<HTML><HEAD></HEAD>
<BODY dir=ltr>
<DIV dir=ltr>
<DIV style="FONT-SIZE: 12pt; FONT-FAMILY: 'Calibri'; COLOR: #000000">
<DIV>I am trying again to submit my message to the list.</DIV>
<DIV>Marcin</DIV>
<DIV 
style='FONT-SIZE: small; TEXT-DECORATION: none; FONT-FAMILY: "Calibri"; FONT-WEIGHT: normal; COLOR: #000000; FONT-STYLE: normal; DISPLAY: inline'>
<DIV style="FONT: 10pt tahoma">
<DIV> </DIV>
<DIV style="BACKGROUND: #f5f5f5">
<DIV style="font-color: black"><B>From:</B> <A title=mjs@aiu.ac.jp 
href="mailto:mjs@aiu.ac.jp">MARCIN Schroeder</A> </DIV>
<DIV><B>Sent:</B> Saturday, November 01, 2014 12:22 AM</DIV>
<DIV><B>To:</B> <A title=pcmarijuan.iacs@aragon.es 
href="mailto:pcmarijuan.iacs@aragon.es">Pedro C. Marijuan</A> </DIV>
<DIV><B>Cc:</B> <A title=fis@listas.unizar.es 
href="mailto:fis@listas.unizar.es">fis@listas.unizar.es</A> </DIV>
<DIV><B>Subject:</B> Re: [Fis] [Fwd: SV: SV: "The Travellers"]</DIV></DIV></DIV>
<DIV> </DIV></DIV>
<DIV 
style='FONT-SIZE: small; TEXT-DECORATION: none; FONT-FAMILY: "Calibri"; FONT-WEIGHT: normal; COLOR: #000000; FONT-STYLE: normal; DISPLAY: inline'>Dear 
Pedro and FIS Colleagues,<BR>I do not contribute much to FIS discussions, but 
always read them with interest. I found recent contributions from Soeren very 
disturbing. Actually, I feel insulted by them. I understand that the rules 
adopted by FIS require academic code of conduct. Personal atacks, or even 
argumenta ad personam directed at any member of the list are degrading 
discussion to the level beneath dignity of the academic discourse.  <BR>I 
would like to propose that we stick to the old academic rule to ignore all 
contributions which are directed not against some views, opinions, statements or 
works, but against the person associated with them.  
<BR>Regards,<BR>Marcin<BR><BR>Marcin J. Schroeder, Ph.D. <BR>Professor <BR>Akita 
International University <BR>Akita, Japan <BR>mjs@aiu.ac.jp<BR><BR>
<HR>
<BR><B>From: </B>"Pedro C. Marijuan" 
<pcmarijuan.iacs@aragon.es><BR><B>Date: </B>Fri, 31 Oct 2014 21:54:53 
+0900<BR><B>To: </B><fis@listas.unizar.es><BR><B>Subject: </B>[Fis] [Fwd: 
SV: SV: "The Travellers"]<BR><BR><BR>
<P>(Herewith Soeren's response, again the server has stopped it (?) From my 
<BR>part, only saying that we are in polar opposites, so the difficulty 
<BR>--and interest-- of the exchanges. Anyone can interpret sentences in his 
<BR>own, but my intention was far from offending: knowledge exchanges are 
<BR>fun in themselves and should always be fun. OK, I suggest a future fis 
<BR>discussion session inviting some interesting semiotician --outside our 
<BR>circle-- so that a lively discussion might be 
maintained.     best --Pedro)<BR><BR><BR>-------- Original 
Message&nbs p;--------<BR>Subject:     SV: SV: [Fis] 
"The Travellers"<BR>Date:     Thu, 30 Oct 2014 20:38:24 
+0100<BR>From:     Søren Brier 
<sb.ibc@cbs.dk><BR>To:     Pedro C. Marijuan 
<pcmarijuan.iacs@aragon.es>, fis@listas.unizar.es 
<BR><fis@listas.unizar.es><BR>References: 
<BR><207c3aeedf3347258b028dd5f67f0659@HCC-MBX-2.local.ukzn.ac.za> 
<BR><201410270613.s9R6DBm7004098@ortiz.unizar.es> 
<BR><CAEvKwyRr06Wg=fzkk+5Dq1Hf3z9=zRGb86Dt06PR-43TV2TvvQ@mail.gmail.com> 
<BR><CA+nf4CX-M2auL891wG-qrm568tVNRjznneQK+pBcQ+PBrryGAQ@mail.gmail.com> 
<BR><5450EF85.2060108@aragon.es> 
<BR><D98697A7796AED4589385CF99329A76C05C66BE1B1@EXCHANGE01.hhk.dk> 
<BR><54523D16.4060603@aragon.es><BR><BR><BR><BR>Dear Pedro<BR><BR>Thank 
you  for your answer. Reading it, I& nbsp;am surprised that you are 
unable to see that you are the one starting this discussion with an arrogant 
tone. I certainly felt offended by your mail.<BR><BR>Though I am originally a 
biologist I have come to teach philosophy of science interdisciplinary and do 
research in many different  paradigms and learned to consciously reflect on 
paradigms and methodology and has had to live with the neglect of these aspect 
from people within classical educations and research traditions. But in Denmark 
it is now obligatory for all students to have  ;a course in 
philosophy  or theory of science.<BR><BR>What I read out of you answer 
