<html>
  <head>

    <meta http-equiv="content-type" content="text/html; charset=utf-8">
  </head>
  <body bgcolor="#FFFFFF" text="#000000">
    Dear Mark and FIS Colleagues,<br>
    <div class="moz-forward-container">
      <div class="moz-cite-prefix"> <br>
        Apart from the very interesting "elevated" comments, let me
        refer to more mundane aspects of scientific communication.<br>
        <br>
        First, is really publishing the essential form of scientific
        communication? Or is it complementary to other more basic form?
        My bet is that oral exchange continues to be the central
        vehicle. It is the "Brownian Motion" that keeps running and
        infuses vitality to the entire edifice of science. The success
        of some new techs (eg, emails, discussion lists) is that they
        share some curious characteristics with oral discussion groups.
        "Publishing", is very old too (Plato, Aristotle, Alexandrian
        Library...), and saves time and space constraints, and provides
        "textual" shared memories as well, but without the face-to-face
        contact it does not mark efficiently changes of thought.
        Learning Institutions carefully preserve the infrastructure of
        lectures, seminars, conventions, conferences, congresses,
        "casual" encounters... Otherwise the system languishes into
        bureaucracy and stagnation. <br>
        <br>
        Second, publications have had an important interference derived
        from scientific massification (even before the current info
        era). Given that publication records were taken the world around
        as indicators of scientific productivity (linking thus salaries,
        reputations, careers, investments, etc.) they took central stage
        and became functionally "independent" of communicating the
        advancements of thought beyond spacetime constraints. The budged
        of research and innovation has escalated in most countries to
        more than 2% of GDP. Management of these colossal figures does
        not get very close to the scientific ethos of "sharing of
        knowledge", conversely it carefully controls the indicators and
        procedures for their own sake. <br>
        <br>
        Third, another related factor impinging is the enormous scale of
        the whole scientific enterprise itself. Around 6,000
        disciplines, millions of practitioners the world over (20 or 30
        million scientists and technologists?). With every passing
        generation after the industrial revolution, the R&D system
        has approximately doubled. Besides, the recent incorporation of
        China and India and other countries to the most advanced
        research areas, has more than doubled the share of the present
        generation. The publishing management and the factual
        miscommunication between so many fields create really dense
        problems. <br>
        <br>
        Together with the invasion of the new info techs, the factors
        mentioned (neglect of the oral, indicator effect, untamed
        massification) create a lot of pressure to change the system
        "from within" probably. Personally I befriend the Open Access
        movement and the likes, but I do not welcome the big burden of
        screen-time implied (less reading, less talk, less creativity).
        A new version of the "barbarianism of specialization" (Ortega y
        Gasset) is breeding.<br>
        <br>
        Thanks for listening!<br>
           <br>
        Best--Pedro<font size="+3"><br>
        </font><br>
        El 10/10/2016 a las 21:56, Mark Johnson escribió:<br>
      </div>
      <blockquote cite="mid:57fbf26d.4251c20a.92d9c.4778@mx.google.com"
        type="cite"> <br>
        Dear Dai, Rafael, Loet and all,<br>
        <br>
        Thank you for your comments - the theological connection
        interests me<br>
        because it potentially presents a paradigm of a more vulnerable<br>
        and open dialogue.<br>
        <br>
        Loet, clearly the redundancy is apophatic, although one has to
        be<br>
        cautious in saying this: the domain of the apophatic is bigger
        than<br>
        the domain of Shannon redundancy. At some point in the future we
        may<br>
        do better in developing measurement techniques for 'surprise' in<br>
        communication (I wonder if Lou Kauffman's Recursive
        Distinguishing is<br>
        a way forwards...). Shannon's formulae have served us well
        because<br>
        we've constrained our digital world around them. "Surprise",
        from a<br>
        phenomenological perspective, is a much more slippery thing than
        the<br>
        measure of probability. There are, as Keynes and others
        identified,<br>
        fundamental ontological assumptions about induction which do not<br>
        appear to be sound in probabilistic thinking. These questions
        are not<br>
        separable from questions about the nature of empirical reasoning<br>
        itself (Keynes used Hume as his reference point), and by
        extension,<br>
        about the communication between scientists. I still don't know
        what<br>
        information is; I've simply found it more helpful and
        constructive to<br>
