<html><head>
    <meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=utf-8">
  </head>
  <body text="#000000" bgcolor="#ffffff"><div><div style="font-family: Calibri,sans-serif; font-size: 11pt;">Dear Francesco and Michel,<br><br>I wonder if it would be possible to make a video explaining these different ideas?<br><br>I'm intrigued by Francesco's economics (particularly the Keynesian probability), and while I remain less confident than Michel that it has been "shown" that economics is about information (I'm guessing you are thinking of the line of thought from Hayek to Stiglitz?) it would be more compelling to see these ideas expressed in richer ways that dry academic papers. Maybe there's an important project here?<br><br>Best wishes,<br><br>Mark</div></div><div dir="ltr"><hr><span style="font-family: Calibri,sans-serif; font-size: 11pt; font-weight: bold;">From: </span><span style="font-family: Calibri,sans-serif; font-size: 11pt;"><a href="mailto:migodron@wanadoo.fr">Michel Godron</a></span><br><span style="font-family: Calibri,sans-serif; font-size: 11pt; font-weight: bold;">Sent: </span><span style="font-family: Calibri,sans-serif; font-size: 11pt;">‎28/‎10/‎2016 23:27</span><br><span style="font-family: Calibri,sans-serif; font-size: 11pt; font-weight: bold;">To: </span><span style="font-family: Calibri,sans-serif; font-size: 11pt;"><a href="mailto:fis@listas.unizar.es">fis@listas.unizar.es</a></span><br><span style="font-family: Calibri,sans-serif; font-size: 11pt; font-weight: bold;">Subject: </span><span style="font-family: Calibri,sans-serif; font-size: 11pt;">Re: [Fis] Scientific communication</span><br><br></div>
    <p>Merci pour cette vision très large de ce qu'est l'économie. <br>
    </p>
    <p>Au delà de la musique suggérée par Ilya Prigogine, il a maintenat
      été montré que l'économie, comme l'écologie, est un système de
      gestion de l'information qui donne des réactions pour maintenir le
      sytème en équilibre. Malheureusement, cette démonstration est
      esquissée en anglais seulement dans <i>Landscape Ecology</i>.   <br>
    </p>
    <div class="moz-signature">Cordialement.
      <br>
      M. Godron<br>
      <br>
      <br>
    </div>
    <div class="moz-cite-prefix">Le 26/10/2016 à 16:07, Francesco Rizzo
      a écrit :<br>
    </div>
    <blockquote cite="mid:CAEvKwyRppJoH3mXfgg_YDKJjZE4UMzAmaX9qK_kn8F_vKZ91Vg@mail.gmail.com" type="cite">
      <meta http-equiv="Context-Type" content="text/html; charset=UTF-8">
      <div dir="ltr">Caro Mark,
        <div>non conosco il pensiero dell'economista che Tu mi indichi.
          cercherò di superare questa lacuna. Tuttavia, tra l'economia e
          la storia vi è una differenza di fondo: l'economia è una
          scienza mediatrice, la storia è una scienza federatrice. Alla
          domanda "Che cos'è l'economia?" si può rispondere in tanti
          modi. Per me l'economia è un pensiero che tende a realizzare
          il massimo risultano col minimo costo. Anch'io adotto la
          teoria della probabilità soggettiva di J. M. Keynes e ritengo
          che i sistemi economici siano fondati sui valori normali dal
          punto di vista soggettivo. Suggerisco inoltre, come ha fatto
          Ilya Prigogine, di assumere il paradigma della musica come
          base dell'intera scienza. Compresa quella economica. Tutta la
          mia vita è stata dedicata alla ricerca della "Nuova economia".
