<div dir="ltr"><span><p style="line-height:1.38;margin-top:0pt;margin-bottom:0pt"><span style="font-size:14.6666666666667px;font-family:Arial;color:rgb(0,0,0);vertical-align:baseline;white-space:pre-wrap;background-color:transparent">Dear Drs Flores and de-Marcos</span></p><p style="line-height:1.38;margin-top:0pt;margin-bottom:0pt"><span style="font-size:14.6666666666667px;font-family:Arial;color:rgb(0,0,0);vertical-align:baseline;white-space:pre-wrap;background-color:transparent"><br></span></p><p dir="ltr" style="line-height:1.38;margin-top:0pt;margin-bottom:0pt"><span style="font-size:14.6666666666667px;font-family:Arial;color:rgb(0,0,0);vertical-align:baseline;white-space:pre-wrap;background-color:transparent">I very much enjoyed reading this paper: there is a lot to reflect on and I need to spend more time with it, but I have some immediate questions which I hope you can address.</span></p><p dir="ltr" style="line-height:1.38;margin-top:0pt;margin-bottom:0pt"><span style="font-size:14.6666666666667px;font-family:Arial;color:rgb(0,0,0);vertical-align:baseline;white-space:pre-wrap;background-color:transparent"><br></span></p><ol style="margin-top:0pt;margin-bottom:0pt"><li dir="ltr" style="list-style-type:decimal;font-size:14.6666666666667px;font-family:Arial;color:rgb(0,0,0);vertical-align:baseline;background-color:transparent"><p dir="ltr" style="line-height:1.38;margin-top:0pt;margin-bottom:0pt"><span style="font-size:14.6666666666667px;vertical-align:baseline;white-space:pre-wrap;background-color:transparent">The first concerns the concept of the ‘foundations’ in your title. Having lurked on this list for some time, I see talk about foundations forming the bulk of the discussions. Foundations can frame narratives or explanations which can generate new imaginative possibilities and reveal new ways of exploring those possibilities in nature: perhaps what Gordon Pask meant when he called cybernetics the “art and science of manipulating defensible metaphors”. But foundations can also be blinding and clever people can become overly-attached to them (Pask’s obsession with conversation may be a good example!). What does it mean to you to say information is a ‘foundation’ for acts?</span></p></li><li dir="ltr" style="list-style-type:decimal;font-size:14.6666666666667px;font-family:Arial;color:rgb(0,0,0);vertical-align:baseline;background-color:transparent"><p dir="ltr" style="line-height:1.38;margin-top:0pt;margin-bottom:0pt"><span style="font-size:14.6666666666667px;line-height:1.38;white-space:pre-wrap;background-color:transparent">Your approach to information seems very practical. You make the appeal to “information” to justify an approach to ‘counting’ information in acts (for example, counting information in technological acts, modernisation, etc). In cybernetic terms this seems to me like counting ‘variety’ (I was thinking of Beer’s diagram of variety attenuation in the insurance firm – Heart of Enterprise, p521). Shannon’s information theory also provides a way of counting – Beer uses his equation in the same case on the previous page – and maybe Shannon’s counting of “surprises” also says something about Beer’s variety counting too. To see counting surprises as not that different from counting ‘variety’ is also to see the relationship between Shannon’s information and Ashby’s homeostat as clearly complementary. I was left wandering if your idea of information conservation wasn’t a disguised re-statement of Ashby’s law? How is your concept of information distinct from variety?</span></p></li><li dir="ltr" style="list-style-type:decimal;font-size:14.6666666666667px;font-family:Arial;color:rgb(0,0,0);vertical-align:baseline;background-color:transparent"><p dir="ltr" style="line-height:1.38;margin-top:0pt;margin-bottom:0pt"><span style="font-size:14.6666666666667px;vertical-align:baseline;white-space:pre-wrap;background-color:transparent">Leading on from both these questions is a further question concerning the acts of the scientist. These are not acts like those instrumental acts studied in scientific management. They are much messier, appearing to scholars like Latour as 'entanglements': Karen Barad puts the radical case that in scientific practice “matter and meaning are not separable” (see her "Meeting the Universe Halfway"). I was wondering if you had thought about accounting for your own scientific acts in developing this work within your informational scheme? Does your concept of information as a foundation for acts help us to understand science?</span></p></li></ol><div><font color="#000000" face="Arial"><span style="font-size:14.6666660308838px;line-height:18.3999996185303px;white-space:pre-wrap"><br></span></font></div><div><font color="#000000" face="Arial"><span style="font-size:14.6666660308838px;line-height:18.3999996185303px;white-space:pre-wrap">I hope these questions make sense, but many thanks for a very stimulating and important paper.</span></font></div><div><font color="#000000" face="Arial"><span style="font-size:14.6666660308838px;line-height:18.3999996185303px;white-space:pre-wrap"><br></span></font></div><div><font color="#000000" face="Arial"><span style="font-size:14.6666660308838px;line-height:18.3999996185303px;white-space:pre-wrap">Mark</span></font></div></span><div class="gmail_extra"><br><div class="gmail_quote">On Wed, Jul 22, 2015 at 1:33 PM, Pedro C. Marijuan <span dir="ltr"><<a href="mailto:pcmarijuan.iacs@aragon.es" target="_blank">pcmarijuan.iacs@aragon.es</a>></span> wrote:<br><blockquote class="gmail_quote" style="margin:0 0 0 .8ex;border-left:1px #ccc solid;padding-left:1ex"><u></u>


