<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.0 Transitional//EN">
<HTML><HEAD>
<META content="text/html; charset=UTF-8" http-equiv=Content-Type>
<META name=GENERATOR content="MSHTML 11.00.9600.18315"></HEAD>
<BODY id=role_body style="FONT-SIZE: 10pt; FONT-FAMILY: Verdana; COLOR: #000000" 
bottomMargin=7 leftMargin=7 rightMargin=7 topMargin=7><FONT id=role_document 
color=#000000 size=2 face=Verdana>
<DIV>bob,</DIV>
<DIV> </DIV>
<DIV>yes, we agree. and the materials you quote are gorgeous.</DIV>
<DIV> </DIV>
<DIV>i agree with you that life is a process.  but a process made up of a 
hierarchy of sub-processes, the way that you and I are made of hierarchies 
of individual cells.</DIV>
<DIV> </DIV>
<DIV>the word I find most useful for the envelope, the flame that life 
provides is "identity."  when the first proton and electron got together 
roughly 380,000 years after the big bang, their marriage produced something far 
beyond adding one plus one particle and getting two.  they produced a new 
identity--hydrogen.</DIV>
<DIV> </DIV>
<DIV>stars, galaxies, and planets have identities.  but those 
identities  are primitive compared to the identity of Enzo Tiezzi's deer, 
of martin luther king, jr., and of you and me.</DIV>
<DIV> </DIV>
<DIV>and still, even knowing that life is a verb, not a noun, what the heck is 
life?</DIV>
<DIV> </DIV>
<DIV>with warmth and oomph--howard</DIV>
<DIV> </DIV>
<DIV><FONT lang=0 size=2 face=Arial FAMILY="SANSSERIF" 
PTSIZE="10">----------<BR>Howard Bloom<BR>Howardbloom.net<BR>author of : The 
Lucifer Principle: A Scientific Expedition Into the Forces of History 
("mesmerizing"-The Washington Post), Global Brain: The Evolution of Mass Mind 
from the Big Bang to the 21st Century  ("reassuring and sobering"-The New 
Yorker), The Genius of the Beast: A Radical Re-Vision of Capitalism 
("Impressive, stimulating, and tremendously enjoyable."James Fallows, National 
Correspondent, The Atlantic), The God Problem: How A Godless Cosmos Creates 
("Bloom's argument will rock your world." Barbara Ehrenreich), How I 
Accidentally Started the Sixties (“a monumental,epic, glorious literary 
achievement.” Timothy Leary), and The Muhammad Code:  How a Desert Prophet 
Gave You ISIS, al Qaeda, and Boko Haram--or How Muhammad Invented Jihad (“a 
terrifying book…the best book I’ve read on Islam,” David Swindle, PJ 
Media).<BR>Former Core Faculty Member, The Graduate Institute; Former Visiting 
Scholar—Graduate Psychology Department, NewYork University<BR>Founder: 
International PaleopsychologyProject; founder and chair, Space Development 
Steering Committee; Founding Board Member: Epic of Evolution Society; Founding 
Board Member, The Darwin Project; Board Of Governors, National Space Society; 
Founder: The Big Bang Tango Media Lab; member: New York Academy of 
Sciences, American Association for the Advancement of Science, American 
Psychological Society, Academy of Political Science, Human Behavior and 
Evolution Society, International Society for Human Ethology,  Scientific 
Advisory Board Member, Lifeboat Foundation. 
<DIV><FONT face=Verdana></FONT> </DIV>
<DIV>
<DIV>In a message dated 2/15/2017 8:29:52 P.M. Eastern Standard Time, 
ulan@umces.edu writes:</DIV>
<BLOCKQUOTE 
style="PADDING-LEFT: 5px; MARGIN-LEFT: 5px; BORDER-LEFT: blue 2px solid"><FONT 
  style="BACKGROUND-COLOR: transparent" color=#000000 size=2 
  face=Arial>><BR>> bob,<BR>><BR>> i agree with you.  the 
  Heraclitean metaphor of the whorl in a stream  has<BR>> something to 
  say about life.<BR>><BR>> you're right that life is a 
  process.<BR>><BR>> another metaphor for life is the flame, an immaterial 
  thing that rises<BR>> from<BR>>  material objects and that dances 
  within a self-carved envelope of<BR>> identity<BR>>  that rises far 
  higher than the logs that feed it.<BR><BR>Howard,<BR><BR>Thanks for replying. 
