<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.0 Transitional//EN">
<HTML xmlns:o = "urn:schemas-microsoft-com:office:office"><HEAD>
<META content="text/html; charset=UTF-8" http-equiv=Content-Type>
<META name=GENERATOR content="MSHTML 11.00.9600.18163"></HEAD>
<BODY id=role_body style="FONT-SIZE: 10pt; FONT-FAMILY: Verdana; COLOR: #000000" 
bottomMargin=7 leftMargin=7 rightMargin=7 topMargin=7><FONT id=role_document 
color=#000000 size=2 face=Verdana>
<DIV> </DIV>
<DIV>
<P class=MsoNormal style="MARGIN: 0in 0in 10pt">First, a few responses.<SPAN 
style="mso-spacerun: yes">  </SPAN>I agree with Hans von Baeyer.<SPAN 
style="mso-spacerun: yes">  </SPAN>Pedro’s kindness is magic.<SPAN 
style="mso-spacerun: yes">  </SPAN><o:p></o:p></P>
<P class=MsoNormal style="MARGIN: 0in 0in 10pt">I agree with Gyorgy Darvas that 
quarks communicate.<o:p></o:p></P>
<P class=MsoNormal style="MARGIN: 0in 0in 10pt">I also agree with Jerry 
Chandler.<SPAN style="mso-spacerun: yes">  </SPAN>Brute force is not the 
major mover of history.<SPAN style="mso-spacerun: yes">  </SPAN>Values and 
virtues count.<SPAN style="mso-spacerun: yes">  </SPAN>A lot.<SPAN 
style="mso-spacerun: yes">  </SPAN>In fact, a culture organizes itself by 
calling one way of doing things evil—brute force—and another way of doing things 
a value<SPAN style="mso-spacerun: yes">  </SPAN>and a virtue.<SPAN 
style="mso-spacerun: yes">  </SPAN>Our way is the value and the 
virtue.<SPAN style="mso-spacerun: yes">  </SPAN>The ways of others are 
brute force and evil.<SPAN style="mso-spacerun: yes">  </SPAN>We see 
cooperation<SPAN style="mso-spacerun: yes">  </SPAN>and warmth among 
us.<SPAN style="mso-spacerun: yes">  </SPAN>But only enmity <SPAN 
style="mso-spacerun: yes"> </SPAN>and destruction among them.<SPAN 
style="mso-spacerun: yes">  </SPAN><o:p></o:p></P>
<P class=MsoNormal style="MARGIN: 0in 0in 10pt">The<SPAN 
style="mso-spacerun: yes">  </SPAN>brute force is not 
<STRONG>within</STRONG> groups, where values, virtues, and compassion 
prevail.<SPAN style="mso-spacerun: yes">  </SPAN>It’s 
<STRONG>between</STRONG> groups.<SPAN style="mso-spacerun: yes">  
</SPAN>It’s in the pecking order battles between groups.<SPAN 
style="mso-spacerun: yes">  </SPAN><o:p></o:p></P>
<P class=MsoNormal style="MARGIN: 0in 0in 10pt">Which means, in answer to Marcus 
Abundis, yes, groups struggle for position in inter-group hierarchies like 
chickens in a barnyard.<SPAN style="mso-spacerun: yes">  </SPAN>For 
example, America and China are vying right now for top position in the barnyard 
of nations.<SPAN style="mso-spacerun: yes">  </SPAN>Russia’s in that 
battle, too.<SPAN style="mso-spacerun: yes">  </SPAN>On a lower level, so 
are Saudi Arabia and Iran, whose proxy war in Syria for pecking order dominance 
has cost a quarter of a million lives.<SPAN style="mso-spacerun: yes">  
</SPAN>That’s brute force.<SPAN style="mso-spacerun: yes">  </SPAN>Between 
groups whose citizens are often lovely and loving to each other. <SPAN 
style="mso-spacerun: yes"> </SPAN>Whose citizens are proud of their values 
and virtues.<o:p></o:p></P>
<P class=MsoNormal style="MARGIN: 0in 0in 10pt">Now for a final 
statement.<o:p></o:p></P>
<P class=MsoNormal style="MARGIN: 0in 0in 10pt">Information exists in a 
context.<SPAN style="mso-spacerun: yes">  </SPAN>That’s not at all 
surprising.<SPAN style="mso-spacerun: yes">  </SPAN>Information is all 
about context.<SPAN style="mso-spacerun: yes">  </SPAN>As the writings of 
Guenther Witzany hint. <SPAN style="mso-spacerun: yes"> </SPAN>And as 
Ludwig Wittgenstein also suggested.<SPAN style="mso-spacerun: yes">  
</SPAN>Information is relational.<SPAN style="mso-spacerun: yes">  
</SPAN>Information does not exist in a vacuum.<SPAN 
