<html><head><meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=utf-8"></head><body bgcolor="#ffffff"><div><div style="font-family: Calibri,sans-serif; font-size: 11pt;">Dear Joseph,<br><br>This is great! I'm sympathetic to the view that a reconnection with physics is necessary and I  too worry about the political implication of Luhmann's ideas, powerful work though I find it. I've started reading Logic in Reality, but am finding it quite hard.<br><br>I have a question about "specificity" which relates to your "discontinuities". One of the central issues in physics is the broken symmetry of nature. In biological systems and art it manifests as fibonacci. In physics it may provide a link between relativity and quantum mechanical theory.  Is specificity a break in symmetry? <br><br>The challenge is to speak of specificity (in time, space, matter) whilst maintaining that our speaking (the discourse) is part of a set of relations within which the specific is identified. I agree that Spencer Brown (and Luhmann) can't do this because he flattens the specific into a general process. Peirce I can't reject completely because his fascination with quaternions suggests that he was chasing a kind of spiral logic, which may be correct (but he didn't get there). How does Lupasco do this? Is there a better notation?<br><br>There are, for example, specific moments in the unfolding of a symphony where the symmetry is broken.  It gives rise to new ideas which would not have happened if the break was not there. There seems to be a logic to this.<br><br>Does Lupasco have a trick to articulate this? How does he avoid generalisation?<br><br>Best wishes,<br><br>Mark</div></div><div dir="ltr"><hr><span style="font-family: Calibri,sans-serif; font-size: 11pt; font-weight: bold;">From: </span><span style="font-family: Calibri,sans-serif; font-size: 11pt;"><a href="mailto:joe.brenner@bluewin.ch">Joseph Brenner</a></span><br><span style="font-family: Calibri,sans-serif; font-size: 11pt; font-weight: bold;">Sent: </span><span style="font-family: Calibri,sans-serif; font-size: 11pt;">‎08/‎11/‎2017 18:29</span><br><span style="font-family: Calibri,sans-serif; font-size: 11pt; font-weight: bold;">To: </span><span style="font-family: Calibri,sans-serif; font-size: 11pt;"><a href="mailto:fis@listas.unizar.es">fis</a></span><br><span style="font-family: Calibri,sans-serif; font-size: 11pt; font-weight: bold;">Cc: </span><span style="font-family: Calibri,sans-serif; font-size: 11pt;"><a href="mailto:javierweiss@gmail.com">javierweiss@gmail.com</a></span><br><span style="font-family: Calibri,sans-serif; font-size: 11pt; font-weight: bold;">Subject: </span><span style="font-family: Calibri,sans-serif; font-size: 11pt;">[Fis] Fw:  Fw: Idealism and Materialism - and Empiricism</span><br><br></div>


<meta name="GENERATOR" content="MSHTML 6.00.6002.19567">
<style></style>


<div><font face="Arial" size="2">Dear Jose Javier,</font></div>
<div><font face="Arial" size="2"></font> </div>
<div><font face="Arial" size="2">Thank you very much for your constructive response 
to my note. I respect your view of Luhmann and his constructivism (?), 
which you have certainly correctly summarized in a few words. </font></div>
<div><font face="Arial" size="2"></font> </div>
<div><font face="Arial" size="2">However, what the Lupasco theory of actuality and 
potentiality does is to offer some ontological basis for both, grounded in 
physics and is hence in my opinion hence worthy of some modicum of our 
attention. It <em>is </em>possible to talk about reality without the pretty 
little diagrams and calculus of Spencer-Brown.</font></div>
<div><font face="Arial" size="2"></font> </div>
<div><font face="Arial" size="2">
<div><font face="Arial"><font size="2">Luhmann talks about the "constant interplay" 
between actual and potential, their <em>ineinanderstehen</em>, but there is no 
functional relation to the mundane properties of real physical systems. As Loet 
showed at the time, Luhmannian structures can be defined <em>analytically</em>, 
but that is not enough for me. And  a key point: why 'constant' 
interplay? Is there something wrong, or is it just too real, to include 
discontinuities as equally important as 
continuities?</font></font></div></font></div>
<div><font face="Arial" size="2"></font> </div>
<div><font face="Arial"><font size="2">It should be clear that I completely disagree 
with the place given to Luhmann in current thought. Luhmann perhaps deserves 
some historical credit for basing  his theory on information. However, I 
follow Christian Fuchs who said in 2006 that "The function of Luhmann's theory 
for society is that it is completely useless".</font></font></div>
<div><font face="Arial"><font size="2"></font></font> </div>
<div><font face="Arial"><font size="2">Society does not "contain" human beings: 
society is a group of human beings composed of individuals and the group and 
their contradictorial relations and dynamics. Luhmann stated that the 
"ground of being" is at the same time actuality and potentiality, but tells us 
nothing about their nature and rules for their evolution. Meaning cannot be a 
<em>unity</em> of actualization and potentialization (or re- and re-). In unity, 
the two lose their necessary specificity and basis for change. Luhmann took 
human beings as agents out of his system, and replaced them with abstractions. 
