<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD XHTML 1.0 Transitional//EN" "http://www.w3.org/TR/xhtml1/DTD/xhtml1-transitional.dtd"><html lang="de" xml:lang="en" xmlns="http://www.w3.org/1999/xhtml"><head><meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=ISO-8859-1" /><title></title><style type="text/css">html,body{background-color:#fff;color:#333;line-height:1.4;font-family:sans-serif,Arial,Verdana,Trebuchet MS;}</style></head><body><p>Dear Krassimir,</p>
<p>a very profound question. As you address me as Annette, not as GS, I would like to answer telling my personal opinion. I deem the subject "information study" as largely incomplete and thus cannot really give a profound answer to your question based on what I gathered - which is nicely collected in <a href="https://doi.org/10.1108/JD-05-2017-0077" target="_blank" rel="nofollow noopener">https://doi.org/10.1108/JD-05-2017-0077</a> (Rocchi, P., Resca, A. <em>The creativity of authors in defining the concept of information</em>, Journal of Documentation, <strong>2018</strong> 74; 1074-1103) yet.</p>
<p>I am helping myself by basing the concept of information on the physical basis which I experienced as useful, namely information being something which is <em>stored</em> and which <em>influences selective regimes</em>. Seeing this in an evolutionary context, i.e. based on starting with what science describes a s purely physical... continuing over kinetics and dynamics which science describes as physical-chemical where molecules and chemical regimes act on selection regimes... over the selective mechanisms which Biology knows as Natural selection, niche construction and community pre-cultures... arriving at our human and largely intention based decision making evaluation and judging regimes (keeping in mind the recursivity of the nested selective regimes), I would reason the following estimation:</p>
<p>A simulation like the one which Sanderson generated is personal information for the receiver <em>if</em> the receiving (watching) person sees the video in a context where attention is high and expectation is neither too high nor as low as changing into certainty that the video is pure noise. Only then is it possible that some of the contents are stored in the memory and are capable of influencing the selective (intentional) decision making behavior of the receiver. Interestingly, if attention is expecting negative confirmation - in the example that the video will not be informative (e.g. because a colleague said that Sanderson made a video with false contents or one found that Sanderson used silly inappropriate colors when watching a previous video) - then the outcome can be very strongly dependent on initial conditions under which the video is watched. If the expectation for negative confirmation is disappointed, e.g. because the receiver sees that Sanderson hit the mark explaining with the simulation what one has read and understood as important just hours ago and one is amazed about how strong the contrast to the (negative) expectation is, the correction of negative expectation can make the informative event (according to Bateson/ Koestler and others: a kind of physically based change of mindset) even stronger. In this context it would be helpful if I was a psychologist with neurological knowledge. From psychology I remember the interesting concept of cognitive dissonance...just to imagine how much of general knowledge in addition to knowledge on initial conditions would be necessary to estimate the informative effect of data based messages on a human individuals. </p>
<p>A simulation like the one which Sanderson generated is definitely and independently from context, information, namely  IT information, since it is the outcome of technical information processing and reached the PC of the receiver by making a physical difference in the PCīs memory state (switching data represented by a collection of magnetized particles on spinning platters).</p>
<p>For an animal like a dog, the video will not be personal information for the simple reason that its attention level is not activated by this type of information coming from intentional decision making regimes.The attention threshold of the dog is surmounted by fitting olfactory or acoustic and optical signals which proved important for survival (Biological selective regime) and well being in itīs pet environment (Biological+coevolutionary human Cultural selective regime) for the dog. The acoustic and visual signals which a dog could receive from a PC in its keeperīs flat which is playing Sandersonīs video could in best case attract the attention for a span of seconds when the animal confounds the sound or color structure from the machine as something of relevance for its bodily states (like hunger or expectation of signals from the keeper) but unless there has been conditioning on some of the possible signals, this attention will not last long. The dog will not stay with "understanding" the signals as referential to itself. </p>
<p>So from this perspective, many many things of our daily lives I deem information; whether the information is physical, physico chemical, biological or intentional in its dynamics (or carries characteristica of any of the selective regimes that preceded its first appearance. A chain of selective influences which often leads down to the physical selective regime of "forces and entropy growth" (to cut a long story short)) is dependent on the complexity of the structure communicating the information and the selective regime evaluating it; It is dependent on the structuresī evolutionary (including cultural evolution) history. The development of entirely new forms of information (storage and signal transmission) as well as new forms of information dynamics (just think of the handy "undo" function of your programs. Unthinkable in this form in all of natureīs preceding selective environments!) is also possible, based on the selective environments which are developing within and around them.</p>