is,  that you are so entranced in the received view of science (which I was 
originally  educated in) that you do not consider yourself to be in any 
kind of paradigm or metaphysics and therefore do not have to make a conscious 
reflection and a comparison with the work in other paradigms, which is of cause 
an insult to us who have worked with these things for 30 years and who's work 
you seem to neglect. Neglecting is a muc h more powerful weapon than critique 
in& nbsp;the world of science - actually the ultimate one -and then you can 
top it off by suggesting to leave those paradigms that has not had your interest 
anyway and you therefore do not have the proper knowledge of.<BR><BR>I wonder 
what the non-insulting meaning of your  sentence: "Semiotics could be OK 
for the previous generation--something attuned to our scientific times is needed 
now." is for a biologist like me who has worked with semiotics for 25 years and 
being part of creating the association of biosemiotic studies, which now h as it 
yearly conference, a journal and a book series with Springer??  A status 
that FIS has not achieved yet.<BR><BR>I have known you for a long time and in 
that period you have shown no interest in semiotics or commented on any papers 
and books  in biosemiotics or on the relation between information and what 
so ever. My own book "Cybersemiotics: Why information is not enough" is now out 
in paperback and  Kindle and as a Google book .<BR><BR>It has taken me more 
than 20 years to get a reasonable understanding of& nbsp;Peirce's semiotic 
philosophy and why and  how I think it offers a more comprehensive 
framework for transdisciplinary view of the natural, life, social and human 
sciences that is much more fruitful than info-computationalism. So I am a little 
impatient with people who discharge Peirce without having studying him properly. 
The same goes for Luhmann's systems theory. It is not unusual to see people 
discharge theoretical work they have not come to terms with and are  
therefore unable to deliver a fruitful critique of on the basis of their own 
conception of being in the received  view and therefore not having to 
bother with other views; which is pretty much my interpretation of your 
standing.<BR><BR>It is of cause your right to choose your own outlook and peace 
be with that, but when you deem research you have not worked with deeply for 
many years - be it the theories of Peircean semiotics and information concept or 
Luhmann or Ethological theory of cognition - as obsolete, it is certainly 
insulting for those who has chosen to work with these theories and have 
published within them for more than 20  years against the dominating views, 
to& nbsp;proceed as if they have no standing what so ever worth mentioning 
and it is certainly not supportive for the fruitful research exchange that FIS 
is supposed to support.<BR><BR>So I responded to your arrogance with a 
comparable arrogance. <BR><BR>But now I have given you a little phenomenological 
insight in my first person experience and my intersubjective hermeneutical 
horizon from a long life in inter- and transdisciplinary work going from 
physics, chemistry, biology to  comparative psychology, information and 
library science,  first and second order c ybernetics, systems theory and 
science, information theory and science, Saussurian semiology as well as 
Peircean semiotics and biosemiotics from a  philosophy of science view 
point.<BR><BR>Best 
wishes<BR><BR>                       
Søren/Soeren 
<BR>                                                              
home page with articles:  Cybersemiotics.com<BR><BR><BR>-----Oprindelig 
meddelelse----- <BR>Fra: Pedro C. Marijuan [mailto:pcmarijuan.iacs @aragon.es] 
<BR>Sendt: 30. oktober 2014 14:29<BR>Til: fis@listas.unizar.es<BR>Cc: Søren 
Brier<BR>Emne: Re: SV: [Fis] "The Travellers"<BR><BR>Dear FIS 
colleagues,<BR><BR>I am responding to a mail from Soeren (below) that, 
curiously, was retained by the list filter. Sorry, but some parts of his message 