Fascist ideology is not far away.</font></font></div>
<div><font face="Arial" size="2"></font> </div>
<div><font face="Arial" size="2">If people would spend 1/20 the time on Lupasco that 
they do on Pierce and Luhmann, . . .</font></div>
<div><font face="Arial" size="2"></font> </div>
<div><font face="Arial" size="2">Best regards,</font></div>
<div><font face="Arial" size="2"></font> </div>
<div><font face="Arial" size="2">Joseph  </font></div>
<div><font face="Arial" size="2"></font> </div>
<div><font face="Arial" size="2"></font> </div>
<div style="font: 10pt/normal arial; font-size-adjust: none; font-stretch: normal;">----- Original Message ----- 
<div style="background: rgb(228, 228, 228); font-color: black;"><b>From:</b> <a title="javierweiss@gmail.com" href="mailto:javierweiss@gmail.com">Jose Javier 
Blanco Rivero</a> </div>
<div><b>To:</b> <a title="joe.brenner@bluewin.ch" href="mailto:joe.brenner@bluewin.ch">Joseph Brenner</a> </div>
<div><b>Sent:</b> Wednesday, November 08, 2017 11:20 AM</div>
<div><b>Subject:</b> Re: [Fis] Fw: Idealism and Materialism - and 
Empiricism</div></div>
<div><font face="Arial" size="2"></font><font face="Arial" size="2"></font><br></div>
<p dir="ltr">Dear Joseph,</p>
<p dir="ltr">Luhmann's concept of meaning (Sinn) is defined exactly as the unity 
of the difference between actuality and potentiality. Maybe there an answer can 
be found.<br>Besides, Luhmann's Sinn can also be translated as information since 
it regards redundancy and selection. Luhmann self referred to Sinn (which I'd 
rather to translate as sensemaking) as information processing. </p>
<p dir="ltr">Best regards</p>
<div class="gmail_quote">El nov 8, 2017 6:59 AM, "Joseph Brenner" <<a href="mailto:joe.brenner@bluewin.ch">joe.brenner@bluewin.ch</a>> escribió:<br type="attribution">
<blockquote class="gmail_quote" style="margin: 0px 0px 0px 0.8ex; padding-left: 1ex; border-left-color: rgb(204, 204, 204); border-left-width: 1px; border-left-style: solid;"><u></u>
  <div lang="JA" vlink="purple" link="blue" bgcolor="white">
  <div><font face="Arial" size="2">Dear Colleagues,</font></div>
  <div><font face="Arial" size="2"></font> </div>
  <div><font face="Arial" size="2">This is simply to register a dissenting opinion, 
  for similar reasons, with the last two notes, if nothing else to say that 
  there can be one:</font></div>
  <div><font face="Arial" size="2"></font> </div>
  <div><font face="Arial" size="2">1. Regarding John C.'s view of  the value of 
  Pierce, there can be no common ground. Scholastic, propositional logic is part 
  of the problem. His metaphysics has no ground in physics. Only Pierce's 
  intuitions, to which he gives less value, have some value for me.</font></div>
  <div><font face="Arial" size="2"></font> </div>
  <div><font face="Arial" size="2">2. Koichiro presents some good science, but it is 
  misapplied. Nothing tells us that information, or another complex natural 
  process, evolves according to the trajectories that he describes: 
</font></div>
  <div><font face="Arial" size="2"></font> </div>
  <div><font face="Arial" size="2"><font color="#1f497d">Any robust loop trajectory 
  appearing in biochemistry and biology must be either clockwise or 
  anti-clockwise, and by no means an undisciplined mix of the 
  two.<u></u><u></u></font></font></div>
  <div><font face="Arial" size="2"></font> </div>
  <div><font face="Arial" size="2">Rather, like this discussion, such processes 
  follow follow a 'mix' but is by no means undisciplined, even if it is partly 
  backwards and forwards at the same time. Such scare words should not be used. 
  <em>Pace </em>John, I think what underlies both has been found in part, and it 
  is the linked movement of systems from actual to potential and <em>vice versa. 