        think about constraint, and Shannon redundancy presents itself
        as a<br>
        fairly simple thing to play with.<br>
        <br>
        Back to scientific communication, I've been looking at David
        Bohm<br>
        whose thoughts on dialogue are closely related to his thinking
        about<br>
        physics, and to my own concern for constraint. He writes:<br>
        <br>
        "when one comes to do something (and not merely to talk about it
        or<br>
        think about it), one tends to believe that one already is
        listening to<br>
        the other person in a proper way. It seems then that the main
        trouble<br>
        is that the other person is the one who is prejudiced and not<br>
        listening. After all, it is easy for each one of us to see that
        other<br>
        people are 'blocked' about certain questions, so that without
        being<br>
        aware of it, they are avoiding the confrontation of
        contradictions in<br>
        certain ideas that may be extremely dear to them. The very
        nature of<br>
        such a 'block' is, however, that it is a kind of insensitivity
        of<br>
        "anaesthesia" about one's own contradictions." (Bohm, "On
        Dialogue",<br>
        p.4)<br>
        <br>
        The blocks are complex, but "published work" and "reputation"
        are<br>
        important factors in establishing them. I was at a conference
        last<br>
        week where a highly established figure castigated a young PhD
        student<br>
        who was giving an excellent but challenging presentation: "have
        you<br>
        read ANY of my books?!". The student dealt with the attack
        elegantly;<br>
        everyone else thought it revealed rather more about the
        constraints of<br>
        ego of the questioner (confirming a few suspicions they might
        have had<br>
        beforehand!)<br>
        <br>
        Our practices of "Not communicating" in science are, I think,<br>
        well-demonstrated by considering this encounter between Richard<br>
        Dawkins, Rowan Williams and Anthony Kenny.<br>
        <a moz-do-not-send="true" class="moz-txt-link-freetext"
          href="https://www.youtube.com/watch?v=bow4nnh1Wv0">https://www.youtube.com/watch?v=bow4nnh1Wv0</a><br>
        <br>
        I think it's worth pointing out the constraints (or "blocks") of
        their<br>
        respective<br>
        positions, which (particularly in Dawkins case) are very clearly
        on<br>
        display. My reading of this is that they attempt to communicate
        by<br>
        coordinating terminology/explanations/etc. All the time they are
        aware<br>
        of the fact that they have fundamentally different constraints:
        there<br>
        is no overlap of constraint, and really no communication. The
        medium<br>
        of the discussion is part<br>
        of the problem: it structures itself around the 'topics' for
        debate,<br>
        and then it becomes a matter of not making oneself vulnerable
        within<br>
        that frame (this is what Bohm advocated avoiding). Yet for<br>
        communication (or dialogue) to take place between<br>
        these people, mutual vulnerability (I suggest) would have to be
        the<br>
        starting point. The discussion is also framed by the history and<br>
        reputation established through the each participant's published
        work.<br>
        <br>
        One of the reasons why I mentioned the theological work (and why
        I<br>
        think this is important) is that it is much harder to talk about<br>
        theology without making oneself vulnerable - or at least, an<br>
        invulnerable theology comes across as dogmatism... of the kind
        that in<br>
        this instance, is most clearly exemplified by Dawkins!<br>
        <br>
        What's missing is usually our vulnerability.<br>
        <br>
        Best wishes,<br>
        <br>
        Mark<br>
        <br>
        --<br>
        Dr. Mark William Johnson<br>
        Institute of Learning and Teaching<br>
        Faculty of Health and Life Sciences<br>
        University of Liverpool<br>
        <br>
        Phone: 07786 064505<br>
        Email: <a moz-do-not-send="true"
          class="moz-txt-link-abbreviated"
          href="mailto:johnsonmwj1@gmail.com">johnsonmwj1@gmail.com</a><br>
        Blog: <a moz-do-not-send="true" class="moz-txt-link-freetext"
          href="http://dailyimprovisation.blogspot.com">http://dailyimprovisation.blogspot.com</a><br>
      </blockquote>
      <br>
      <p><br>
      </p>
      <pre class="moz-signature" cols="72">-- 
-------------------------------------------------
Pedro C. Marijuán
Grupo de Bioinformación / Bioinformation Group
Instituto Aragonés de Ciencias de la Salud
Centro de Investigación Biomédica de Aragón (CIBA)
Avda. San Juan Bosco, 13, planta X
50009 Zaragoza, Spain
Tfno. +34 976 71 3526 (& 6818)
<a moz-do-not-send="true" class="moz-txt-link-abbreviated" href="mailto:pcmarijuan.iacs@aragon.es">pcmarijuan.iacs@aragon.es</a>
<a moz-do-not-send="true" class="moz-txt-link-freetext" href="http://sites.google.com/site/pedrocmarijuan/">http://sites.google.com/site/pedrocmarijuan/</a>
-------------------------------------------------
</pre>
    </div>
  </body>
</html>