  

<div bgcolor="#ffffff" text="#000000">
<div align="center"><big><big><b><br>
The informational foundation of the act</b></big></big><br>
<b>Fernando Flores</b><br>
Lund University<br>
<a href="mailto:fernando.flores@kultur.lu.se" target="_blank">fernando.flores@kultur.lu.se</a><br>
<br>
<b>Luis de-Marcos</b><br>
University of Alcalá<br>
<a href="mailto:luis.demarcos@uah.es" target="_blank">luis.demarcos@uah.es</a><br>
<br>
<big><big><i>See the whole text at: <a href="http://fis.sciforum.net/resources/" target="_blank">http://fis.sciforum.net/resources/</a></i></big></big><br>
</div>
<small><font size="+2"><small><br>
</small></font></small>
<p><small><font size="+2"><small>Our introducing paper (35 pages)
presents a theory that quantifies the informational value of human
acts. We argue that living is functioning against entropy and following
Erwin Schrödinger we call this tendency “negentropy”. Negentropy is for
us the reason behind “order” in social and cultural life. Further, we
understand “order” as the condition that the world reaches when the
informational value of a series of acts is low. Acting is presented as
a set of decisions and choices that create order and this is the key
concept of our understanding of the variation from simplicity to
complexity in human acts. The most important aim of our theory is to
measure non-economic acts trying to understand and explain their
importance for society and culture. In their turn such a theory will be
also important to understand the similarities and differences between
non-economic and economic acts. <br>
We follow the classical concept according to which informational value
is proportional to the unlikelihood of an act. To capture the richness
of the unlikelihood of human acts we use the frequency theory of
probability developed by Ludwig von Mises and Karl Popper. Frequency
theory of probability allows us to describe a variety of acts from the
must most “free” to the least “free” with respect to precedent acts. In
short, we characterize human acts in terms of their degree of freedom
trying to set up a scale of the information and predictability carried
out in human decisions. A taxonomy of acts is also presented,
categorizing acts as destructive, mechanical, ludic or vital, according
to their degree of freedom (complexity). A formulation to estimate the
informational value in individual and collective acts follows. The
final part of the paper presents and discuss the consequences of our
theory. We argue that artifacts embed information and that
modernization can be understood as a one-way process to embed acts of
high levels of complexity in simple devices. However, our theory
assumes that the total amount of information in the social and cultural
world is constant and that Modernity only enables us to redistribute
our informational potential. We also advocate for the development of a
new science named “agnumetry”, the science that quantify Modernity,
measuring the obsolescence of an environment (from agnumy the Greek
word for “break”). <br>
In our study of human acts we found that acting can also be classified
as productive, consumptive and as acts of exchange or economical. The
informational value of acts can be the expression of any or all of
these acting forms. We outline the relation between the informational
value of production and the informational value of consumption (which
we call “operative information”), and conclude that these acts define
the non-economic value. Sometimes, and depending on the social level of
informational value, the acts of exchange emerge defining the
informational value of an item at the market, an informational value
that assumes the shape of “price” justifying the use of money.</small></font></small></p><span class="HOEnZb"><font color="#888888">
<pre cols="72">-- 
-------------------------------------------------
Pedro C. Marijuán
Grupo de Bioinformación / Bioinformation Group
Instituto Aragonés de Ciencias de la Salud
Centro de Investigación Biomédica de Aragón (CIBA)
Avda. San Juan Bosco, 13, planta X
50009 Zaragoza, Spain
Tfno. <a href="tel:%2B34%20976%2071%203526" value="+34976713526" target="_blank">+34 976 71 3526</a> (& 6818)
<a href="mailto:pcmarijuan.iacs@aragon.es" target="_blank">pcmarijuan.iacs@aragon.es</a>
<a href="http://sites.google.com/site/pedrocmarijuan/" target="_blank">http://sites.google.com/site/pedrocmarijuan/</a>
-------------------------------------------------
</pre>
</font></span></div>

<br>_______________________________________________<br>
Fis mailing list<br>
<a href="mailto:Fis@listas.unizar.es">Fis@listas.unizar.es</a><br>
<a href="http://listas.unizar.es/cgi-bin/mailman/listinfo/fis" rel="noreferrer" target="_blank">http://listas.unizar.es/cgi-bin/mailman/listinfo/fis</a><br>
<br></blockquote></div><br><br clear="all"><div><br></div>-- <br><div class="gmail_signature"><div dir="ltr"><div dir="ltr">Dr. Mark William Johnson</div><div dir="ltr"><br></div><div dir="ltr">Phone: 07786 064505<br></div><div dir="ltr"><div>Email: <a href="mailto:johnsonmwj1@gmail.com" target="_blank">johnsonmwj1@gmail.com</a></div><div>Blog: <a href="http://dailyimprovisation.blogspot.com" target="_blank">http://dailyimprovisation.blogspot.com</a> </div></div></div></div>
</div></div>