  </em></font></div>
  <div><em><font face="Arial" size="2"></font></em> </div>
  <div><font face="Arial" size="2">What is missing from <em>my</em> picture, since 
  no-one seems to point to it, are the detailed values of the path from 
  actuality to potentiality, which themselves may go from maxima to minima, as 
  discussed by Michel Godron. Michel has left us . . .</font></div>
  <div><font face="Arial" size="2"></font> </div>
  <div><font face="Arial" size="2">Best regards,</font></div>
  <div><font face="Arial" size="2"></font> </div>
  <div><font face="Arial" size="2">Joseph</font></div>
  <div><font face="Arial" size="2"></font> </div>
  <div><font face="Arial" size="2"></font> </div>
  <div style="font: 10pt/normal arial; font-size-adjust: none; font-stretch: normal;">----- Original Message ----- 
  <div style="background: rgb(228, 228, 228);"><b>From:</b> <a title="CXQ02365@nifty.com" href="mailto:CXQ02365@nifty.com" target="_blank">Koichiro Matsuno</a> </div>
  <div><b>To:</b> <a title="fis@listas.unizar.es" href="mailto:fis@listas.unizar.es" target="_blank">fis@listas.unizar.es</a> 
  </div>
  <div><b>Sent:</b> Wednesday, November 08, 2017 1:18 AM</div>
  <div><b>Subject:</b> Re: [Fis] Idealism and Materialism</div></div>
  <div><font face="Arial" size="2"></font><font face="Arial" size="2"></font><font face="Arial" size="2"></font><font face="Arial" size="2"></font><font face="Arial" size="2"></font><font face="Arial" size="2"></font><font face="Arial" size="2"></font><font face="Arial" size="2"></font><br></div>
  <div class="m_361313764930159012WordSection1">
  <p class="MsoNormal"><span lang="EN-US" style='color: rgb(31, 73, 125); font-family: "Arial",sans-serif; font-size: 10pt;'>On 6 
  Nov 2017 at 5:30AM, John Collier wrote:<u></u><u></u></span></p>
  <p class="MsoNormal"><span lang="EN-US" style='color: rgb(31, 73, 125); font-family: "Arial",sans-serif; font-size: 10pt;'><u></u><u></u></span> </p>
  <p class="MsoNormal"><span lang="EN-US">In fact I would argue that the notion of 
  information as used in physics is empirically based just as it is in the 
  cognitive sciences. Our problem is to find what underlies both.</span><span lang="EN-US" style='color: rgb(31, 73, 125); font-family: "Arial",sans-serif; font-size: 10pt;'><u></u><u></u></span></p>
  <p class="MsoNormal"><span lang="EN-US" style='color: rgb(31, 73, 125); font-family: "Arial",sans-serif; font-size: 10pt;'><u></u><u></u></span> </p>
  <p class="MsoNormal"><span lang="EN-US" style='color: rgb(31, 73, 125); font-family: "Arial",sans-serif; font-size: 10pt;'>   
  Yes, there have already been serious attempts in this direction, though which 
  may not yet have received due attention from the folks interested in the issue 
  of information.<u></u><u></u></span></p>
  <p class="MsoNormal"><span lang="EN-US" style='color: rgb(31, 73, 125); font-family: "Arial",sans-serif; font-size: 10pt;'><u></u><u></u></span> </p>
  <p class="MsoNormal"><span lang="EN-US" style='color: rgb(31, 73, 125); font-family: "Arial",sans-serif; font-size: 10pt;'>   
  One example is the entropy production fluctuation theorem by Gavin Crooks 
  (1999).  The agenda is on the distinction between states and events in 
  thermodynamics. An essence is seen in the uniqueness of thermodynamics 
  allowing for even the non-state or history-dependent variable such as heat. 
  This perspective is powerful enough to precipitate a dependable synthesis out 
  of integrating both the state and the process descriptions. 
  <u></u><u></u></span></p>
  <p class="MsoNormal"><span lang="EN-US" style='color: rgb(31, 73, 125); font-family: "Arial",sans-serif; font-size: 10pt;'><u></u><u></u></span> </p>
  <p class="MsoNormal"><span lang="EN-US" style='color: rgb(31, 73, 125); font-family: "Arial",sans-serif; font-size: 10pt;'>   
  When a microscopic system of interest contacts a heat bath, its development 
  along an arbitrary trajectory of the state attributes of the system 
  necessarily accompanies the associated event of heat flow either to or from 
  the bath. If the trajectory is accompanied by the heat flow to the bath over 
  any finite time interval, it would be far more likely compared with the 
  reversed trajectory absorbing the same amount of heat flow from the bath. This 
  has been a main message from Crooks’ fluctuation theorem. One practical 
  implication of the theorem is that if the trajectory happens to constitute a 
  loop, the likely loop must be the one having the net positive heat flow to the 
  bath. For the reversed loop trajectory would have to come to accompany the 
  same amount of heat flow from the bath back into the inside of the system, and 
  that would be far less likely. Any robust loop trajectory appearing in 
  biochemistry and biology must be either clockwise or anti-clockwise, and by no 
  means an undisciplined mix of the two.<u></u><u></u></span></p>
  <p class="MsoNormal"><span lang="EN-US" style='color: rgb(31, 73, 125); font-family: "Arial",sans-serif; font-size: 10pt;'><u></u><u></u></span> </p>
  <p class="MsoNormal"><span lang="EN-US" style='color: rgb(31, 73, 125); font-family: "Arial",sans-serif; font-size: 10pt;'>   
  A lesson we could learn from this pedagogical example is that thermodynamics 
  is a naturalized tool for making macroscopic events out of the state 
  attributes on the microscopic level irrespectively of whether or not it may 
  have already been called informational. It is quite different from what 
  statistical mechanics has accomplished so far. Something called quantum 
  thermodynamics is gaining its momentum somewhere these days. 