style="mso-spacerun: yes">  </SPAN>It connects participants.<SPAN 
style="mso-spacerun: yes">  </SPAN>And it makes things happen.<SPAN 
style="mso-spacerun: yes">  </SPAN>When it’s not connecting participants, 
it’s not information<o:p></o:p></P>
<P class=MsoNormal style="MARGIN: 0in 0in 10pt">FIS gets fired up to a high 
energy level when discussing the definition of information and its relationship 
to Shannon’s entropic information equation.<SPAN 
style="mso-spacerun: yes">  </SPAN>Alas, these discussions tend<SPAN 
style="mso-spacerun: yes">  </SPAN>to remove the context.<SPAN 
style="mso-spacerun: yes">  </SPAN>And context is what gives information 
its indispensable ingredient, meaning.<o:p></o:p></P>
<P class=MsoNormal style="MARGIN: 0in 0in 10pt">There are two basic approaches 
in science:<SPAN style="mso-spacerun: yes">  </SPAN><o:p></o:p></P>
<P class=MsoListParagraphCxSpFirst 
style="MARGIN: 0in 0in 0pt 0.5in; TEXT-INDENT: -0.25in; mso-list: l0 level1 lfo1"><SPAN 
style="FONT-FAMILY: Symbol; mso-fareast-font-family: Symbol; mso-bidi-font-family: Symbol"><SPAN 
style="mso-list: Ignore">·<SPAN 
style='FONT: 7pt "Times New Roman"'>        
</SPAN></SPAN></SPAN>the abstract mathematical; <o:p></o:p></P>
<P class=MsoListParagraphCxSpLast 
style="MARGIN: 0in 0in 10pt 0.5in; TEXT-INDENT: -0.25in; mso-list: l0 level1 lfo1"><SPAN 
style="FONT-FAMILY: Symbol; mso-fareast-font-family: Symbol; mso-bidi-font-family: Symbol"><SPAN 
style="mso-list: Ignore">·<SPAN 
style='FONT: 7pt "Times New Roman"'>        
</SPAN></SPAN></SPAN>and the observational empirical.<SPAN 
style="mso-spacerun: yes">  </SPAN><o:p></o:p></P>
<P class=MsoNormal style="MARGIN: 0in 0in 10pt">Mathematical abstractionists 
dwell on definitions and equations.<SPAN style="mso-spacerun: yes">  
</SPAN>Empirical observers gather facts.<SPAN style="mso-spacerun: yes">  
</SPAN>Darwin was an observational empiricist. I’d like to see more of Darwin’s 
kind of science in the world of information theory.<o:p></o:p></P>
<P class=MsoNormal style="MARGIN: 0in 0in 10pt">One of Darwin’s most important 
contributions was not the concept of natural selection.<SPAN 
style="mso-spacerun: yes">  </SPAN>It was an approach that Darwin got from 
Kant and from his grandfather Erasmus.<SPAN style="mso-spacerun: yes">  
</SPAN>That approach?<SPAN style="mso-spacerun: yes">  </SPAN>Lay out the 
history of the cosmos on a timeline and piece together its story.<SPAN 
style="mso-spacerun: yes">  </SPAN>In chronological order.<SPAN 
style="mso-spacerun: yes">  </SPAN>Piece together the saga of how this 
cosmos has created itself.<SPAN style="mso-spacerun: yes">  
</SPAN>Including the self-motivated, self-creation of life.<o:p></o:p></P>
<P class=MsoNormal style="MARGIN: 0in 0in 10pt">Communication plays a vital role 
in this story.<SPAN style="mso-spacerun: yes">  </SPAN>It appears in the 
first 10(-32) of a second of the cosmos’ existence, when quarks communicated 
using attraction and repulsion cues.<SPAN style="mso-spacerun: yes">  
</SPAN>OK, it’s not quite right to call the cues attraction and repulsion 
cues.<SPAN style="mso-spacerun: yes">  </SPAN>When two quarks sized each 
other up, they interpreted the signals of the strong force differently.<SPAN 
style="mso-spacerun: yes">  </SPAN>If you were a quark, another quark might 
size you up and promptly speed away.<SPAN style="mso-spacerun: yes">  
</SPAN>But a quark of a different variety might detect the same signals, find 
them wildly attractive, and speed in your direction.<SPAN 
style="mso-spacerun: yes">  </SPAN>One quark’s meat was another’s poison, 
even in that first form of communication in the cosmos.<SPAN 
style="mso-spacerun: yes">  </SPAN><o:p></o:p></P>
<P class=MsoNormal style="MARGIN: 0in 0in 10pt">Information is not a 