  Yes, Karl Popper used the flame analogy in his last<BR>book, "A World of 
  Propensities". I cite it in my paper.<BR><BR>> the hebrews used another 
  metaphor--wind.  the literal translation of a<BR>> line from genesis 
  is, "in the beginning was chaos, and the wind of god<BR>> blew<BR>> 
  over  the faces of the waters."  the king james bible translates 
  that as<BR>> "the<BR>> spirit of god blew."  wind is another useful 
  metaphor for life.<BR><BR>I believe the Hebrew word is "Rukh", and the image 
  of God blowing over the<BR>waters is one of my favorite in the scriptures. 
  (Similarly for the whisper<BR>that Elijah experienced in 1Kings.) I also like 
  the 23rd (?) verse of the<BR>Navy Hymn, which goes something like:<BR><BR>"O 
  Sacred Spirit who didst brood<BR>Above the chaos dark and rude<BR>Who badest 
  the mighty tumult cease<BR>And gave us life and light and peace.<BR>O hear us 
  when we cry to Thee<BR>For those in peril on the sea!"<BR><BR>> and, 
  following your lead, i suspect that life depends on a hierarchy  
  of<BR>> processes.<BR>><BR>> but, apparently, life is a process far, 
  far over and above the  processes<BR>> within it.  a very unique 
  process.  so unique that objects  in this cosmos<BR>> divide into 
  two very different categories:<BR>>     *   
  abiotic--without life<BR>>     *   and 
  biological--with life<BR>><BR>> so life is both a process and something 
  far beyond the sum of its  parts.<BR>> how can we capture the nature 
  of that higher identity?<BR><BR>I respect your opinion that life is above 
  process. In my paper I identify<BR>it as "a configuration of processes", but 
  am open to higher<BR>interpretations.<BR><BR>> here's how I put it in a 
  proposal for a book i have to get back to writing<BR>> in nine months or 
  so:<BR>><BR>> What  is life?  When a bullet went through  
  the right cheek of Martin<BR>> Luther King, Jr. on April 4, 1968, on the 
  balcony of  the Lorraine Motel<BR>> in<BR>> Memphis, Tennessee, 
  very little changed.  King was still the same<BR>> collective 
  of<BR>> one hundred trillion cells he’d been a minute ago.  99.999% 
  of those<BR>> cells<BR>> were still intact  and totally capable of 
  going about their business.  And<BR>> King was still in the same  
  location.  Yet something profound  had<BR>> disappeared. What was 
  it?  Why  does that mysterious something defy the<BR>> concepts 
  with<BR>> which we currently view  nature—concepts based on 
  reductionism, the<BR>> principle<BR>> of least effort, and the  
  second law of thermodynamics?  How  can science<BR>> finally 
  confront that strange something?<BR><BR>I recount a remarkably similar 
  situation in my paper:<BR><BR>" In fact, life is itself process (a verb) 
  comprised of other processes.<BR>It is decidedly not a thing (a noun) (Popper 
  1990). Perhaps nowhere is<BR>this disparity better illustrated than with Enzo 
  Tiezzi’s (2006)<BR>description of a dead deer. The thermodynamicist Tiezzi 
  owned and ran an<BR>estate in Tuscany that was plagued by deer grazing on his 
  olive trees and<BR>grapevines. In frustration, he shot a deer and then was 
  transfixed as he<BR>looked down at the dead animal. He asked himself, “What is 
  different about<BR>this deer now than when it was alive only tens of seconds 
  ago?” Its mass,<BR>form, bound energy, genomes – even its molecular 
  configurations – all<BR>these things remain virtually unchanged immediately 
  after death. What was<BR>missing after death was the configuration of 
  processes that had been<BR>co-extensive with the animated deer – the very 
  phenomena by which the deer<BR>was recognized as being alive."<BR><BR>There is 
  remarkable parallelism in our thinking. That we come at the<BR>question from 
  opposite beliefs only adds consilience to what we hold 
  in<BR>common!<BR><BR>> with oomph--howard<BR><BR>With oomph back at you! 
  :)<BR><BR>Bob<BR></FONT></BLOCKQUOTE></DIV></FONT></DIV></FONT></BODY></HTML>