          Quindi è giusto comunicarlo, senza alcuna presunzione o
          superbia. Ho inventato davvero una una nuova concezione
          economica. Complimenti per la tua capacità comunicativa e
          auguri.</div>
        <div>Un abbraccio.</div>
        <div>Francesco</div>
      </div>
      <div class="gmail_extra"><br>
        <div class="gmail_quote">2016-10-26 13:21 GMT+02:00 Mark Johnson
          <span dir="ltr"><<a href="mailto:johnsonmwj1@gmail.com" target="_blank" moz-do-not-send="true">johnsonmwj1@gmail.com</a>></span>:<br>
          <blockquote class="gmail_quote">Dear Jose, Francisco and
            Pedro, (Pedro - please could you forward if<br>
            the server won't do it?)<br>
            <br>
            First of all, thank you Jose for pointing out this news
            story. It's<br>
            interesting to reflect that Alan Sokal's hoax of 1996 (which
            is<br>
            similar) was specifically directed at a discourse which he
            deemed to<br>
            be unscientific (postmodernism). This one is a nuclear
            physics<br>
            conference.... and clearly, nobody cares about the science -
            this is<br>
            about money, status and ego: I'm not sure Sokal could see
            the full<br>
            extent of this in the 1990s.<br>
            <br>
            Francisco, I agree with you about not tarring everything
            with the same<br>
            brush. On the other hand, I think it is important not to
            stop asking<br>
            fundamental questions, not least "What is economics?". Even
            great<br>
            economists like Hayek and Von Mises were not convinced about
            its<br>
            subject matter (they thought it should be "Catallactics" -
            the science<br>
            of exchange) - and they were even less convinced by the
            maths! I do<br>
            recommend Tony Lawson's work for a broader perspective on
            economic<br>
            history.<br>
            <br>
            Pedro, thank you for a very elegant summary of the
            complexities of the<br>
            "science system". I like the study of the nature of
            information<br>
            because, rather like cybernetics, it digs away at the
            foundations of<br>
            things. There is of course a practical level where we
            publish papers<br>
            (which few read) and fall asleep (or get drunk) at
            conferences (!).<br>
            But I am arguing that what we think happens in the "brownian
            motion<br>
            chamber" of face-to-face communication isn't as impenetrable
            as we<br>
            might have thought (Bateson got this) , and that it is
            profoundly<br>
            connected not only to what we do with technology, but to the<br>
            pathologies of communication, marketisation and
            inauthenticity that<br>
            Sokal and others point to. This partly falls into the domain
            of the<br>
            phenomenologists (Alfred Schutz is important in covering
            this<br>
            territory), but also into the domain of artists who
            communicate in<br>
            powerfully in different kinds of ways. There's more work to
            do here.<br>
            <br>
            As a very speculative contribution to this, I've done one
            more video<br>
            which is an attempt to summarise my argument and tie it to
            an example<br>
            of musical communication (a Bach fugue). Alfred Schutz wrote
            a<br>
            wonderful paper on music called "Making Music Together"<br>
            (<a href="https://www.jstor.org/stable/40969255" target="_blank" rel="noreferrer" moz-do-not-send="true">https://www.jstor.org/stable/<wbr>40969255</a>
            - Loet told me about this years<br>
            ago, and it's one of the few really great academic papers I
            know). I<br>
            don't mention Schutz in the video, but I do use John Maynard
            Keynes's<br>
            remarkable treatise on probability from 1921.<br>
            <br>
            I argue that at the root of our communication practices lie<br>
            assumptions about 'counting' and 'similarity': we make
            assumptions<br>
            about things being the same, we count references (but one
            reference is<br>
            not the same as another!), etc; in scientific practice, we
            make<br>
            connections between like-observations and causal
            explanations - all<br>
            the while losing sight of the possibility that it is us who
            impose the<br>
            order of similarity on things. I've found Keynes's idea of
            'negative<br>
            analogy' (see video) useful for looking at this differently,
            and to<br>
            explain the patterns perceived in music. I've found
            understanding this<br>
            helpful to understand that the "Brownian motion" may also be
            like<br>
            this. The process depends on multiple descriptions - which
            brings<br>
            things back to my basic argument for the exploitation of
            rich<br>
            communications media, etc. I should also say that Loet's
            ideas on<br>
            mutual redundancy also fit to this perspective, although
            there remain<br>
            deep questions about Shannon and probability.<br>
            <br>
            Apologies for the rather crackly sound in parts of the
