<div dir="ltr">RE: <span style="font-size:12.8px">P1. Information is information, neither matter nor energy.</span><br style="font-size:12.8px"><br style="font-size:12.8px"><span style="font-size:12.8px">M1. Information is a class of reflections in material entities. Not every</span><br style="font-size:12.8px"><span style="font-size:12.8px">reflection is information. Only subjectively comprehended reflections are</span><br style="font-size:12.8px"><span style="font-size:12.8px">information.</span><div><span style="font-size:12.8px"><br></span></div><div><span style="font-size:12.8px">ME: Ideas can be transmitted directly from Mind to Mind - as in Rupert Sheldrake's 7th Sense Communication. </span></div><div><span style="font-size:12.8px">Lots of Quantitative Evidence that Materialists Prefer to Ignore. </span></div><div><span style="font-size:12.8px"><br></span></div><div><span style="font-size:12.8px">The Experience Information model of the Cognitive States shows that such Information States Are Not Material Entities. </span></div><div><span style="font-size:12.8px">They are based round instabilities in Networks of Neurons. </span></div><div><span style="font-size:12.8px"><br></span></div><div><span style="font-size:12.8px">The ability to model Seventh Sense Communication means that this phenomenon becomes one of </span></div><div><span style="font-size:12.8px">Four Separate Ways to Generate Empirical Evidence in support of them. </span></div><div><span style="font-size:12.8px"><br></span></div><div><span style="font-size:12.8px">Hence <u>Information is Not Matter or Energy</u>. </span></div><div><span style="font-size:12.8px"><br></span></div><div><span style="font-size:12.8px">This is but one example of how Principles 1 to 5 can be supported. </span></div></div><div class="gmail_extra"><br><div class="gmail_quote">On 31 October 2017 at 14:07, Krassimir Markov <span dir="ltr"><<a href="mailto:markov@foibg.com" target="_blank">markov@foibg.com</a>></span> wrote:<br><blockquote class="gmail_quote" style="margin:0 0 0 .8ex;border-left:1px #ccc solid;padding-left:1ex">Dear FIS Colleagues,<br>
<br>
Many years ago, in 2011, I had written a special remark about scientific<br>
and non-scientific approaches to try to understand the world around. The<br>
letter of Logan Streondj returns this theme as actual today.<br>
<br>
The interrelations between scientific and non-scientific creating and<br>
perceiving the data and models as well the proper attitude to the world<br>
cultural heritage is one of the main problems to be investigated. The<br>
world common data bases make possible to exchange data of any kind. Some<br>
data could not be proved easy, some are assumed as "clear". What is the<br>
proper attitude to the ocean of the data we create and perceive? In<br>
addition, now we have a new phenomenon – artificially created data.<br>
<br>
<br>
The Modern Societies<br>
--------------------<br>
Every group of Infoses, people in particular, forms a society if there is<br>
an agreement for communication interactions. An important element of this<br>
agreement is the availability of a common data base.<br>
We should not picture the data base like a number of drives with a certain<br>
data recorded, although it is the way it has been since the beginning – it<br>
was recorded on clay plates, papyrus, paper, etc. The ability for digital<br>
storage of the data lays the beginnings of the genesis of the “modern<br>
societies”. It is obvious that, there are as many societies as many<br>
different data bases exist, and a single Infos could belong to more than<br>
one society.<br>
<br>
The difference between the beliefs and the science<br>
------------------------------<wbr>---------------------<br>
Every belief is a totality of models, which are assumed and followed.<br>
Where is the difference between the belief and the science, which is also<br>
a combination of models to be followed?<br>
The answer is in the way we perceive these models and the attitude to them.<br>
There are two approaches – a hard and an easy one.<br>
The easy one is wonderfully described by the motto of the medieval<br>
theologian Anselm of Canterbury, lately canonized as St. Anselm<br>