<p>Kind regards,</p>
<p>Annette</p>
<div ></div>
<p>Krassimir Markov wrote on 30.03.2020 14:11 (GMT +02:00):</p>
<blockquote cite="mid:E2D2DCDB8F054D37AAB47C8D2D7E249F@VaioMarkov">
<div dir="ltr">
<div style="font-size: 14pt; font-family: 'Calibri'; color: #000000;">
<div style="line-height: normal;"><span style="size: 4;">Dear Annette and FIS Colleagues,</span></div>
<div style="line-height: normal;"> </div>
<div style="line-height: normal;"><span style="font-size: large;">The following question I had sent to Gordana offline due to the FIS limit of number of posts per week.</span></div>
<div style="line-height: normal;"><span style="font-size: large;">I see it is still actual, so I resend it now.</span></div>
<div style="line-height: normal;"> </div>
<div style="line-height: normal;">In line with the FIS discussion, I would kindly ask you to tell, in your view, whether this useful simulation is information, data or something else?</div>
<div style="line-height: normal;"> </div>
<div style="line-height: normal;"><span style="size: 4;">Be healthy and in good spirit!</span></div>
<div style="line-height: normal;"><span style="size: 4;">Friendly greetings</span></div>
<div style="line-height: normal;"><span style="size: 4;">Krassimir</span></div>
<div> </div>
<div style="font-size: small; text-decoration: none; font-family: 'Calibri'; font-weight: normal; color: #000000; font-style: normal; display: inline;">
<div style="font: 10pt tahoma;">
<div> </div>
<div style="background: #f5f5f5;">
<div style="font-color: black;"><strong>From:</strong> <a href="mailto:annette.grathoff@is4si.org" target="_blank" rel="nofollow noopener" title="annette.grathoff@is4si.org">annette.grathoff@is4si.org</a></div>
<div><strong>Sent:</strong> Monday, March 30, 2020 12:46 PM</div>
<div><strong>To:</strong> <a href="mailto:gordana.dodig-crnkovic@mdh.se" target="_blank" rel="nofollow noopener" title="gordana.dodig-crnkovic@mdh.se">gordana.dodig-crnkovic@mdh.se</a> ; <a href="mailto:fis@listas.unizar.es" target="_blank" rel="nofollow noopener" title="fis@listas.unizar.es">fis@listas.unizar.es</a></div>
<div><strong>Subject:</strong> Re: [Fis] Excellent simulation</div>
</div>
</div>
<div> </div>
</div>
<div style="font-size: small; text-decoration: none; font-family: 'Calibri'; font-weight: normal; color: #000000; font-style: normal; display: inline;">
<p>Dear colleagues,</p>
<p>Grant Sanderson (3blue1brown) did it again. Please do not tell me you never heard of him and his excellent YouTube science-knowledge visualization videos! He changed the interest of thousands of people for abstract mathematical ideas, making them concrete and more tangible by his excellent simulation videos. He originally came from the Khan Academy team as you can read here: <a href="https://en.wikipedia.org/wiki/3Blue1Brown" target="_blank" rel="nofollow noopener">https://en.wikipedia.org/wiki/3Blue1Brown</a>.</p>
<p>This I say as Annette Grathoff, not as the General secretary: My personal opinion is that every scientist interested in informing curious people and raising interest in scientific knowledge should know his videos. This is how information about important concepts is enabled to spread many times faster than when relying solely on the classical ways. It does science well to spread channels like his, after you (not only) scientifically approved of the content.</p>
<p>Best wishes and stay healthy,</p>
<p>Annette</p>
<p>Gordana Dodig-Crnkovic wrote on 29.03.2020 12:17 (GMT +02:00):</p>
<blockquote cite="mid:D28384E8-6F8F-48D3-B3E4-F376062FEB05@mdh.se">
<div class="WordSection1">
<p class="MsoNormal"><span style="font-size: 11pt; font-family: 'Avenir Book',serif;" lang="EN-US">Dear colleagues,</span></p>
<p class="MsoNormal"> </p>
<p class="MsoNormal"><span style="font-size: 11pt; font-family: 'Avenir Book',serif;" lang="EN-US">Please have a look at this excellent simulation:</span></p>
<p class="MsoNormal"><span style="font-family: 'Avenir Book',serif;"><a href="https://www.youtube.com/watch?v=gxAaO2rsdIs&feature=youtu.be" target="_blank" rel="nofollow noopener"><span lang="EN-US">https://www.youtube.com/watch?v=gxAaO2rsdIs&feature=youtu.be</span></a></span></p>
<p class="MsoNormal"> </p>
<p class="MsoNormal"><span style="font-size: 11pt; font-family: 'Avenir Book',serif;" lang="EN-US">which makes me think about how powerful thinking tools<br>that computation and information/data really offer.</span></p>
<p class="MsoNormal"> </p>
<p class="MsoNormal"><span style="font-size: 11pt; font-family: 'Avenir Book',serif;" lang="EN-US">Stay safe and take care,</span></p>
<p class="MsoNormal"><span style="font-size: 11pt; font-family: 'Avenir Book',serif;" lang="EN-US">Gordana</span></p>
<p class="MsoNormal"> </p>
</div>
</blockquote>
<hr>_______________________________________________<br>Fis mailing list<br>Fis@listas.unizar.es<br>http://listas.unizar.es/cgi-bin/mailman/listinfo/fis<br>----------<br>INFORMACISN SOBRE PROTECCISN DE DATOS DE CARACTER PERSONAL<br><br>Ud. recibe este correo por pertenecer a una lista de correo gestionada por la Universidad de Zaragoza.<br>Puede encontrar toda la informacisn sobre como tratamos sus datos en el siguiente enlace: https://sicuz.unizar.es/informacion-sobre-proteccion-de-datos-de-caracter-personal-en-listas<br>Recuerde que si esta suscrito a una lista voluntaria Ud. puede darse de baja desde la propia aplicacisn en el momento en que lo desee.<br>http://listas.unizar.es<br>----------</div>
</div>
</div>
</blockquote></body></html>