            video, but I<br>
            hope at least some of it makes sense (and I hope I didn't
            make too<br>
            many mistakes playing the Bach fugue!)<br>
            <br>
            The video is here: <a href="https://www.youtube.com/watch?v=LeuRlVrTUGU" target="_blank" rel="noreferrer" moz-do-not-send="true">https://www.youtube.com/watch?<wbr>v=LeuRlVrTUGU</a>
            -<br>
            "Scientific Communication: From Keynes's Probability theory
            to a Bach<br>
            Fugue"<br>
            <br>
            Best wishes,<br>
            <br>
            Mark<br>
            <br>
            On 22 October 2016 at 13:18, Jose Javier Blanco Rivero<br>
            <div>
              <div class="h5"><<a href="mailto:javierweiss@gmail.com" moz-do-not-send="true">javierweiss@gmail.com</a>>
                wrote:<br>
                > Dear Mark,<br>
                ><br>
                > I think this might be of interest for the
                discussion<br>
                ><br>
                > <a href="https://www.theguardian.com/science/2016/oct/22/nonsense-paper-written-by-ios-autocomplete-accepted-for-conference" target="_blank" rel="noreferrer" moz-do-not-send="true">https://www.theguardian.com/<wbr>science/2016/oct/22/nonsense-<wbr>paper-written-by-ios-<wbr>autocomplete-accepted-for-<wbr>conference</a><br>
                ><br>
                > It's a extreme case of economic interest debunking
                scientific communication.<br>
                > I think it shows a problem of coding between
                science and economics. Codes<br>
                > disambiguate information processing allowing
                differentiation. Frauds like<br>
                > these fall in between both codes: they are making
                money out of science<br>
                > without making science.<br>
                ><br>
                > Best,<br>
                ><br>
                > Javier<br>
                ><br>
                > El oct 21, 2016 9:06 a.m., "Francesco Rizzo" <<a href="mailto:13francesco.rizzo@gmail.com" moz-do-not-send="true">13francesco.rizzo@gmail.com</a>><br>
                > escribió:<br>
                >><br>
                >> Caro Mark e cari tutti,<br>
                >> da "Il giudizio di valore" (1972) affermo che
                la scienza economica<br>
                >> "normale" doveva essere buttata alle ortiche o
                nell'immondezzaio, perchè<br>
                >> "La scienza non può non essere  umana, civile,
                sociale, ECONOMI(C)A,<br>
                >> enigmatica, nobile, profetica" (2016). Quindi
                non mi viene facile leggere<br>
                >> taluni rilievi critici che non possono
                condividere perché non è giusto fare<br>
                >> di tutte le erbe un fascio.<br>
                >> Ho rispetto del pensiero degli altri, ma
                ritengo sempre opportuno mettere<br>
                >> i puntini sulle i.<br>
                >> Francesco<br>
                >><br>
                >> 2016-10-21 14:33 GMT+02:00 Pedro C. Marijuan
                <<a href="mailto:pcmarijuan.iacs@aragon.es" moz-do-not-send="true">pcmarijuan.iacs@aragon.es</a>>:<br>
                >>><br>
                >>> Dear Mark and FIS colleagues,<br>
                >>><br>
                >>> It was a pity that our previous replies
                just crossed in time, otherwise I<br>
                >>> would have continued along your thinking
                lines. However, your alternative<br>
                >>> focus on who has access to the "Brownian
                chamber motion" is pretty exciting<br>
                >>> too.<br>
                >>><br>
                >>> Following our FIS colleague Howard Bloom
                ("The Global Brain", 2000),<br>
                >>> universities and the like are a social
                haven for a new type of personality<br>
                >>> that does not match very well within the
                social order of things. It is the<br>
                >>> "Faustian type" of mental explorers,
                dreamers, creators of thought, etc.<br>
                >>> Historically they have been extremely
                important but the way they are treated<br>
                >>> (even in those "havens" themselves!), well,
                usually is rather frustrating<br>
                >>> except for a few fortunate parties. A long
                list of arch-famous scientific<br>
                >>> figures ended very badly indeed.<br>
                >>><br>
                >>> So, in this view, people "called to the
                box" are the Faustians of the<br>
                >>> locality... But of course, other essential
                factors impinge on the box<br>
                >>> composition and inner directions, often
                very rudely. SCIENTIA POTESTAS EST:<br>
                >>> it means that as the box's outcomes are so
                much influential in the<br>
                >>> technology, religion, culture, richness,
                prosperity, and military power,<br>
                >>> etc., a mixing of socio-political interests
                will impress a tough handling in<br>
                >>> the external guidance and inner contents of
                the poor box.<br>
                >>><br>
                >>> And finally, the education --as you have
                implied-- that very often is<br>
                >>> deeply imbued with classist structures and
                class selection. The vitality of<br>