stand-alone.<SPAN style="mso-spacerun: yes">  </SPAN>Again, it’s 
contextual.<SPAN style="mso-spacerun: yes">  </SPAN>It’s ruled by what 
Guenther Witzany calls syntax, semantics, and, most important of all, 
pragmatics.<SPAN style="mso-spacerun: yes">  </SPAN>Its meaning comes from 
where it fits in a bigger picture.<o:p></o:p></P>
<P class=MsoNormal style="MARGIN: 0in 0in 10pt">Were the signals quarks 
exchanged information?<SPAN style="mso-spacerun: yes">  </SPAN>Not 
according to many of the definitions in FIS.<SPAN 
style="mso-spacerun: yes">  </SPAN>Some of those definitions say that to be 
regarded as information, a sender must deliberately signify something 
symbolically.<SPAN style="mso-spacerun: yes">  </SPAN>She must, for 
example, want to warn you about a poisoned apple.<SPAN 
style="mso-spacerun: yes">  </SPAN>She must put that message in symbols, 
like the words “poisoned apple,” then convey that signal to a receiver.<SPAN 
style="mso-spacerun: yes">  </SPAN>If she doesn’t want to see you poisoned, 
she might text you, “watch out for poisoned apples.”<SPAN 
style="mso-spacerun: yes">  </SPAN>I’m not sure whether the definitions 
extant in FIS demand that you look at her text or not.<SPAN 
style="mso-spacerun: yes">  </SPAN>Much less whether you act on 
it.<o:p></o:p></P>
<P class=MsoNormal style="MARGIN: 0in 0in 10pt">In my latest book, <I 
style="mso-bidi-font-style: normal">The God Problem: How A Godless Cosmos 
Creates</I>, I propose a different definition of information.<SPAN 
style="mso-spacerun: yes">  </SPAN>Information is anything a receiver can 
decode, anything he can decipher.<SPAN style="mso-spacerun: yes">  
</SPAN>How do you know a receiver has decoded a message?<SPAN 
style="mso-spacerun: yes">  </SPAN>Through the decoder’s actions.<SPAN 
style="mso-spacerun: yes">  </SPAN>If you are a quark and you detect my 
strong force, you either scoot away or you rush over and join me.<SPAN 
style="mso-spacerun: yes">  </SPAN>You act.<SPAN 
style="mso-spacerun: yes">  </SPAN>If you are a neurosurgeon looking at an 
mri, you make internal decisions, mental decisions.<SPAN 
style="mso-spacerun: yes">  </SPAN>You don’t move physically.<SPAN 
style="mso-spacerun: yes">  </SPAN>Not at first.<SPAN 
style="mso-spacerun: yes">  </SPAN>But you move mentally.<SPAN 
style="mso-spacerun: yes">  </SPAN>You imagine your scalpel poised over a 
different spot than you might have picked before seeing the mri.<SPAN 
style="mso-spacerun: yes">  </SPAN><o:p></o:p></P>
<P class=MsoNormal style="MARGIN: 0in 0in 10pt">Information is anything a 
receiver can decode.<SPAN style="mso-spacerun: yes">  </SPAN>So starlight 
reaching planet earth 4.5 billion years ago, nearly half a billion years before 
the appearance of the first life, was not information.<SPAN 
style="mso-spacerun: yes">  </SPAN>There was no one or no thing that 
interpreted it, translated it, or acted on it.<SPAN 
style="mso-spacerun: yes">  </SPAN>But starlight in the age of the 
Babylonians 2,600 years ago was highly informational.<SPAN 
style="mso-spacerun: yes">  </SPAN>Entire teams of scribes and priests 
spent their lives observing it and interpreting it. <SPAN 
style="mso-spacerun: yes"> </SPAN>Many of their interpretations were 
detailed bullet points of political and personal advice to the ruler.<SPAN 
style="mso-spacerun: yes">  </SPAN>Was there motion in response to 
starlight?<SPAN style="mso-spacerun: yes">  </SPAN>You bet.<SPAN 
style="mso-spacerun: yes">  </SPAN>Starlight literally moved the troops and 
policies of empires.<o:p></o:p></P>
<P class=MsoNormal style="MARGIN: 0in 0in 10pt">And today, when there are tens 
of thousands of professional astronomers and millions of amateurs with 
telescopes, all churning out data and emails<SPAN 
style="mso-spacerun: yes">  </SPAN>to each other, the amount of information 
