<div dir="ltr">Commenting upon Maxine's presentation:<div><br></div><div>







<p class=""><span class="">S: I think Maxine should make clear distinction between phenomena viewed from an evolutionary perspective (e.g. comparing your hand with a chicken’s foot, which even a child can puzzle over) and evolutionary <i>theory</i>.  It is the former she wishes to address.</span></p>
<p class="">By the way, evolutionary theory does not address origins at all -- this was even denied by Darwin despite the title of his famous book.  It deals with change of already existent forms.<br><span class=""></span></p>
<p class="">Then, many of the living do not ‘move’ in the sense that we automatically think of (monkeys jumping). Plants move slowly by growth. How could a phenomenologist view this at all?<br><span class=""></span></p><p class="">STAN<br></p></div></div><div class="gmail_extra"><br><div class="gmail_quote">On Tue, Feb 16, 2016 at 10:58 AM, Pedro C. Marijuan <span dir="ltr"><<a href="mailto:pcmarijuan.iacs@aragon.es" target="_blank">pcmarijuan.iacs@aragon.es</a>></span> wrote:<br><blockquote class="gmail_quote" style="margin:0 0 0 .8ex;border-left:1px #ccc solid;padding-left:1ex">
  
    
  
  <div bgcolor="#FFFFFF" text="#000000">
    <div>Dear FISers and New Colleagues,<br>
      <br>
      For travel reasons, Maxine could not post her presentation. On her
      behalf, I am attaching a file with the whole text and also copying
      below the Intro and the Final Section, in order to facilitate
      discussion. For those interested in further reference material,
      there is a folder in the FIS web pages, at the section
      "resources": <a href="http://fis.sciforum.net/fis" target="_blank">http://fis.sciforum.net/fis</a> 
      The folder can also be accessed by clicking on the announcement of
      this specific session (<a href="http://fis.sciforum.net/fis-discussion-sessions/" target="_blank">http://fis.sciforum.net/fis-discussion-sessions/</a>).
      In due time, the other presenters will have similar arrangements.
      <br>
      <br>
      Responses have to be addressed to <a href="mailto:fis@listas.unizar.es" target="_blank">fis@listas.unizar.es</a>. Remember
      please that only two messages per week are allowed to each
      participant. In case you have problems
      with spam filters (helas, very active in this host server), do not
      insist and change slightly the title of the message, far better
      than
      insisting.<big><big><small><small> The max. message size is 300 K,
              and attachments are unwelcome, except for presenters. <br>
              <br>
              Reading the whole text of this presentation is strongly
              encouraged. It is a fine and rigorous essay that deals
              with fundamental issues not always within the focus of
              natural and computer scientists (and of many other
              tribes). It is interesting that Maxine's views in Sections
              2 and 3 are not far from two previous discussion sessions
              in this list: "Informational Foundations of the Act"
              (2015), and "The Sociotype: Social Relationships and
              Beyond" (2013). Intriguingly, in Section 4 about
              Descriptive Foundations (below), is there a cryptic
              message for the Foundations of Information Science too?<br>
              <br>
              Best regards to all,<br>
              <br>
              --Pedro<br>
              fis coordination<br>
            </small></small>
        </big></big><br>
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------<small><br>
        <br>
      </small></div>
    <p class="MsoNormal" style="text-align:center;line-height:200%" align="center"><small><b><span lang="EN-US"><big><big>Phenomenology
                and Evolutionary Biology</big></big><u></u><u></u></span></b></small></p>
    <small>
      <br>
    </small>
    <div align="justify"><b><span lang="EN-US"><span></span></span></b><span lang="EN-US"><b>(1):
          Phenomenology<br>
        </b>As written in the Preface to the 2<sup>nd</sup> edition
        (1979)
        of The Phenomenology of Dance, “Certainly words carry no
        patented meanings, but
        the term ‘phenomenology’ does seem stretched beyond its limits
        when it is used
        to denote either mere reportorial renderings of perceptive
        behaviors or
        actions, or <i>any</i>
        descriptive rendering
        at all of perceptible behaviors or actions. At the least,
        ‘phenomenology’
        should be recognized as a very specific mode of epistemological
        inquiry, a
        method of eidetic analysis invariably associated with the name
        Edmund Husserl,
        the founder of phenomenology; and at the most ‘phenomenology’
        should be
        recognized as a philosophically-spawned terms, that is, a term
        having a rich
        philosophical history and significance.” <u></u><u></u></span><small><br>
      </small>
      <small><br>
      </small><span lang="EN-US">A
        phenomenological analysis of movement given in The Phenomenology
        of Dance
        follows the rigorous methodology set forth by Husserl. The
        methodology is
        integral to understandings of phenomenology as well as to its
        practice. Husserl
        distinguished two modes of the methodology. One mode is termed
        “static,” the
        other is termed “genetic.” The aim in static phenomenology is to
        uncover the
        essential character of the phenomenon in question or under
        investigation. The
        aim in genetic phenomenology is to uncover the source and
        development of
        meanings and values we hold. <u></u><u></u></span><small><br>
      </small>
      <small><br>
        <span lang="EN-US"><big>The
            abbreviated phenomenological analysis of movement set forth
            below follows a
            static phenomenology. The abbreviated phenomenological
            analysis of the origin
            of tool-making follows a genetic phenomenology. The first
            analysis elucidates
            the inherently dynamic character of movement, and in ways
            quite contrary to the
            idea that movement is a force in time and in space and quite
            contrary as well
            to the dictionary definition of movement as a “change of
            position.” The second
            analysis answers questions that paleoanthropologists,
            archaeologists, and
            anthropologists leave unanswered. The analyses present basic
            aspects of
            animation that anchor the relationship between phenomenology
            and the life
            sciences. In particular, the point of departure for both
            phenomenology and the
            life sciences is <i>animate</i>
            being not
            just in the sense of <i>living</i>
            creatures, but in the sense of <i>moving</i>
            creatures, creatures who, in and through movement, are
            sustaining their lives,
            mating and reproducing, and so on. In short, movement is
            fundamental to
            animation, a decidedly significant entrée to understanding
            basic aspects
            anchoring a relationship between phenomenology and the life
            sciences. Following
            these analyses is a final section on the descriptive
            foundations of both
            phenomenology and evolutionary biology and on their common
            concern with
            origins... <br>
            <br>
            (cont., see attached file) </big></span><font face="Arial"><br>
        </font><br>
        <br>
      </small>
      <div align="justify"><b><span lang="EN-US">(</span></b><b><big><span lang="EN-US"></span></big></b><b><span lang="EN-US">4) Descriptive Foundations<u></u><u></u></span></b><small><br>
        </small><b> </b><span lang="EN-US"></span><span lang="EN-US">While it is common to speak
          laudingly of the keenness and scope of <u></u><u></u>Darwin<u></u><u></u>'s observations, it
          is not commonly <span> </span>recognized,
          certainly not explicitly, that his observations, as written,
          describe his experiences. His written observations are in fact
          equivalent to his experiences in the sense that they detail
          what he saw, felt, heard, smelled, and even tasted. Though
          focal attention is consistently--one might even say,
          exclusively--riveted on <span> </span>his