                >>> the Brownian box would most frequently hang
                from these educational<br>
                >>> structures --purses-- for both financing
                and arrival of new people. And that<br>
                >>> implies further administrative strings and
                been involved in frequent<br>
                >>> bureaucratic internecine conflicts. The
                book of Gregory Clark (2014, The Son<br>
                >>> also Raises) is an excellent reading on
                class "iron statistics" everywhere,<br>
                >>> particularly in education.<br>
                >>><br>
                >>> E puor si muove! All those burdens have a
                balance of positive supporting<br>
                >>> and negative discouraging influences,
                different in each era. Perhaps far<br>
                >>> better in our times, but who knows... The
                good thing relating our discussion<br>
                >>> is that, from immemorial times, all those
                Brownian boxes around are<br>
                >>> wonderfully agitated and refreshed by the
                external communication flows of<br>
                >>> scientific publications via the multiple
                channels (explosive ones today,<br>
                >>> almost toxic for the Faustian).<br>
                >>><br>
                >>> Maintaining a healthy, open-minded
                scientific system... easy said than<br>
                >>> done.<br>
                >>><br>
                >>> Best regards<br>
                >>> --Pedro<br>
                >>><br>
                >>><br>
                >>><br>
                >>><br>
                >>><br>
                >>> El 16/10/2016 a las 16:07, Mark Johnson
                escribió:<br>
                >>><br>
                >>> Dear Pedro,<br>
                >>><br>
                >>> Thank you for bringing this back down to
                earth again. I would like to<br>
                >>> challenge something in your first comment -
                partly because contained<br>
                >>> within it are issues which connect the
                science of information with the<br>
                >>> politics of publishing and elite education.<br>
                >>><br>
                >>> Your 'bet' that "that oral exchange
                continues to be the central<br>
                >>> vehicle. It is the "Brownian Motion" that
                keeps running and infuses<br>
                >>> vitality to the entire edifice of science."
                is of course right.<br>
                >>> However, there is a political/critical
                issue as to who has ACCESS to<br>
                >>> the chamber with the Brownian motion.<br>
                >>><br>
                >>> It is common for elite private schools in
                the UK (and I'm sure<br>
                >>> elsewhere) to say "exams aren't important
                to us. What matters are the<br>
                >>> things around the edges of formal
                education... character-building<br>
                >>> activities, contact with the elite, etc".
                What they mean is that they<br>
                >>> don't worry about exams because their
                processes of pre-selection and<br>
                >>> 'hot-housing' mean that all their students
                will do well in exams<br>
                >>> anyway. But nobody would argue that exams
                are not important for<br>
                >>> personal advancement in today's society,
                would they?<br>
                >>><br>
                >>> Similarly, elite universities may say
                "published papers are not that<br>
                >>> important - what happens face-to-face is
                what matters!". Those<br>
                >>> universities do not have to worry so much
                about publishing in<br>
                >>> high-quality journals because (often) the
                editors of those journals<br>
                >>> are employed by those universities. But
                when, at least in the last 10<br>
                >>> years or so, did anybody get an academic
                job in a university with no<br>
                >>> publications?<br>
                >>><br>
                >>> I draw attention to this not because it
                seems like a stitch-up<br>
                >>> (although it is). It is because it skews
                what you call the "Brownian<br>
                >>> motion". At worst we end up with the kind
                of prejudice that was<br>
                >>> expressed by Professor Tim Hunt last year<br>
                >>><br>
                >>> (<a href="https://www.theguardian.com/uk-news/2015/jun/10/nobel-scientist-tim-hunt-female-scientists-cause-trouble-for-men-in-labs" target="_blank" rel="noreferrer" moz-do-not-send="true">https://www.theguardian.com/<wbr>uk-news/2015/jun/10/nobel-<wbr>scientist-tim-hunt-female-<wbr>scientists-cause-trouble-for-<wbr>men-in-labs</a>).<br>
                >>> More fundamentally, the doubts and
                uncertainties of the many are very<br>
                >>> important, and in this system, they are not
                only not heard, but in the<br>
                >>> increasingly rarefied and and specialised
                exchanges in the "Brownian<br>
                >>> motion chamber</div></div></blockquote></div></div></blockquote><br><div>[The entire original message is not included.]</div></body></html>