<html>
  <head>
    <meta content="text/html; charset=windows-1252"
      http-equiv="Content-Type">
  </head>
  <body bgcolor="#FFFFFF" text="#000000">
    <font size="+1">Dear Mark and Colleagues,<br>
    </font>
    <div class="moz-cite-prefix"> <font size="+1"><br>
        Thanks for the well crafted work. Actually you have presented us
        a tightly linked work along perspectives of philosophical,
        historical, and present day criticisms stances. For my taste,
        Sections 1 and 2 are a matter of opinion, of philosophical
        orientation, closer in this case to critical stances. Speech
        social-construction, status function, scarcity declaration,
        communication definition, information-uncertainty sciences, etc.
        Some of these topics are or have been subject to hot debate in
        this list, so I decline entering--anyhow, my personal impression
        is that such kind of oriented approach although formally
        consistent, leave aside important aspects of the phenomenon. But
        it is good that you have made the consistent scheme. <br>
        <br>
        Historically, the parallel between publication in that
        transitional period of the "scientific revolution" and our times
        of "information revolution" is well developed. Just to enlarge
        the panorama, I recommend <span class="st"><em>Information Ages</em>.
          Literacy, Numeracy, and the Computer Revolution. Michael E.
          Hobart and Zachary S. Schiffman. (2000). The publication
          practices around the "papiri era", culminating in the
          Alexandrian Library, and the "codices era", around the
          monastic system first and later around the university system
          are the two big precedents. The underlying phenomenon in all
          eras </span><span class="st">revolves </span><span
          class="st">around the "sharing of knowledge", a genuine
          cognitive instinct that is channeled in different ways by
          existing social orders and </span><span class="st">available
        </span><span class="st">technical resources. Not much different
          from the artistic pulsion--and often closely interlinked
          (paradigmatic Leonardo da Vinci). <br>
          <br>
          In our times, there is a famous sentence by premier Zhou Enlai
          "It is too early to say"... However personally I share most of
          the concerns raised by Mark, adding a pessimistic note on the
          impact that the new techs are having in the "creative engine"
          of science. Although multiple new fields have been open thanks
          to the computer upheaval (precision medicine, </span><span
          class="st">omic revolution, </span><span class="st">nanosciences,
          social physics, social neurosceince, social networks, big data
          everywhere, etc etc), the amazing bounty has been accompanied
          by new problems. On the one side a new aristocracy related to
          big sceince projects and techno-utopian goals, more and more
          distanced of the common researcher, plus an enormous increase
          of computer-mediated bureaucratization. Besides, the really
          easy communication tools and the multiplicity of channels have
          derived in an unselected overflow that impacts negatively on
          the slow reflection needed in science: rushing from screen to
          screen, no time to think. Something similar is happening in
          technically mediated social relationships--terrible for
          instance in adolescents. If we are going toward a symbiosis
          man-machine, the prospects are not fascinating.<br>
          <br>
          Well, these are comments from a late baby boomer, hardly
          adapted to the new order...<br>
          Best greetings to all<br>
          --Pedro<br>
             <br>
          <br>
             </span> <br>
      </font> <font size="+1"><br>
      </font> <font size="+1">I El 26/09/2016 a las 9:55, Mark Johnson
        escribió:<br>
      </font> </div>
    <font size="+1"> </font>
    <blockquote
cite="mid:CAEzq2RRjzzt5D6XJyjf0sORCzUbRcu55D_dc0XyFxe0aAtU-Tw@mail.gmail.com"
      type="cite"><font size="+1"> </font>
      <pre wrap=""><font size="+1">Dear FIS Colleagues,

To kick-start the discussion on scientific publishing, I have prepared
a short (hopefully provocative) video. It can be found at:
<a class="moz-txt-link-freetext" href="https://www.youtube.com/watch?v=3Bh3vqM98-U">https://www.youtube.com/watch?v=3Bh3vqM98-U</a>

(if anyone's interested, the software I used for </font>producing it is
called 'Videoscribe')

I have also produced a paper which is attached.

I hope you find these interesting and stimulating!

Best wishes,

Mark
</pre>
      <br>
      <fieldset class="mimeAttachmentHeader"></fieldset>
      <br>
      <pre wrap="">_______________________________________________
Fis mailing list
<a class="moz-txt-link-abbreviated" href="mailto:Fis@listas.unizar.es">Fis@listas.unizar.es</a>
<a class="moz-txt-link-freetext" href="http://listas.unizar.es/cgi-bin/mailman/listinfo/fis">http://listas.unizar.es/cgi-bin/mailman/listinfo/fis</a>
</pre>
    </blockquote>
    <br>
    <p><br>
    </p>
    <pre class="moz-signature" cols="72">-- 
-------------------------------------------------
Pedro C. Marijuán
Grupo de Bioinformación / Bioinformation Group
Instituto Aragonés de Ciencias de la Salud
Centro de Investigación Biomédica de Aragón (CIBA)
Avda. San Juan Bosco, 13, planta X
50009 Zaragoza, Spain
Tfno. +34 976 71 3526 (& 6818)
<a class="moz-txt-link-abbreviated" href="mailto:pcmarijuan.iacs@aragon.es">pcmarijuan.iacs@aragon.es</a>
<a class="moz-txt-link-freetext" href="http://sites.google.com/site/pedrocmarijuan/">http://sites.google.com/site/pedrocmarijuan/</a>
-------------------------------------------------
</pre>
  </body>
</html>