          <span> </span>theory <span> </span>of natural selection, <u></u><u></u>Darwin<u></u><u></u>'s

          descriptive writings are of fundamental significance, for it
          is these descriptive writings <span> </span>that
          ground <span> </span>his theory,
          that are its foundation. More broadly, evolutionary
          understandings and explanations of Nature are in the end
          tethered to an experientially-derived descriptive literature.
          Reading this literature, we learn a good <span> </span>deal about <span></span>nonhuman animals. We learn <span> </span>that <span> </span>they are perceptive, <span> </span>thoughtful, and <span> </span>affectively moved <span> </span>by creatures and <span> </span>things in their
          environment, and <span> </span>we
          learn further that their perceptive, affective, and thoughtful
          ways are intimately related<span>  </span>to
          our own. In short, <u></u><u></u>Darwin<u></u><u></u>'s

          descriptive accounts of the natural living world reveal
          something about the lives of others and in turn something
          about our own lives.<u></u><u></u></span><small><br>
        </small> <small><br>
        </small><span lang="EN-US">I highlight the descriptive
          foundations of evolutionary theory in part because these
          descriptive foundations have fallen by the wayside,
          particularly in the highly visible present-day writings on
          evolution by neuroscientists and cognitive scientists.
          “Darwinian bodies” are not automatons. Neither are they robots
          lumbering <span> </span>about <span> </span>on behalf <span> </span>of selfish genes nor are
          they head-end neurological mechanisms, as per cognitivists of
          all stripe who collapse bodies into brains. I highlight the
          descriptive foundations of evolutionary theory equally to call
          attention to experience, specifically to the fact that
          descriptive foundations are grounded in experience.
          Descriptive foundations do not come by way of reducing the
          living world to genes, collapsing it into brains, or modeling
          it along the lines of a computer. Descriptive foundations are
          laid by way of direct experience of the living world. Only by
          hewing to experiences of that world have we the possibility of
          arriving at veridical descriptive accounts of nature and in
          turn, at explanations of nature.</span><small><br>
        </small><span lang="EN-US"><u></u><u></u></span><small><br>
        </small> <span lang="EN-US">I follow up these aspects of
          Darwinian evolutionary biology to show their confluence with
          phenomenology. Phenomenology, like Darwinian evolutionary
          biology, is methodologically essential to understandings of
          human nature; like Darwinian evolutionary biology, it too is
          tethered to experience and is basically a descriptive project;
          and again, like Darwinian evolutionary biology, it too is
          concerned with origins. What we think of and separate
          academically as disparate fields of knowledge are undergirded
          by descriptive foundations. The descriptive challenge lies in
          languaging experience and being true to the truths of
          experience, a challenge common to both fields of study.<br>
          <br>
        </span></div>
      <small>----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------<br>
      </small><font face="Arial"><u></u>
          <small>
          </small>
          <p style="text-align:justify;text-justify:inter-ideograph"><small><span lang="EN-US"><u></u> <u></u></span></small></p>
        <u></u></font><u></u><u></u><font face="Arial"><u></u><u></u><big><big></big></big><br>
        <br>
        <big><u></u><u></u></big></font><br>
    </div>
    <pre cols="72"> </pre></div><br>_______________________________________________<br>
Fis mailing list<br>
<a href="mailto:Fis@listas.unizar.es">Fis@listas.unizar.es</a><br>
<a href="http://listas.unizar.es/cgi-bin/mailman/listinfo/fis" rel="noreferrer" target="_blank">http://listas.unizar.es/cgi-bin/mailman/listinfo/fis</a><br>
<br></blockquote></div><br></div>