(1033-1109): "Credo, ut intelligam!" (I believe in order to understand<br>
[St.Anselm]). One has to believe in the model, to understand and follow<br>
it. This is the religious approach – every subjective notion can turn into<br>
a commonly accepted model or dogma, as long as there is someone to believe<br>
in it and follow it implicitly.<br>
The “difficult” approach is described with the phrase "Intelligo, ut<br>
credam !" (I understand in order to believe), used by the German reformer<br>
Thomas Muentzer (~1490-1525) [Muentzer]. You have to understand the model<br>
and only after then to trust it if possible. This is the scientific<br>
approach – every science builds models – hypothesizes, which are<br>
repeatedly tested before assumed to be true. The scientific approach<br>
includes a permanent revaluation and improvement of the existing models<br>
according to the permanently changing environment.<br>
In every society, building and exchanging of models are basic activities.<br>
Whether they are perceived with the “easy” or the “difficult” approach is<br>
a question only of the circumstances, executors and users.<br>
Keeping in mind the limited abilities of the human brain, we can presume<br>
that the “easy” approach would probably dominate. Just a small part of the<br>
humanity would be able to build and understand the “difficult” scientific<br>
models. The users will not have the strength to test the models for<br>
themselves so the only option left would be to “believe in order to<br>
understand”.<br>
The role and the importance of particular beliefs in a certain society are<br>
determined by the influence of the people ready to doubt the religious<br>
models, on the others who easily and “blindly” follow the dogmas. Let<br>
remark that in the scientific world the “easy approach” is everyday<br>
practice. We all believe that the scientific works represent proved facts<br>
(maybe by authors). However, who knows? We trust in authorities.<br>
<br>
Sometimes we have to doubt!<br>
<br>
That is why the background to modern science is in the wisdom of St.<br>
Augustin (354-430):  "Intelligo ut credam, credo ut intelligam!" [St.<br>
Agustin], i.e. it is in the harmony and dialectical unity of the<br>
scientific and beliefs’ approaches [K.Markov, 2008].<br>
<br>
Materialism or Idealism<br>
-----------------------<br>
Very important theme, raised from letter of Logan Streondj, is about<br>
Idealism and Materialism.<br>
Let note that both are religious approaches but not scientific. The first,<br>
Idealism, is based on belief about existence of God, Free Information<br>
without material base, Intelligent Creation of the World, Information Cube<br>
which is transferred from one body to another, and etc. The second,<br>
Materialism, is based on the opposite belief - all phenomena pointed above<br>
do not exist. But both interconnect their reasoning to these phenomena.<br>
<br>
The scientific approach is absolutely different. Scientists do not assume<br>
anything in advance and try to make reasoning based only on repeatable and<br>
controlled experiments.<br>
<br>
I hope, the FIS List is a scientific forum and all posts nave to be based<br>
on repeatable and controlled experiments!<br>
<br>
About 10 principles of Informatics<br>
------------------------------<wbr>----<br>
Dear Pedro,<br>
I highly appreciate your proposition of principles!<br>
<br>
I have no remarks about principles 6-10.<br>
But the principles 1-5 are not clear for me.<br>
My interpretation is given below marked by letter M (M1, M2, etc.).<br>
These of Pedro are marked by letter P (P1, P2, etc.).<br>
<br>
In my practice these principles had been used many times to solve and<br>
explain practical problems.<br>
The primary concept I used is the concept of “entity” – there are many<br>
examples of real entities.<br>
Entities interact permanently and after each interaction some internal<br>
changes in the entities may appear.<br>
Such changes are called “reflections”. In Computer science the<br>
corresponded concept is “Data”.<br>
Further reasoning is given below:<br>
<br>
P1. Information is information, neither matter nor energy.<br>
<br>
M1. Information is a class of reflections in material entities. Not every<br>