are written in a rather arrogant tone that does not match the unconditionally 
polite style of our exchanges. This is a pluralistic list and quite different 
positions may be defended, always within appropriate scholarly 
bounds.<BR><BR>First, my comment on semiotics was as it was&nb sp;--not with 
the exaggeration introduced by Soeren. Looking in positive, it is interesting 
that in the 80's I also started a PhD thesis on the parallel evolution of 
neuroanatomy and behavior, with a pretty strong ethological content, but stopped 
it as I could not converge to any relevant outcome. Instead I moved downwards, 
and started the informational study of the cell and the evolution of biological 
information processing... Later on the approach pleased Michel Conrad, and the 
rest is part of fis history.<BR><BR>About my "physicalist" conception of& 
nbsp;signaling and biological information, I  think the two recent papers 
in BioSystems ("On prokaryotic Intelligence..." and "On eukaryotic 
Intelligence...") represent an original view that can enrich the current system 
biology debates on signaling bases of intelligence--or not!, people will tell. 
<BR>To keep the explanation short, the way cellular life has channeled the 
energy flow (eg, Morowitz, 1968) versus the channeling of the "information flow" 
contains lessons for the further deployment of biological and social complexity. 
In particular, the cellular processual distinction between "metabolite" and 
"signal" looks fa scinating, in human terms it is like reading the newspaper vs, 
eating a sandwich (it can be found in my recent paper of fis-Moscow, journal 
Information)...  <BR>Not far from these views, engineer Adrian Bejan (2012) 
has recently proposed a "constructal law" based on the circulation needs of the 
energy flow in nature and society--could we devise a parallel or complementary 
scheme for the information flow? Actually Bejan's attempt covers it but rather 
poorly, at least compared with the depth of the energetic part.<BR><BR>In part, 
I am frustrated&nbs p;that we have been living the most  ;momentous 
changes in the social history of information and at fis have been able to say 
very little about. Rather than struggling to achieve the true, monolithic, 
universal theory of information, shouldn't we aspire to frame a convivial 
multi-disciplinary space where plenty of both APPLIED and theoretical research 
on informational entities can be developed and cross-fertilize?<BR><BR>And this 
is my Second of the week.<BR>Best regards<BR><BR>---Pedro<BR><BR>Søren Brier 
wrote:<BR>> Dear Pedro<BR>><BR>> This is a wonderful mail revealing all 
sorts of theoretical views and ph ilosophy of science prejudices. This one takes 
the price:  " Semiotics could be OK for the previous generation--something 
attuned to our scientific times is needed now." The conclusion is that semiotics 
is not something new and advanced but old-fashioned and outdated !!! The 
Peircean biosemioticians are fooling themselves ! They are not 
scientific.<BR>><BR>> This is a crucial discussion that many of us have 
with Marcello Barbieri on a somewhat different theoretical platform. But he is 
wonderfully clear and explicit in his argumentation and always atte mpting to 
produce new alternative models  ;and theories, not just arguing from the 
status quo of science. <BR>><BR>> I wonder how deep your own understanding 
of semiotics actually is - especially Peircean semiotics. Peirce is very 
naturalistic.   Your other price remark arouse this suspicion " of 
course, later on Tinbergen, Lorenz, Eibl-Eibelsfeldt, etc. were to develop ad 
hoc theoretical schemes". As one having written a master dissertation in Lorenz 
theoretical development of the ethological paradigm over a period of 30 years 
and lecturing at the Konrad Lorenz institute and researched i n comparative 
psychology for three years after that, I must say that your knowledge of this 
area of research is very weak. I have used some of the results of this  
analysis in my book "Cybersemiotics: Why information is not enough". Which you 
