friendly 
greetings</font></div>
<div style="line-height:normal"><font>Krassimir</font></div>
<div><font size="4"></font> </div>
<div style="font-size:small;text-decoration:none;font-family:"Calibri";font-weight:normal;color:rgb(0,0,0);font-style:normal;display:inline">
<div style="font:10pt tahoma">
<div><font size="4" face="Calibri"></font> </div>
<div style="background:rgb(245,245,245) none repeat scroll 0% 0%">
<div><b>From:</b> <a title="annette.grathoff@is4si.org" href="mailto:annette.grathoff@is4si.org" target="_blank">annette.grathoff@is4si.org</a> </div>
<div><b>Sent:</b> Monday, March 30, 2020 12:46 PM</div>
<div><b>To:</b> <a title="gordana.dodig-crnkovic@mdh.se" href="mailto:gordana.dodig-crnkovic@mdh.se" target="_blank">gordana.dodig-crnkovic@mdh.se</a> ; 
<a title="fis@listas.unizar.es" href="mailto:fis@listas.unizar.es" target="_blank">fis@listas.unizar.es</a> </div>
<div><b>Subject:</b> Re: [Fis] Excellent simulation</div></div></div>
<div> </div></div>
<div style="font-size:small;text-decoration:none;font-family:"Calibri";font-weight:normal;color:rgb(0,0,0);font-style:normal;display:inline">
<p>Dear colleagues,</p>
<p>Grant Sanderson (3blue1brown) did it again. Please do not tell me you never 
heard of him and his excellent YouTube science-knowledge visualization videos! 
He changed the interest of thousands of people for abstract mathematical ideas, 
making them concrete and more tangible by his excellent simulation videos. He 
originally came from the Khan Academy team as you can read here: <a href="https://en.wikipedia.org/wiki/3Blue1Brown" rel="nofollow noopener" target="_blank">https://en.wikipedia.org/wiki/3Blue1Brown</a>.</p>
<p>This I say as Annette Grathoff, not as the General secretary: My personal 
opinion is that every scientist interested in informing curious people and 
raising interest in scientific knowledge should know his videos. This is how 
information about important concepts is enabled to spread many times faster than 
when relying solely on the classical ways. It does science well to spread 
channels like his, after you (not only) scientifically approved of the 
content.</p>
<p>Best wishes and stay healthy,</p>
<p>Annette</p>
<div></div>
<p>Gordana Dodig-Crnkovic wrote on 29.03.2020 12:17 (GMT +02:00):</p>
<blockquote>
  <div>
  <p class="MsoNormal"><span style="font-size:11pt;font-family:"Avenir Book",serif" lang="EN-US">Dear 
  colleagues,</span></p>
  <p class="MsoNormal"><span style="font-size:11pt;font-family:"Avenir Book",serif" lang="EN-US"></span> </p>
  <p class="MsoNormal"><span style="font-size:11pt;font-family:"Avenir Book",serif" lang="EN-US">Please have a look 
  at this excellent simulation:</span></p>
  <p class="MsoNormal"><span style="font-family:"Avenir Book",serif"><a href="https://www.youtube.com/watch?v=gxAaO2rsdIs&feature=youtu.be" rel="nofollow noopener" target="_blank"><span lang="EN-US">https://www.youtube.com/watch?v=gxAaO2rsdIs&feature=youtu.be</span></a></span></p>
  <p class="MsoNormal"><span style="font-size:11pt;font-family:"Avenir Book",serif" lang="EN-US"></span> </p>
  <p class="MsoNormal"><span style="font-size:11pt;font-family:"Avenir Book",serif" lang="EN-US">which makes me think 
  about how powerful thinking tools<br>that computation and information/data 
  really offer.</span></p>
  <p class="MsoNormal"><span style="font-size:11pt;font-family:"Avenir Book",serif" lang="EN-US"></span> </p>
  <p class="MsoNormal"><span style="font-size:11pt;font-family:"Avenir Book",serif" lang="EN-US">Stay safe and take 
  care,</span></p>
  <p class="MsoNormal"><span style="font-size:11pt;font-family:"Avenir Book",serif" lang="EN-US">Gordana</span></p>
  <p class="MsoNormal"><span style="font-size:11pt;font-family:"Avenir Book",serif" lang="EN-US"></span> </p></div></blockquote>
<p>
</p><hr>
_______________________________________________<br>Fis mailing 
list<br><a href="mailto:Fis@listas.unizar.es" target="_blank">Fis@listas.unizar.es</a><br><a href="http://listas.unizar.es/cgi-bin/mailman/listinfo/fis" target="_blank">http://listas.unizar.es/cgi-bin/mailman/listinfo/fis</a><br>----------<br>INFORMACISN 
SOBRE PROTECCISN DE DATOS DE CARACTER PERSONAL<br><br>Ud. recibe este correo por 
pertenecer a una lista de correo gestionada por la Universidad de 
Zaragoza.<br>Puede encontrar toda la informacisn sobre como tratamos sus datos 
en el siguiente enlace: 
<a href="https://sicuz.unizar.es/informacion-sobre-proteccion-de-datos-de-caracter-personal-en-listas" target="_blank">https://sicuz.unizar.es/informacion-sobre-proteccion-de-datos-de-caracter-personal-en-listas</a><br>Recuerde 
que si esta suscrito a una lista voluntaria Ud. puede darse de baja desde la 
propia aplicacisn en el momento en que lo 
desee.<br><a href="http://listas.unizar.es" target="_blank">http://listas.unizar.es</a><br>----------<br><p></p></div></div></div></div>
_______________________________________________<br>
Fis mailing list<br>
<a href="mailto:Fis@listas.unizar.es" target="_blank">Fis@listas.unizar.es</a><br>
<a href="http://listas.unizar.es/cgi-bin/mailman/listinfo/fis" rel="noreferrer" target="_blank">http://listas.unizar.es/cgi-bin/mailman/listinfo/fis</a><br>
----------<br>
INFORMACIÓN SOBRE PROTECCIÓN DE DATOS DE CARÁCTER PERSONAL<br>
<br>
Ud. recibe este correo por pertenecer a una lista de correo gestionada por la Universidad de Zaragoza.<br>
Puede encontrar toda la información sobre como tratamos sus datos en el siguiente enlace: <a href="https://sicuz.unizar.es/informacion-sobre-proteccion-de-datos-de-caracter-personal-en-listas" rel="noreferrer" target="_blank">https://sicuz.unizar.es/informacion-sobre-proteccion-de-datos-de-caracter-personal-en-listas</a><br>
Recuerde que si está suscrito a una lista voluntaria Ud. puede darse de baja desde la propia aplicación en el momento en que lo desee.<br>
<a href="http://listas.unizar.es" rel="noreferrer" target="_blank">http://listas.unizar.es</a><br>
----------<br>
</blockquote></div>