in starlight has skyrocketed.<SPAN style="mso-spacerun: yes">  </SPAN>But, 
in fact, the actual starlight has not increased.<SPAN 
style="mso-spacerun: yes">  </SPAN>Not a bit.<SPAN 
style="mso-spacerun: yes">  </SPAN>It’s the number of interpreters that’s 
shot up.<SPAN style="mso-spacerun: yes">  </SPAN>And with the interpreters, 
something else has mushroomed: the information, the interpretation, and the 
theories along with their supporting or opposing “facts.”<o:p></o:p></P>
<P class=MsoNormal style="MARGIN: 0in 0in 10pt">The timeline of communication 
from quarks to empires is crucial.<SPAN style="mso-spacerun: yes">  
</SPAN>It’s the natural history we need to see the evolution of 
information.<SPAN style="mso-spacerun: yes">  </SPAN>No matter what we 
define information to be.<SPAN style="mso-spacerun: yes">  </SPAN>The 
timeline of the cosmos is context on the biggest scale.<SPAN 
style="mso-spacerun: yes">  </SPAN>It can make new meaning of facts we 
scarcely see.<SPAN style="mso-spacerun: yes">  </SPAN>It can make more 
phenomena we experience every day but do not see into, guess what?<SPAN 
style="mso-spacerun: yes">  </SPAN>Information.<o:p></o:p></P>
<P class=MsoNormal style="MARGIN: 0in 0in 10pt">That’s a timeline I’m working 
on.<o:p></o:p></P>
<P class=MsoNormal style="MARGIN: 0in 0in 10pt">Thanks for having me in your 
group.<SPAN style="mso-spacerun: yes">  </SPAN>And thanks for giving me a 
chance to share thoughts with you.<o:p></o:p></P></DIV>
<DIV>howard</DIV>
<DIV><FONT lang=0 size=2 face="Century Gothic" FAMILY="SANSSERIF" 
PTSIZE="10">____________<BR>Howard Bloom<BR>Author of: <I>The Lucifer Principle: 
A Scientific Expedition Into the Forces of History</I> ("mesmerizing"-<I>The 
Washington Post</I>),<BR><I>Global Brain: The Evolution of Mass Mind From The 
Big Bang to the 21st Century</I> ("reassuring and sobering"-<I>The New 
Yorker)</I>,<BR><I>The Genius of the Beast: A Radical Re-Vision of 
Capitalism</I> ("A tremendously enjoyable book." James Fallows, National 
Correspondent, <I>The Atlantic</I>),<BR><I>The God Problem: How A Godless Cosmos 
Creates</I> ("Bloom's argument will rock your world." Barbara 
Ehrenreich),<BR><I>How I Accidentally Started the Sixties</I> ("Wow! Whew! 
Wild!<BR>Wonderful!" Timothy Leary), and<BR><I>The Mohammed Code</I> ("A 
terrifying book…the best book I've read on Islam." David Swindle,<I> PJ 
Media</I>).<BR>www.howardbloom.net<BR>Former Core Faculty Member, The Graduate 
Institute; Former Visiting Scholar-Graduate Psychology Department, New York 
University.<BR>Founder: International Paleopsychology Project; Founder, Space 
Development Steering Committee; Founder: The Group Selection Squad; Founding 
Board Member: Epic of Evolution Society; Founding Board Member, The Darwin 
Project; Founder: The Big Bang Tango Media Lab; member: New York Academy of 
Sciences, American Association for the Advancement of Science, American 
Psychological Society, Academy of Political Science, Human Behavior and 
Evolution Society, International Society for Human Ethology, Scientific Advisory 
Board Member, Lifeboat Foundation; Editorial Board Member, Journal of Space 
Philosophy; Board member and member of Board of Governors, National Space 
Society.</FONT><FONT lang=0 color=#000000 size=2 face=Verdana FAMILY="SANSSERIF" 
PTSIZE="10"><BR>
<DIV> </DIV>
<DIV>
<DIV>In a message dated 2/1/2016 8:46:55 A.M. Eastern Standard Time, 
pcmarijuan.iacs@aragon.es writes:</DIV>
<BLOCKQUOTE style="PADDING-LEFT: 10px; MARGIN-LEFT: 10px"><FONT 
  style="BACKGROUND-COLOR: transparent" color=#000000 size=2 face=Arial>Thanks 
  Howard. Please, at your convenience send the concluding comments to the fis 
  list. <BR></FONT></BLOCKQUOTE></DIV></FONT></DIV></FONT></BODY></HTML>