probably have not bothered to read as you deemed it outdated in its birth and 
unscientific.<BR>><BR>> I also wonder what the theoretical framework is 
for the concept of "signal". Is it objective information transfer in a Shannon 
or a Wiener framework? Does it include any  first perso n 
experiential  aspects and any social&n bsp;meaning aspects? Or is 
it  - as I  suspect - a pure physicalistic approach used for 
explaining processes on the biological, the psychological and the social level 
as well, but ignoring the special qualities of those compared to the physical 
level?<BR>><BR>>                
Best  
<BR>>                              
Søren<BR>><BR>> -----Oprindelig meddelelse-----<BR>> Fra: Fis 
[mailto:fis-bounces@listas.unizar.es] På vegne af Pedro C. <BR>> 
Marijuan<BR>> Sendt: 29. oktober 2014 14:46<BR>> Til: 
fis@listas.unizar.es<BR>> Emne: Re: [Fis] "The Travellers"<BR>><BR>> 
Dear FIS colleagues,<BR>><BR>> Quite interesting exchanges, really. The 
discussion reminds me the <BR>> times when behaviorism and ethology were at 
odds on how to focus the <BR>> study of human/animal behavior. (Maybe I 
already talked about that <BR>> some months<BR>> ago.) On the one side, a 
rigorous theory and a strongly reductionist point of view were advanced --about 
learning, conditioned & unconditioned stimuli, responses, observation stand 
ards, laboratory exclusive scenario, etc. On& nbsp;the other side, it was 
observing behavior in nature, approaching without preconceptions and tentatively 
characterizing the situations and results; it was the naturalistic strategy, 
apprehending from nature before forming any theoretical scheme (of course, later 
on Tinbergen, Lorenz, Eibl-Eibestfeldt, etc. were to develop ad hoc theoretical 
schemes).<BR>><BR>> How can we develop a theory on signals without the 
previous naturalistic approach to the involved phenomena? Particularly when the 
panorama has dramatically changed after the information-biomolecular revolution. 
We have a rich  background of cellular signaling systems, both prokaryotic 
and eukaryotic, to explore and cohere. We have important neuroscientific ideas 
(although not so well developed). We have social physics and social networks 
approaches to the social dynamics of information. We should travel to all of 
those camps, not to stay there, but to advance a soft all-encompassing 
perspective, later on to be confronted with the new ideas from physics too. The 
intertwining between self-production and communication is a promising general 
aspect to explore, in my opinion... <BR>& gt; socially and biologically it 
makes a  lot of sense.<BR>><BR>> Semiotics could be OK for the 
previous generation--something attuned to our scientific times is needed 
now.<BR>><BR>> best ---Pedro<BR>><BR>>   
<BR>--<BR>-------------------------------------------------<BR>Pedro C. 
Marijuán<BR>Grupo de Bioinformación / Bioinformation Group Instituto Aragonés de 
Ciencias de la Salud Centro de Investigación Biomédica de Aragón (CIBA) Avda. 
San Juan Bosco, 13, planta X<BR>50009 Zaragoza, Spain<BR>Tfno. +34 976 71 3526 
(& 
6818)<BR>pcmarijuan.iacs@aragon.es<BR>http://sites.google.com/site/pedrocmarijuan/<BR>-------------------------------------------------<BR><BR><BR><BR>-- 
<BR>---------------- ---------------------------------<BR>Pedro C. 
Marijuán<BR>Grupo de Bioinformación / Bioinformation Group<BR>Instituto Aragonés 
de Ciencias de la Salud<BR>Centro de Investigación Biomédica de Aragón 
(CIBA)<BR>Avda. San Juan Bosco, 13, planta X<BR>50009 Zaragoza, Spain<BR>Tfno. 
+34 976 71 3526 (& 
6818)<BR>pcmarijuan.iacs@aragon.es<BR>http://sites.google.com/site/pedrocmarijuan/<BR>-------------------------------------------------<BR><BR>_______________________________________________<BR>Fis 
mailing 
list<BR>Fis@listas.unizar.es<BR>http://listas.unizar.es/cgi-bin/mailman/listinfo/fis<BR></P>
<P>
<HR>
_______________________________________________<BR>Fis mailing 
list<BR>Fis@listas.unizar.es<BR>http://listas.unizar.es/cgi-bin/mailman/listinfo/fis<BR></DIV></DIV></DIV></BODY></HTML>