reflection is information. Only subjectively comprehended reflections are<br>
information.<br>
<br>
<br>
P2. Information is comprehended into structures, patterns, messages, or<br>
flows.<br>
<br>
M2. Reflections may be comprehended as structures, patterns, messages,<br>
flows, etc.<br>
<br>
<br>
P3. Information can be recognized, can be measured, and can be processed<br>
(either computationally or non-computationally).<br>
<br>
M3. Reflections can be recognized, can be measured, and can be processed<br>
(either computationally or non-computationally).<br>
<br>
<br>
P4. Information flows are essential organizers of life's self-production<br>
processes--anticipating, shaping, and mixing up with the accompanying<br>
energy flows.<br>
<br>
M4. Reflection flows are essential organizers of life's self-production<br>
processes--anticipating, shaping, and mixing up with the accompanying<br>
energy flows.<br>
<br>
<br>
P5. Communication/information exchanges among adaptive life-cycles<br>
underlie the complexity of biological organizations at all scales.<br>
<br>
M5. Communication is based on special kind of reflections created by one<br>
entity and reflected by a second one. This way, the reflections<br>
comprehended as information by the first entity may be secondary<br>
(transitively) reflected by the second one. Such exchanges among adaptive<br>
life-cycles underlie the complexity of biological organizations at all<br>
scales.<br>
<br>
<br>
Friendly greetings<br>
Krassimir<br>
<br>
Bibliography<br>
[St.Anselm]     <a href="http://webspace.ship.edu/cgboer/middleages.html" rel="noreferrer" target="_blank">http://webspace.ship.edu/<wbr>cgboer/middleages.html</a> ,<br>
<a href="http://maritain.nd.edu/jmc/etext/hop30.htm" rel="noreferrer" target="_blank">http://maritain.nd.edu/jmc/<wbr>etext/hop30.htm</a><br>
[Muentzer]      <a href="http://www.thomas-muentzer.de/" rel="noreferrer" target="_blank">http://www.thomas-muentzer.de/</a><wbr>,<br>
[St.Agustín]    <a href="http://www.conoze.com/doc.php?doc=157" rel="noreferrer" target="_blank">http://www.conoze.com/doc.php?<wbr>doc=157</a><br>
[K.Markov, 2008]        K. Markov, S. Poryazov, K. Ivanova, I. Mitov, V.<br>
Markova. Culture Aspects of Inforaction. International Journal INFORMATION<br>
TECHNOLOGIES & KNOWLEDGE, Volume 2, 2008, Number 4, pp. 335-342.<br>
<a href="http://www.foibg.com/ijitk/ijitk-vol02/ijitk02-4-p06.pdf" rel="noreferrer" target="_blank">http://www.foibg.com/ijitk/<wbr>ijitk-vol02/ijitk02-4-p06.pdf</a><br>
<br>
<br>
<br>
<br>
______________________________<wbr>_________________<br>
Fis mailing list<br>
<a href="mailto:Fis@listas.unizar.es">Fis@listas.unizar.es</a><br>
<a href="http://listas.unizar.es/cgi-bin/mailman/listinfo/fis" rel="noreferrer" target="_blank">http://listas.unizar.es/cgi-<wbr>bin/mailman/listinfo/fis</a><br>
</blockquote></div><br><br clear="all"><div><br></div>-- <br><div class="gmail_signature" data-smartmail="gmail_signature"><div dir="ltr"><div><span style="font-family:arial,sans-serif;font-size:13px;border-collapse:collapse">Alex Hankey M.A. (Cantab.) PhD</span><span style="font-family:arial,sans-serif;font-size:13px;border-collapse:collapse"> (M.I.T.)<br>Distinguished Professor of Yoga and Physical Science,<br>

SVYASA, Eknath Bhavan, 19 Gavipuram Circle<br>
Bangalore 560019, Karnataka, India  <br>Mobile (Intn'l): +44 7710 534195 </span><span style="font-family:arial,sans-serif;font-size:13px;border-collapse:collapse"></span><div><span style="font-family:arial,sans-serif;font-size:13px;border-collapse:collapse">Mobile (India) +91 900 800 8789</span></div><div><span style="font-family:arial,sans-serif;font-size:13px;border-collapse:collapse"><div style="font-size:12.8px">____________________________________________________________</div><div style="font-size:12.8px"><span style="font-family:georgia,serif"><br></span></div><div style="font-size:12.8px"><span style="font-family:georgia,serif"><a href="http://www.sciencedirect.com/science/journal/00796107/119/3" style="color:rgb(17,85,204)" target="_blank">2015 JPBMB Special Issue on Integral Biomathics: Life Sciences, Mathematics and Phenomenological Philosophy</a></span></div></span></div></div></div></div>
</div>