  <u></u><u></u></span></p>
  <p class="MsoNormal"><span lang="EN-US" style='color: rgb(31, 73, 125); font-family: "Arial",sans-serif; font-size: 10pt;'><u></u><u></u></span> </p>
  <p class="MsoNormal"><span lang="EN-US" style='color: rgb(31, 73, 125); font-family: "Arial",sans-serif; font-size: 10pt;'>   
  Koichiro Matsuno<u></u><u></u></span></p>
  <p class="MsoNormal"><span lang="EN-US" style='color: rgb(31, 73, 125); font-family: "Arial",sans-serif; font-size: 10pt;'><u></u><u></u></span> </p>
  <p class="MsoNormal"><span lang="EN-US" style='color: rgb(31, 73, 125); font-family: "Arial",sans-serif; font-size: 10pt;'><u></u><u></u></span> </p>
  <p class="MsoNormal"><span lang="EN-US" style='color: rgb(31, 73, 125); font-family: "Arial",sans-serif; font-size: 10pt;'><u></u><u></u></span> </p>
  <div>
  <div style="border-width: 1pt medium medium; border-style: solid none none; border-color: rgb(225, 225, 225) currentColor currentColor; padding: 3pt 0mm 0mm;">
  <p class="MsoNormal"><b><span lang="EN-US" style='color: windowtext; font-family: "Calibri",sans-serif; font-size: 11pt;'>From:</span></b><span lang="EN-US" style='color: windowtext; font-family: "Calibri",sans-serif; font-size: 11pt;'> 
  Fis [mailto:<a href="mailto:fis-bounces@listas.unizar.es" target="_blank">fis-bounces@listas.<wbr>unizar.es</a>] <b>On Behalf Of </b>John 
  Collier<br><b>Sent:</b> Monday, November 6, 2017 5:30 AM<br><b>To:</b> <a href="mailto:fis@listas.unizar.es" target="_blank">fis@listas.unizar.es</a><br><b>Subject:</b> Re: [Fis] Idealism 
  and Materialism<u></u><u></u></span></p></div></div>
  <p class="MsoNormal"><span lang="EN-US"><u></u><u></u></span> </p>
  <p><span lang="EN-US">Loet, I have no disagreement with this. at least in the 
  detailed summary you give. In fact I would argue that the notion of 
  information as used in physics is empirically based just as it is in the 
  cognitive sciences. Our problem is to find what underlies 
  both.<u></u><u></u></span></p>
  <p><span lang="EN-US">My mention of the Scholastics was to Pierce's version, not 
  the common interpretation due to a dep misunderstanding about what they were 
  up to. I recommend a serous study of Peirce on te issues of meaning and 
  metaphysics. He wa deeply indebted to their work iin 
  logic.<u></u><u></u></span></p>
  <p><span lang="EN-US">Of course there may be no common ground, but the our 
  project is hopeless. Other things you have said on this group lead me to think 
  it is not a dead end of confused notions. In that case we are wasting our 
  time.<u></u><u></u></span></p>
  <p><span lang="EN-US">John<u></u><u></u></span></p>
  <p class="MsoNormal"><span lang="EN-US"><u></u><u></u></span> </p></div>
  <p></p><font face="MS PGothic"></font><font face="MS PGothic"></font>
  <hr>

  <p></p>______________________________<wbr>_________________<br>Fis mailing 
  list<br><a href="mailto:Fis@listas.unizar.es" target="_blank">Fis@listas.unizar.es</a><br><a href="http://listas.unizar.es/cgi-bin/mailman/listinfo/fis" target="_blank">http://listas.unizar.es/cgi-<wbr>bin/mailman/listinfo/fis</a><br></div><br>______________________________<wbr>_________________<br>Fis 
  mailing list<br><a href="mailto:Fis@listas.unizar.es">Fis@listas.unizar.es</a><br><a href="http://listas.unizar.es/cgi-bin/mailman/listinfo/fis" target="_blank" rel="noreferrer">http://listas.unizar.es/cgi-<wbr>bin/mailman/listinfo/fis</a><br><br></blockquote></div>
</body></html>